Користувачів велосипеда у Києві знову побільшало: у будні рівно на 40%, а у вихідні – на 46% за рік.

Це засвідчили результати останнього підрахунку велосипедистів у столиці восени 2018 року, порівняно з даними осіннього підрахунку минулого року.

У 2018 році Асоціація велосипедистів Києва продовжила підрахунок велосипедистів у місті. Підрахунок дає змогу виявити динаміку кількості користувачів велосипеда в 2018 році, порівняно з 2017 роком та попередніми роками. Завдяки підрахунку можна також визначити, куди їздять велосипедисти, чи вдягають вони шоломи, скільки з них рухаються тротуарами, в якому одязі вони їздять та скільки серед них жінок і чоловіків.

«Надзвичайно тішить, що темпи зростання кількості велосипедистів та велосипедисток у Києві тримаються на такому високому рівні вже два підрахунки поспіль. Сподіваємося, що такі темпи зростання ми будемо фіксувати й надалі, адже чим більше людей у місті пересідають на велосипеди для щоденних поїздок, тим здоровішим і комфортнішим стає місто. Проте зростання кількості велосипедистів означає і необхідність для керівництва міста приділяти увагу розвитку умов пересування цієї групи користувачів дорожньої інфраструктури. Ми однозначно будемо використовувати результати підрахунку в адвокатуванні реалізації велоконцепції Києва, ухваленої на початку 2018 року,» – заявили в Асоціації велосипедистів Києва.

Нагадаємо, протягом 2017-2018 років у Києві майже не будували велоінфраструктури. Цього року з’явились велосмуги лише на одній вулиці міста (вул. Леонтовича) і в зелених зонах (Русанівський канал, ВДНГ, Пирогів тощо), а також дозволили рух велосипедом по смузі для громадського транспорту на пр.Дружби народів. Як стало відомо, кошти на розвиток велоінфраструктури у 2018 році хочуть віддати на ремонт Київського зоопарку за дорученням мера Києва Віталія Кличка.

Кількість та динаміка

Восени 2018 року на 22 основних перехрестях Києва Асоціація велосипедистів Києва нарахувала у будній день 2732 велосипедисти та у вихідний день 3066 велосипедистів протягом двох годин підрахунку.

У 2018 році до підрахунку було додано 2 нові точки, але для коректного порівняння з осінню минулого року, ми візьмемо дані без них. Відповідно, цього року на 20 перехрестях (без 2 нових точок) було нараховано 2558 велосипедистів у будній день та 2927 велосипедистів у вихідний день за дві години. Якщо порівняти це з осіннім підрахунком у 2017 році, то динаміка є позитивною в обидва дні: у будній день кількість велосипедистів, які проїхали на 20 перехрестях, зросла на 40% (з 1821 до 2558), а у вихідний – на 46% (з 2012 до 2927).

Баланс кількості велосипедистів між буднім та вихідним цього року становить 12% на користь вихідного дня за приблизно однакової хорошої погоди – середня температура в обидва дні становила 25-26°С тепла. Минулого року цей баланс становив 10%. Для осені більша кількість велосипедистів у вихідний день загалом є типовою, ймовірно, тому що після літніх відпусток жителі та жительки столиці прагнуть проводити вихідні активно.

Гендерний розподіл

Восени в будній день на точках підрахунку було помічено 12% жінок та 88% чоловіків, у вихідний день жінок традиційно більше – 17% серед усіх користувачів велосипеда, а чоловіків, відповідно, 83%. Порівняно з осінню минулого року спостерігаємо незначну, але позитивну динаміку: частка жінок загалом зросла на 2% (у 2017 році було зафіксовано 10% велосипедисток у будній та 15% велосипедисток у вихідний).

Восени 2018 року найбільше жінок було помічено на Північному мосту – за 2 вечірні години буднього дня там проїхала 51 жінка, а вихідного – 78. Для порівняння: восени 2017 року на цій точці було нараховано 23 велосипедистки в будній день та  61 – у вихідний.

