Протягом 2018 року Асоціація велосипедистів Києва реалізувала пілотний проект разом з об’єднаними територіальними громадами України за підтримки Програми U-LEAD з Європою.

Загальною метою проекту «Зелене світло для велоруху в громадах» було покращити ставлення громад до велосипедного руху як економічного, стійкого та привабливого виду щоденного пересування. 

Асоціація велосипедистів Києва: На етапі вибору громад для різних активностей проекту було зрозуміло, що не всі громади розуміють потенціал велосипедного руху, які проблеми він може вирішити і чому це взагалі корисно для спільноти. Це має стати темою в контексті суміжних галузей, наприклад, мобільності, охорони здоров’я, безпеки дорожнього руху, економії бюджету тощо.

Велосипедний промотур

Офіційний запуск проекту відбувся разом з велосипедним промотуром. 9 червня 2018 року відбувся промотур у Коростишівській громаді Житомирської області.

У велотурі від Кропивні до Коростишева взяли участь міністр регіонального розвитку Геннадій Зубко, керівник програм співробітництва Представництва Європейського Союзу в Україні Беренд де Гроот, представники донорських організацій, що підтримують реформування децентралізації в Україні, мери, співробітники програми U-LEAD та жителі громади. Загальна кількість учасників велотуру була понад 400 людей.

До цього туру приєдналися місцеві громади, посадовці, які приймають рішення, представники Євросоюзу та ЗМІ. Метою велотуру було підвищити обізнаність про можливості місцевого самоврядування та спільні зусилля уряду України, місцевих і регіональних адміністрацій та ЄС щодо покращення життя людей, які живуть у громадах.

Кампанія Велосипедом до школи (Bike2School)

Головною метою кампанії Велосипедом до школи (Bike to School) є зміна ставлення до велосипеда і створення образу велосипеда як елемента активного сучасного способу життя, що заохочує незалежність дітей.

Ця активність передбачала інфраструктурні та промоційні заходи, принаймні, у 5 громадах. Кожна школа та громада, яка брала участь у кампанії «Велосипедом до школи», отримала велопарковки в одній зі шкіл, велошколу з безпеки руху на велосипеді для дітей 14+ та тренерів з безпеки руху на велосипеді для забезпечення стійкості результатів кампанії, а також різноманітні засоби видимості для велосипедистів: Правила дорожнього руху для велосипедистів, світловідбивні браслети, велосипедні ліхтарі, дзвіночки на велосипед, світловідбивні чохли на рюкзаки. Невеликий запас цих предметів залишився у майбутніх місцевих тренерів для своїх велонавчань.

Ми підготували навчальний посібник, як зробити кампанію «Велосипедом до школи».

Асоціація велосипедистів Києва встановила 21 велопарковку, які охоплюють 294 місць для паркування велосипедів у 5 школах п’яти громад: Коруківська, Ново-Борова, Якушинецька, Лохвицька і Коростишівська. Встановлення велопарковок відкладено в Білозірській громаді.

Велошкола з безпеки руху проходила в 5 громадах: Якушинецькій, Корюківській, Лохвицькій, Коростишівській і Білозірській громаді. Велошкола складається з теоретичної та практичної частин. Під час теоретичної частини діти вивчали основні правила дорожнього руху для велосипедистів. Практична частина передбачала навчальні поїздки по місту разом з велотренерами. Короткий відеоролик про велошколи з безпеки руху в громадах можна переглянути у відео:

Щоб забезпечити сталість навчального процесу, у школах було підготовлено 13 місцевих велотренерів. Спираючись на досвід у всіх громадах, команда проекту підготувала методичний посібник для велотренерів, який можна використовувати в будь-якій іншій громаді, яка хотіла би організувати в себе велошколу для школярів. Він доступний онлайн: Посібник для велотренера

У рамках проекту Асоціація велосипедистів Києва зняла 10 промовідео про безпеку дорожнього руху, які можуть бути використані під час велошколи з безпеки руху:

«Кожен відеоролик має кілька відкритих питань, тому це провокує дискусію після перегляду, обмін думками та досвідом серед школярів, вчителі при цьому виступають модераторами. Таким чином класичне заучування правильних відповідей трансформується у динамічний процес, де учні самостійно приходять до усвідомлення правильності тих чи інших дій», – пояснює координатор кампанії «Велосипедом до школи» Дмитро Жигінас.

Кампанія передбачала також соціальну рекламу Share the Road (Поділись дорогою) – плакати та білборди, що популяризують безпечну поведінку водіїв авто та користувачів велосипеда. Громади отримали друковані рекламні матеріали та рекомендації для проведення акції.

