Користувачів велосипеда в Києві поменшало на третину. При цьому вперше за два роки пропорція велосипедистів, що рухаються по дорозі і по тротуару, стала 50/50.

Це засвідчили результати останнього підрахунку велосипедистів, який U-Cycle (ГО «Асоціація велосипедистів Києва») провела у столиці восени 2019 року, порівняно з даними осіннього підрахунку минулого року.

У 2019 році ми продовжили підрахунок велосипедистів у місті, який робимо з 2014 року. Підрахунок дав змогу виявити динаміку кількості користувачів велосипеда в 2019 році, порівняно з 2018 роком та попередніми роками. Завдяки підрахунку ми також визначаємо, куди їздять велосипедисти, чи вдягають вони шоломи, скільки з них рухаються тротуарами, в якому одязі вони їздять, скільки серед них жінок і чоловіків, користувачів муніципального прокату NextBike, а також кур’єрів Uber Eats та Glovo.

Кількість та динаміка

Восени 2019 року на 22 основних перехрестях Києва U-Cycle (ГО «Асоціація велосипедистів Києва») нарахувала у будній день 1798 велосипедистів та у вихідний день 1943 велосипедиста протягом двох годин підрахунку.

Якщо порівняти це з осіннім підрахунком у 2018 році, то динаміка є негативною у обидва дні: у будній день кількість велосипедистів, які проїхали на 22 перехрестях, зменшилася на 34% (з 2732 до 1798), а у вихідний на 36% (з 3066 до 1943).

Баланс кількості велосипедистів між буднім та вихідним цього року становить 8% на користь вихідного дня за відносно холодної погоди — середня температура в обидва дні становила 13-16°С тепла, що є досить нетиповою погодою як для вересня. Минулого року цей баланс становив 12% на користь вихідного дня.

Таку негативну динаміку можна пояснити одним найочевиднішим фактором — погодою, адже минулого року підрахунок проводився за умов дуже теплої погоди 24-27°С тепла. Також, цього року під час підрахунку було вітряно та спостерігалися тимчасові опади.

Гендерний розподіл

Восени в будній день на точках підрахунку було помічено 8% жінок та 92% чоловіків, у вихідний день жінок традиційно трохи більше – 12% серед усіх користувачів велосипеда, а чоловіків, відповідно, 88%. Порівняно з осінню минулого року спостерігаємо низхідну динаміку: частка жінок знизилася на 4-5% (у 2018 році було зафіксовано 12% велосипедисток у будній та 17% велосипедисток у вихідний дні).

Восени 2019 року найбільше жінок було помічено на Пішохідному мосту – 49 велосипедисток у вихідний день, а у будній по 14 користувачок велосипеда проїхали по Північному мосту, Повітрофлотському мосту та на перетині вулиць Бальзака та Сержа Лифаря (стара назва – Сабурова). Для порівняння: восени 2018 року найбільше жінок нарахували на Північному мосту – 51 велосипедистка в будній день та 78 – у вихідний.

Рух по тротуарах

Підрахунок дав змогу виявити, що у вересні 2019 року 50/50 велосипедистів рухалися по дорозі та по тротуару в будній день. У вихідний день пропорція дещо змінилася: 45% велосипедистів рухалися по дорозі і 55% – по тротуару. Порівняно з осінню минулого року, частка велосипедистів, які їдуть разом із машинами, зросла: у 2018 році 39% їхали по дорозі в будній день і 40% – у вихідний.

«Тенденція дисбалансу між тими велосипедистами, які обирають їхати по дорозі та по тротуару, трималася на рівні приблизно 40/60 вже протягом 2 років, але цієї осені підійшла до пропорції 50/50. Це може означати, що, по-перше, київські велосипедисти і велосипедистки «професіоналізувалися» та почали впевненіше себе відчувати на дорогах. По-друге, можливо, що їздити по тротуарам стало складніше, наприклад, через непристосованість покриття, більшу кількість пішоходів та інші фізичні перешкоди для руху. Однак варто підкреслити, що інша половина велосипедистів у Києві рухаються по тротуарах, адже на більшості доріг немає безпечних та комфортних умов для їзди велосипедом», – підкреслили в U-Cycle (ГО «Асоціація велосипедистів Києва»).

Наші волонтери також помітили, що часто коли автомобілі рухаються по смузі для ГТ (наприклад, по вул. Саксаганського) або їдуть дуже близько до тротуару, деякі велосипедисти виїжджають на тротуар, аби швидше їх об’їхати, та стати на дорозі перед автомобілями на світлофорі.

Найінтенсивніший рух по тротуару зафіксовано на Московському мосту, Пішохідному мосту, перехрестях Лифаря/Бальзака та Ахматової/Григоренка, Європейській площі.

Шоломи та одяг

Восени 2019 року в шоломах їздив майже кожен третій велосипедист: 35% у будній день та 29% у вихідний. Найбільшу кількість велосипедистів у шоломах вже традиційно зафіксовано на Пішохідному та Північному мостах.

Порівняно з осінню 2018 року частка велосипедистів у шоломах у будній день зросла на 9%, порівняно із 2018 (26%). Ймовірно, це пов’язано зі збільшенням кількості виїздів саме на дорогу – нагадаємо, 50% велосипедистів їдуть за своїм маршрутом по дорозі разом із машинами.

