Проект “ВелоСхід”, який за підтримки USAID стартував на Сході України у червні цього року, вже добігає кінця. За чотири місяці проектна команда Асоціації велосипедистів Києва встигла відвідати 10 міст – Краматорськ, Слов’янськ, Костянтинівку, Покровськ, Бахмут, Сєвєродонецьк, Старобільськ, Лисичанськ, Добропілля, Дружківку, Мирноград, спланувати спільно з місцевими активістами програми для реалізації велосипедних фестивалів та провести 7 подій “ВелоВихідні” – “Круті педалі” у Костянтинівці, “ВелоДвіжОк” у Слов’янську, “Двоколісний день” у Мирнограді, “Sherwood Weekend” у Старобільську, “ДоброВело” у Добропіллі, “Двіж on Wheels” у Лисичанську, “Дружбайк” у Дружківці, а також “Східний Велофорум” і велопарад до Дня міста #KramatorskBikeRide у Краматорську.

Фінальним етапом проекту “ВелоСхід” стала участь у Міжнародній конференції “Veloforum-2018”, що проходила в Івано-Франківську. Більше вражень учасників та учасниць зі Сходу про “Veloforum” – у блозі на сайті “АВК”.

По завершенню “Велофоруму” на активістів та активісток зі Сходу чекав  стаді-тур до Карпатського регіону та Львова. Участь у навчальній поїздці “Успішні велосипедні проекти Західної України” з 07 по 09 жовтня взяли 20 осіб з числа велоактивістів/велоактивісток, які є організаторами веловихідних на місцях та представників/представниць мерій східних міст Донецької та Луганської областей.

У рамках стаді-туру протягом трьох днів учасники та учасниці здійснили навчальний візит до трьох українських міст – Івано-Франківська, Яремче та Львова. Під час цієї поїздки навчальна група мала унікальну можливість побачити та перейняти найкращий український досвід планування міської велосипедної інфраструктури та рекреаційного велотуризму в горах.

День перший, 7 жовтня – Івано-Франківськ

У перший день стаді-туру учасники та учасниці проекту “ВелоСхід” вивчали успішний досвід велоінфраструктури Івано-Франківська, який цього року приймав “Veloforum-2018” та є станом на сьогодні одним із найвелосипедніших міст України.

Протягом дня активісти та представники мерій, пересуваючись комфортними вуличками міста, досліджували як успішні, так і негативні приклади велосипедної інфраструктури для роверистів. Окрім велодоріжок та велосмуг, у місті також збудовано кілька велопереїздів.

Гості зі Сходу на власні очі впевнилися у тому, що місцева велоінфраструктура має позитивний ефект не лише для користувачів велосипедів, а й для пішоходів та водіїв, адже при будівництві велодоріжок в Івано-Франківську облаштовують також тротуари і асфальтове покриття на вулицях, що демонструє залученість до процесу та позитивний ефект для всіх  учасників руху.

День другий, 8 жовтня – Яремче, Івано-Франківська область

В Яремче навчальна група здійснила візит до Центру соціально-ділових ініціатив, де від виконавчого директора організації Івана Зінов’єва переймала досвід створення рекреаційних веломаршрутів у Карпатах та промоції зеленого туризму в рамках проекту “Велокраїна”.

Під час цієї зустрічі учасники/учасниці дізналися як створити та розвинути велотуризм у своєму місті, як успішно працювати з місцевим бізнесом і туристичними агенціями та як розвивати велотранспорт задля добробуту громади.

Після конструктивного діалогу про рекреаційні маршрути на всіх чекала екскурсія до Карпатського національного природного парку, що є перший і одним з найбільших в Україні національних природних парків.

У парку створено 48 туристичних маршрутів, діє мережа стаціонарних рекреаційних пунктів, влаштовано екологічні та науково-пізнавальні маршрути, добре розвинена інфраструктура сільського зеленого туризму, діє низка санаторіїв, лікувально-оздоровчих комплексів та оздоровчі табори.

Для гостей зі Сходу працівники парку провели екскурсію з цікавими розповідями про цінні історичні, архітектурні та етнографічні пам’ятки, розповіли про рідкісних і зникаючих рослин та тварин, а також повідали традиційні звичаї Гуцульщини.

Туристичні маршрути Яремче, логістичні знаки, околиці Карпат, від яких захоплює подих, навчальна група вивчала під час насиченої велоекскурсії гірським маршрутом протяжністю в 20 км.