Планування велосипедних мереж

У Коростишівській, Якушинецькій, Корюківській, Пирятинській, Лохвицькій громадах під керівництвом експерта Асоціації велосипедистів Києва представники місцевих органів влади, місцеві жителі та велосипедисти розробили плани велосипедних мереж. Для цього вони визначили точки тяжіння для велопоїздок, проблемні зони на вулицях або інші питання, пов’язані з велосипедом та іншим транспортом.

В результаті семінарів було розроблено концепції велосипедного руху, які містять велосипедну мережу, потенційні місця для велосипедних стійок, заплановані промокампанії велосипедного руху. Результати спільних семінарів допомагають громадам розвивати мережі велосипедних маршрутів. Короткий відеоролик про планування велосипедних мереж можна переглянути у відео:

Усі громади схвалили остаточну версію велоконцепцій і отримали друковані версії.

Велосипедні концепції громад:

Користишівська ОТГ

Якушинецька ОТГ

Корюківська ОТГ

Пирятинська ОТГ

Лохвицька ОТГ

Наприкінці проекту команда проекту побачила можливість задовольнити потреби представників громади і поліпшити їхню технічну спроможність планувати та втілювати велоінфраструктурні проекти. Технічний тренінг з проектування вулиць та закупівлі послуг проектування вулиць охоплював основні питання безпеки дорожнього руху, види велосипедної інфраструктури, складання технічних завдань для проектів з реконструкції вулиць тощо. Навчання мало на меті допомогти у втіленні велоконцепцій у громадах. У тренінгах взяли участь представники Коростишівської, Межівської, Дунаєвецької, Берестівської і Ніжинської громад.

Адаптація стандартів з велоінфраструктури

Асоціація велосипедистів Києва розпочала процес розробки державних стандартів України (ДСТУ) для планування та проектування велосипедної інфраструктури. Документ допоможе інженерам, які працюватимуть над проектуванням вулиць у громадах. ДСТУ містять рекомендації щодо планування велосипедних мереж, як вибрати відповідний тип велосипедної інфраструктури для різних типів вулиць, рекомендації щодо проектування перехресть, безпечних переїздів тощо.

Розробником перших в історії велоДСТУ став Державний науково-дослідний інститут імені Шульгіна (ДержДОРНДІ), який розробляє багато дорожніх та вуличніх державних норм і стандартів.

Остаточний варіант державних стандартів має бути поданий до національного органу стандартизації на початку березня 2019 року. Передбачається, що державне підприємство «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» потребує 5-6 місяців для перевірки всіх перехресних посилань на інші стандарти та документи, а також процедури розробки документа і забезпечення відповідності тексту стандартам та вимогам до цього типу документів. Після завершення цих процедур велосипедні ДСТУ мають бути затверджені як національний стандарт.

Ці ДСТУ будуть згадані в державних будівельних нормах B.2.3-5-2018 «Вулиці та дороги населених пунктів» під час наступного перегляду документа. Це зробить держстандарти обов’язковими для використання під час планування та проектування велосипедної інфраструктури в Україні.

«Сьогодні в Україні бракує державних стандартів про те, як проектувати якісну, уніфіковану та безпечну велоінфрастурктуру. Водночас проектувальники доріг і органи місцевого самоврядування потребують інструменту для прийняття рішень. Цим інструментом стануть велосипедні держстандарти, які вдалося замовити в межах проекту «Зелене світло для велоруху в громадах», – пояснює координаторка проекту «Асоціації велосипедистів Києва» Катерина Шульга.

Європейський тиждень мобільності

Асоціація велосипедистів Києва також підтримала українські громади в святкуванні Європейського тижня мобільності в Україні. ЄТМ відзначають щороку 16-22 вересня в тисячах міст і сіл Європи. ЄТМ – це загальноєвропейська ініціатива з популяризації сталих видів транспорту, яка заохочує керівників громад рівною мірою враховувати потреби пішоходів, велосипедистів та автомобілістів. Запуск Європейського тижня мобільності в громадах було організовано як невелику грантову програму для підвищення їхньої спроможності планувати, виконувати та звітувати про свою діяльність.

«Ми отримали майже півсотні заявок з 21 області України. У конкурсі могли брати участь як самі громади, так і громадські організації, зареєстровані на їх території. В результаті гранти на проведення ЄТМ по 60 тисяч гривень виграли 11 громад. І те, що їм вдалося зробити за ці гроші, просто вражає», – розповідає координатор конкурсу в межах проекту «Зелене світло для велоруху в громадах» Іван Зінов’єв.