Більшість (за оцінками волонтерів 60-80%) київських велосипедистів їздять на гібридних, гірських або спортивного вигляду велосипедах (МТБ), шосейники та міські зустрічаються рідше, приблизно у решті 40-20% випадків. За спостереженнями волонтерів, 50/50 їдуть у спортивній формі та звичайному зручному одязі «кежуал» (casual).

Також ми зафіксували по 3 велосипедистів на велосипедах муніципального прокату NextBike у будній день та у вихідний дні, а також 152 кур’єри доставок Uber Eats та Glovo у будній день та 176 – у вихідний.

Найпопулярніші напрямки

Цієї осені у будній та вихідний дні підрахунку найпопулярнішими точками були Північний міст, Пішохідний міст та Європейська площа. Найменше велосипедистів проїжджало на площі Слави, на перетині вулиць Малевича та Федорова, а також Кирилівської та Юрківської.

Умови підрахунку: вересень 2019 року

У 2019 році було проведено вже другий, осінній підрахунок велосипедистів у будній день (25 вересня) та у вихідний (21 вересня). Час для підрахунків обирався найбільш піковий: з 17 до 19 години у будній день (середа) з 12 до 14 години у вихідний день (субота). Дні для підрахунку обиралися з гарною погодою та без дощу (саме тому підрахунок у середу, 18/09, було відмінено). У середу, 25 вересня, було хмарно, 14-16°С тепла, а у суботу, 21 вересня – сонячно, але вітряно, 13-15°С тепла.

Методологія

Заміри проводяться щороку навесні (травень) та восени (вересень) у будній (17:00-19:00) та вихідний (12:00-14:00) дні на 22 точках на лівому та правому берегах Києва.

Точки підрахунку традиційно обираються так, щоб це були точки в’їзду в центр міста з усіх основних магістралей, аби охопити якомога більшу кількість велосипедистів у час, коли вони їдуть на роботу або навпаки. Також є кілька точок підрахунку біля в’їздів у парки (наприклад, Голосіївський, парк Муромець тощо).

Хто проводив підрахунок
Підрахунок здійснюють волонтери U-Cycle (ГО “Асоціація велосипедистів Києва”) власноруч, оскільки підрахунок вимагає уваги до багатьох деталей, а не просто фіксації трафіку. На жаль, у Києві поки що немає таких відеокамер, які б могли повністю замінити роботу наших волонтерів.

Восени 2019 року по 32 волонтери у будній та вихідний дні рахували велосипедистів, які проїжджали повз них протягом 2 годин. Минадзвичайно вдячні волонтерам за їхню роботу і запрошуємо всіх зацікавлених стежити за анонсами і долучатися до наступного підрахунку навесні 2020 року.

Волонтери, які проводили підрахунок велосипедистів у вересні 2019 року: Аліса Гайовська, Анастасія Балабанова, Андрій Перетрутов, Андрій Шамрай, Антон Русінов, Вадим Денисенко, Віталій Попов, Влад Панченко, Владислав Степаненко, Володимир Ільків, Діма Беспалов, Євген Погорєлов, Іван Кулаков, Ігор Іванов, Інна Сизарова, Ірина Двірник, Костянтин Горяйнов, Любов Бутковська, Максим Дорош, Марта Мікуськевич, Михайло Герасименко, Михайло Глуховський, Михайло Кузнєцов, Надія Мацюк, Настя Чупіна, Наталія Міняйло, Наталія Торчевська, Оксана Марюк, Оксана Мирошниченко, Олександр Невський, Олександр Томазов, Олександра Аверіна, Олександра Дашко, Олександра Хмарна, Олексій Гаценко, Олексій Онищенко, Олена Стебелецька, Олеся Гордієнко, Ольга Волик, Оля Духовна, Роман Улітько, Світлана Шатохіна, Святослав Москаленко, Тетяна Козачишена, Тимофій Іванов, Шура Кушнір, Юрій Степаненко, Юрій Шакалов, Яна Брик, Ярослав Арешкович, Ярослав Лепявко. Координувала підрахунок координаторка волонтерів U-Cycle (ГО “Асоціація велосипедистів Києва”) Марія Шененко. Зі збором та аналізом даних допомагала соціологиня та членкиня U-Cycle (ГО “Асоціація велосипедистів Києва”) Дарина Пирогова.

Нагадаємо, за результатами осіннього підрахунку велосипедистів у Києві 2018 року користувачів велосипеда у Києві побільшало: у будні рівно на 40%, а у вихідні – на 46% за рік.

U-Cycle (ГО «Асоціація велосипедистів Києва») — це експертна громадська організація, яка просуває велосипед як безпечний зручний транспорт. Ви можете підтримати нашу діяльність у різний спосіб.

U-Cycle — це yoU, Urban, Ukraine.

інші цікаві матеріали

Більше двох тисяч українців та українок із 21 міста пройшли сьогодні вулицями столиці. Учасники Міжнародного маршу за клімат вимагали від президента, уряду та новоствореного Міністерства

Сьогодні, 19 вересня, напередодні Всесвітнього дня без авто в Києві проходить флешмоб «Велосипедом на роботу». U-Cycle (ГО «Асоціація велосипедистів Києва») організувала зустріч і сніданок для

Велодружні музеї, бібліотеки, театри та інші громадські заклади відтепер можуть безкоштовно отримати сертифікат Bike Friendly Company, який створила U-Cycle (ГО «Асоціація велосипедистів Києва»). Отримати безкоштовний