В Україні розробляють державні стандарти про дорожню розмітку. Ці ДСТУ містять багато новацій, які підвищують безпеку користувачів велосипеда на дорозі.

Першу редакцію проекту ДСТУ 2587:201Х «Безпека дорожнього руху. Розмітка дорожня. Загальні технічні вимоги» опубліковано на сайті технічного комітету стандартизації ТК 307 «Автомобільні дороги і транспортні споруди».

Позитивні нововведення 

Розмітку 1.12 (Стоп лінія) на велосипедній смузі рекомендовано наносити на 5 м далі від стоп-лінії інших транспортних засобів.

Чому це добре?

Винесена стоп-лінія на велосмузі дозволяє велосипедистам стартувати перед потоком транспорту на світлофорі, не наражаючись на зіткнення з авто, які виконують правоповоротний маневр.

Винесена вперед стоп-лінія для велосипедистів у французькому місті Нанті. Фото: АВК

Розмітку 1.13 тепер можна використовувати на велодоріжках та велосмугах.

Чому це добре?

Тепер не треба здогадуватись, хто кому повинен надати дорогу на велопереїзді. Якщо на велодоріжці є «трикутнички» — треба надати дорогу. Якщо немає — пріоритет у велосипедиста.

Якщо на велодоріжці є «трикутнички» — треба надати дорогу. Фото: АВК

Розмітка 1.14.1 тепер може бути розміщена на велосипедній доріжці.

Чому це добре?

Тепер в місцях активного пішохідного трафіку можна позначати пішохідні переходи через велосипедні доріжки.

Розмітка 1.24 тепер може застосовуватися перед велосипедними переїздами та наземними переходами, якщо ті погано видно, або погано освітлено.

Чому це добре?

Ламані лінії розмітки змушують водіїв інстинктивно знижувати швидкість і концентрувати увагу, оскільки око сприймає їх як перешкоду та звуження коридору руху.

Розмітка 1.28.1 легалізує рух велосипедистів смугами громадського транспорту.

Чому це добре?

Включення даної розмітки в стандарт — перший крок до зміни правил дорожнього руху, які в поточній редакції забороняють велосипедистам пересуватися смугою громадського транспорту. Виділення окремих смуг руху для пересування специфічних учасників руху є нормальною світовою практикою. Наприклад, британські ПДР дають право проектувальникам створювати відокремлені смуги для ГТ, ГТ + Вело, ГТ+Вело+Таксі, ГТ+Вело+Таксі+Мотоцикли.

У Києві вже два роки триває експеримент з облаштування виділених смуг громадського транспорту для руху велосипедом. Фото: АВК

Розмітка 1.28.2 дає можливість показати доріжку для спільного руху пішоходів та велосипедистів.

Чому це добре?

Розмітка дозволить пішоходам та велосипедистам очікувати появи одне одного на спільних доріжках.

Розмітка 1.28.3 — це новий для України, але звичний для США, Чехії, Словаччини спосіб маркування очікуваної траєкторії руху велосипедистів на проїзній частині.

Чому це добре?

В умовах, коли не можна зробити відокремлену велосипедну інфраструктуру, проектанти мають змогу показати піктограмами бажану траєкторію руху велосипедиста і тим самим поінформувати водіїв, де велосипедиста можна очікувати на проїзній частині. Важливо розуміти, що коридор з піктограм не є велосипедною смугою і водії мають право їхати по такій розмітці.

Розмітка 1.36 тепер може бути розміщена на велосипедній смузі.

Чому це добре?

Раніше дана розмітка могла використовуватися винятково на велосипедних доріжках. Тепер велоінфраструктура буде позначена піктограмою велосипеда, незважаючи на місце свого розташування (на проїзній частині — велосмуга, чи поза нею — велодоріжка).

Розмітка 1.37 тепер дозволяє вказувати напрямок руху велосипедиста на конкретних смугах велоінфраструктури.

Чому це добре?
На велосипедній інфраструктурі бувають перехрестя. В таких точках велосипедна доріжка може роздвоюватися на кілька смуг, кожна з яких буде спрямовувати велосипедиста у свій напрямок за допомогою даної розмітки.

На перехресті велосипедна доріжка може роздвоюватися на кілька смуг. Фото: АВК

Чого бракує?

Немає байк-боксів. Байк-боксами називають розширення велосмуги перед світлофором, яке дозволяє водієві авто, що планує правий поворот, бачити велосипедиста перед собою і уникнути конфлікта. Байк-бокси є поширеном елементом велоінфраструктури за кордоном, а віднедавна такий тип інфраструктури можна побачити і в українському Івано-Франківську.

Байк-боксами називають розширення велосмуги перед світлофором. Фото: itsinternational.com

Розробником ДСТУ є державне підприємство «Державний дорожній науково-дослідний інститут ім.Шульгіна». ДП «ДерждорНДІ» чекає на коментарі до проекту ДСТУ про дорожню розмітку протягом двох місяців (60 календарних днів з дня оприлюднення інформації).

Нагадаємо, минулого року розроблено перші в історії державні стандарти України з велоінфраструктури, які очікують на затвердження з боку національного органу стандартизації. Ці велоДСТУ має затвердити державне підприємство «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості».

Хочете бачити Київ велосипедним? Приєднуйтеся до Асоціації велосипедистів Києва. Що більше нас буде, то швидше ми будемо жити в комфортному місті!

інші цікаві матеріали

U-Cycle (ГО «Асоціація велосипедистів Києва») і «Українська асоціація аудиторів безпеки автомобільних доріг» подали пропозиції до ДСТУ про дорожню розмітку. Пропозиції до проекту державних стандартів України

U-Cycle (ГО «Асоціація велосипедистів Києва») провела дводенний воркшоп з підготовки велосипедних адвокаційних кампаній для активних громадян України з різних міст. Участь у воркшопі 19-20 квітня

Мер Києва Віталій Кличко і транспортна комісія Київради підтримали вимоги київської велоспільноти після лежачого протесту на Хрещатику. Постійна комісія Київської міської ради з питань транспорту,