11 заявок з найбільшою кількістю балів було відібрано з 47 заявок на фінансування в рамках конкурсу ЄТМ: Красилівська, Славська, Новопсковська, Перечинська, Радивилівська, Миколаївська, Помічнянська, Сатанівська, Витвицька, Черкаська, Володимирівська громади. Перемогли громади з 10 областей України (Дніпропетровська, Донецька, Закарпатська, Івано-Франківська, Кіровоградська, Луганська, Львівська, Миколаївська, Рівненська, Хмельницька області) і представляють всі частини України. Сім переможців представляють громади, а чотири – громадські організації. Кожна з них отримала грант у розмірі 60 000 гривень на організацію Європейського тижня мобільності в громаді.

У рамках Європейського тижня мобільності (16-22 вересня 2018 року) усі переможці зробили багато заходів у своїх громадах для просування сталого транспорту (флешмоби Велосипедом до роботи, День без авто, велосипедні тури, різноманітні екскурсії), заходи з молоддю та студенти, круглі столи та семінари, друк рекламних матеріалів тощо.

Налагодження зв’язків на Велофорумі

5-7 жовтня 2018 року 26 представників громад взяли участь у міжнародній конференції Велофорум в Івано-Франківську. Під час Велофоруму було організовано велосипедний тур, семінар та візити до місцевих органів влади. Короткий відеоролик про Велофорум 2018 можна переглянути тут:

Конференція мала окрему секцію, присвячену проекту «Зелене світло для велоруху в громадах». Ми представили активності проекту і те, як вони можуть бути відтворені в інших громадах. Переможці конкурсу ЄТМ 2018 презентували свої програми та висновки Європейського тижня мобільності. На панельній дискусії «Майбутнє велоруху в громадах: інфраструктура та просування» представники громад, які брали участь у кампанії “Велосипедом до школи” та плануванні велосипедної мережі, обмінялись досвідом з іншими учасниками дискусії. Доповідач зі Словаччини Вера Ступакова розповіла про свій досвід просування велосипедів і інтеграції в словацькі громади на прикладі Пряшева.

Додаткові активності

Як додаткову можливість для промоції пересування на велосипеді всі 17 громад, які брали участь у проекті, отримали право провести один публічний показ документального фільму «Вело проти авто», який показує велосипед як інструмент позитивних змін у суспільстві.

Кожна з шести громад, які брали участь у кампанії «Велосипедом до школи» та партисипативному плануванні велосипедних мереж, отримала додаткові три велосипеди для цілей громади.

11 грудня 2018 року Асоціація велосипедистів Києва організувала тренінг і поділилась досвідом з представниками та представницями громад, які перемогли в конкурсі на отримання грантів і проводили Європейський тиждень мобільності 2018.

Ксенія Семенова, координаторка проекту «Зелене світло для велоруху в громадах»:

Більшість громад, які брали участь у проекті, були обізнані з їхнім рівнем розвитку велосипедного руху і тим, що можливість пересуватись на велосипеді є позитивом для спільноти. Дізнавшись про різноманітні переваги велосипедного руху для громади, їхні представники прагнули вивчити можливості та інструменти для розвитку велосипедної інфраструктури та просування велосипедної їзди.

Географія проекту «Зелене світло для велоруху в громадах»

Діяльність проекту мала велике покриття в місцевих та національних ЗМІ.

UA TV English про Велосипедом до школи в Коростишівській громаді:

Українська правда.Життя: Велосипед для громади

Коротко ми розповіли про проект «Зелене світло для велоруху в громадах» у цьому 3-хвилинному відео:

Хочете бачити Київ велосипедним? Приєднуйтеся до Асоціації велосипедистів Києва. Що більше нас буде, то швидше ми будемо жити в комфортному місті!

інші цікаві матеріали

Українських роботодавців запрошують взяти участь у конкурсі «Велопрацедавець 2019», який вперше проходить у 8 містах: Київ, Харків, Полтава, Кривий Ріг, Запоріжжя, Херсон, Вінниця та Одеса.

Велодружні музеї, бібліотеки, театри та інші громадські заклади відтепер можуть безкоштовно отримати сертифікат Bike Friendly Company, який створила U-Cycle (ГО «Асоціація велосипедистів Києва»). Отримати безкоштовний

Українських роботодавців запрошують до участі в національному конкурсі «Велопрацедавець 2019», який вперше проходить у восьми містах України: Київ, Харків, Полтава, Кривий Ріг, Запоріжжя, Херсон, Вінниця