Ось, що самі учасники та учасниці говорять про насичене дослідження місцевості на велосипеді:

Микола Скурідін – велоактивіст, м. Сєвєродонецьк (Луганська обл.):

“Подібні маршрути можна розробити і у нашому місті та популяризувати їх як серед місцевих мешканців, так і серед туристів. У Сєвєродонецьку є місця, які могли б стати знаковими та туристично привабливими”.

Олександр Корольов – активіст, м. Мирноград (Донецька обл.):

“Я зрозумів, що велотема чудово об’єднує різних людей і в цьому є перспективи для розвитку громадянського суспільства. Нас цікавить питання велоінфраструктури в містах, знання ПДР, промоція велосипеда, як зручного, доступного та корисного транспорту, а також організація різних велосипедних подій та проектів, оскільки ми самі є активними велосипедистами, і це наш спосіб життя”.

Марина Блудша – медіакоординаторка “Асоціації велосипедистів Києва”:

“Я відкрила для себе багато нового – що громадську роботу можна поєднувати з бізнесом, якщо знайти точки перетину; що партнерство з іншими громадськими організаціями – це запорука успіху. Це дуже цінні для мене відкриття. Ну, і звісно, вчергове зрозуміла, що для велосипедиста немає обмежень: ні в якості дороги, ні в градусі схилів, ні в одязі чи взутті”.

День третій, 9 жовтня – Львів

Культурна столиця України відкрилася для активістів та представників мерій зі Східних міст з абсолютно нової для них сторони та дала відповіді на питання, яких вони раніше і не очікували тут отримати: якою має/не має бути якісна та безпечна велодоріжка. Як зробити так, щоб всім учасникам руху було комфортно на дорозі. Як вільно користуватися послугами велопрокату NextBike та багато інших.

У третій день стаді-туру Львів постав перед навчальною групою, як місто в якому було створено першу в Україні позицію велоофіцера у структурі мерії та запущено систему муніципального велопрокату.

Цим надзвичайно цінним досвідом та досвідом адвокації, планування міського середовища та створення існуючої велосипедної інфраструктури, що стала можливою завдяки успішній співпраці з місцевою владою, охоче ділилися представники громадської організації “Львівська асоціація велосипедистів” та Інституту просторового розвитку міста Львова.

Ця співпраця – яскравий приклад того, що сила об’єднання працює, варто лише почати комунікацію на всіх рівнях із залученням усіх сторін.  

Завдяки навчальній поїздці “Успішні велосипедні проекти Західної України” 20 найактивніших представників/представниць громад – активісти та активістки, представники та представниці органів місцевої влади отримали найцінніше – практичний досвід, нових партнерів для своїх майбутніх проектів та натхнення на втілення своїх найсміливіших задумів.

Цей стаді-тур став соціальним капіталом не лише для його учасників та учасниць з Донецької та Луганської областей, а й для їх міст, які уже чекають на свої позитивні трансформації.

Насичену українську частину навчального туру ми продовжили польською, яка стала ініціативою “Асоціації велосипедистів Києва” та була запропонована організаторами для участі факультативно. Про нашу польську розвідку та здобутки – читайте в наступному матеріалі.

Проект “ВелоСхід” / “Cycling through Donbas and beyond” виконується ГО “Асоціація велосипедистів Києва” в рамках Проекту “Зміцнення громадської довіри” (UCBI II), що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).

Ірина Ярко

Фото: Олександр Лапаєв

Хочете бачити Київ велосипедним? Приєднуйтеся до Асоціації велосипедистів Києва. Що більше нас буде, то швидше ми будемо жити в комфортному місті!

інші цікаві матеріали

Київрада виділила кошти на проектування семи веломаршрутів у Києві в бюджеті на 2019 рік. Депутати Київради підтримали бюджетний запит Департаменту транспортної інфраструктури КМДА. Кошти в сумі

Асоціація велосипедистів Києва у складі Української велосипедної мережі звернулась до Міністерства інфраструктури України з оскарженням повної заборони провезення велосипедів у поїздах категорії «Інтерсіті» та «Інтерсіті+».

У бюджеті Києва на 2019 рік просять передбачити кошти на проектування семи веломаршрутів у Києві. Про це свідчить бюджетний запит Департаменту транспортної інфраструктури Київської міської