Рух по тротуарах

Підрахунок дав змогу виявити, що у вересні 2018 року 39% велосипедистів рухалися по дорозі, а 61% – по тротуару в будній день. У вихідний день пропорція залишилася майже такою самою: 40% велосипедистів рухалися по дорозі і 60% – по тротуару. Порівняно з осінню минулого року, частка велосипедистів, які їдуть разом із машинами, дещо зросла: у 2017 році 37% їхали по дорозі в будній день і 38% – у вихідний.

Тенденція дисбалансу між тими велосипедистами, які обирають їхати по дорозі та по тротуару, тримається на рівні приблизно 40/60 вже протягом 2 років. У Києві лише менше половини велосипедистів рухаються по дорогах, адже на більшості доріг немає безпечних та комфортних умов для їзди велосипедом.

Нещодавно депутати Київради підвищили швидкість до 80 км/год на 17 вулицях столиці. Нагадаємо, аналіз кампанії «За безпечні дороги» виявив, що більшість вулиць, де пропонується встановити високу швидкість руху, містять фактори ризику, несумісні зі швидкісним режимом. До них належать наземні пішохідні переходи, перехрестя в одному рівні, повороти ліворуч, зупинки громадського транспорту. Крім того, на всіх цих вулицях рух велосипедом здійснюється на проїзній частині в одному потоці з автомобілями, зокрема на проспектах Перемоги, Бандери, Бажана і Набережному шосе, де відбувається підрахунок велосипедистів.

Найінтенсивніший рух по тротуару зафіксовано на перехрестях Драйзера/Бальзака та Сабурова/Бальзака (велодоріжки), Північному (Московському) мості, вул. Набережно-Хрещатицькій, перехресті вул. Ахматової та пр. Григоренка і на Хрещатику.

Шоломи та одяг

Восени 2018 року в шоломах їздив щонайменше кожен четвертий велосипедист: 26% у будній день та 29% у вихідний. Найбільшу кількість велосипедистів у шоломах вже традиційно зафіксовано на Пішохідному, Північному (Московському) та Повітрофлотському мостах.

Порівняно з осінню 2017 року частка велосипедистів у шоломах у будній та вихідний дні змінилася, проте незначно (у 2017 25% у будній і 26% у вихідний).

Більшість (орієнтовно 70%) київських велосипедистів їздять на гірських або спортивного вигляду велосипедах (МТБ), шосейники та міські зустрічаються рідше, приблизно у решті 30% випадків. За спостереженнями волонтерів, 50/50 їдуть у спортивній формі та звичайному зручному одязі «кежуал» (casual).

Також ми зафіксували 13 велосипедистів на велосипедах муніципального прокату NextBike у будній день та 14 у вихідний.

Найпопулярніші напрямки

Традиційно у будній та вихідний дні підрахунку найпопулярнішими точками залишаються Північний (Московський) міст та перетин вулиць Бальзака та Драйзера. Найменше велосипедистів проїжджало на площі Слави, на перетині вулиць Саксаганського та Льва Толстого, а також Кирилівської та Юрківської.

Умови підрахунку: вересень 2018 року

У 2018 році було проведено вже другий, осінній підрахунок велосипедистів у будній день (19 вересня) та у вихідний (22 вересня). Час для підрахунків обирався найбільш піковий: з 17 до 19 години у будній день (середа) з 12 до 14 години у вихідний день (субота). Дні для підрахунку обиралися з гарною погодою. У середу, 19 вересня, було сонячно, 24-26°С тепла, а у суботу, 22 вересня, теж сонячно, але вітряно, 25-27°С тепла.

Зміни у методології

Навесні 2018 року АВК додала два нові перехрестя до 20, де вже здійснюється підрахунок: це перехрестя вулиць Сирецької та Кирилівської (Куренівка) та перехрестя вулиць Глибочицької, Нижнього та Верхнього валів та Воздвиженської (в’їзд на Поділ з боку Лук’янівки). Ці точки ми вважаємо стратегічними для замірів через заплановану реконструкцію вул. Глибочицької і черговість веломаршрутів, затверджену у велоконцепції Києва. Відповідно, восени ми продовжили рахувати велосипедистів та велосипедисток на цих точках.

На Куренівці було нараховано 110 велосипедистів у будній день та 67 велосипедистів у вихідний день. Порівняно з весною 2018 року, кількість дещо зменшилася (було 110 та 77 відповідно). На новій точці на Подолі було нараховано 74 велосипедисти в будній день та 97 у вихідний. Порівняно з весною кількість зросла, у вихідний – удвічі (було 61 та 53 відповідно).

Усі інші аспекти методології залишилися незмінними: заміри проводяться щороку навесні (травень) та восени (вересень) у будній (17:00-19:00) та вихідний (12:00-14:00) дні на тепер 22 точках на лівому та правому берегах Києва.

Точки підрахунку традиційно обираються так, щоб це були точки в’їзду в центр міста з усіх основних магістралей, аби охопити якомога більшу кількість велосипедистів у час, коли вони їдуть на роботу або навпаки. Також є кілька точок підрахунку біля в’їздів у парки (наприклад, Голосіївський, парк Муромець тощо).

Хто проводив підрахунок

Підрахунок здійснюють волонтери Асоціації велосипедистів Києва власноруч, оскільки підрахунок вимагає уваги до багатьох деталей, а не просто фіксації трафіку. На жаль, у Києві поки що немає таких відеокамер, які б могли повністю замінити роботу наших волонтерів.

Восени 2018 року по 32 волонтери у будній та вихідний дні рахували велосипедистів, які проїжджали повз них протягом 2 годин. АВК надзвичайно вдячна волонтерам за їхню роботу і запрошує всіх зацікавлених стежити за анонсами і долучатися до наступного підрахунку навесні 2019 року.

Волонтери, які проводили підрахунок велосипедистів у вересні 2018 року:

Алла Дейнега, Андрій Климчук, Андрій Семенюк, Анна Храбан, Антон Гончаренко, Валентина Люлькова, Валерій Штубнеркогель, Віктор Крук, Влад Панченко, Влад Степаненко, Владислав Боянівський, Володимир Ільків, Дар’я Лазарєва, Денис Черняк, Діма Санжара, Дмитро Кононенко, Дмитро Пеунков, Євген Васильченко, Євгенія Засядько, Іван Бевза, Інна Сизарова, Катерина Базилян, Катя Смук, Костянтин Горяйнов, Ксенія Єршова, Ксенія Тарадай, Максим Дорош, Марія Шененко, Марта Береза, Настя Чупіна, Наталя Тарнавчик, Наталя Шаванова, Оксана Марюк, Оксана Омельчук, Олег Шульга, Олександр Невський, Олександр Поштаренко, Олександр Томазов, Олександра Хмарна, Олексій Гаценко, Олексій Довгополий, Олексій Клімов, Олена Булочко, Олена Полушко, Ольга Бойко, Світлана Гусак, Тетяна Дурнєва, Юлія Марциненко, Юлія Мельник, Ярослав Арешкович. Координувала підрахунок координаторка волонтерів АВК Марія Шененко.

Нагадаємо, весняний підрахунок велосипедистів у 2018 році показав 40% приросту – абсолютний рекорд для буднього дня та рекорд приросту за 5 років підрахунку велосипедистів у Києві.

Хочете бачити Київ велосипедним? Приєднуйтеся до Асоціації велосипедистів Києва. Що більше нас буде, то швидше ми будемо жити в комфортному місті!

інші цікаві матеріали

У бюджеті Києва на 2019 рік просять передбачити кошти на проектування семи веломаршрутів у Києві. Про це свідчить бюджетний запит Департаменту транспортної інфраструктури Київської міської

Асоціація велосипедистів Києва поділилась досвідом з представниками та представницями громад, які перемогли в конкурсі на отримання грантів і проводили Європейський тиждень мобільності 2018. Тренінг став

Українська велосипедна мережа зробила пропозиції до Плану заходів на 2019-2021 роки з реалізації Національної транспортної стратегії України 2030. Пропозиції передано в Міністерство інфраструктури України. До