Громадська організація «Асоціація велосипедистів Києва» замовила розроблення державних стандартів України (ДСТУ) «Планування та проектування велосипедної інфраструктури».

Сьогодні в Україні бракує державних стандартів про те, як проектувати якісну, уніфіковану для усіх міст та безпечну велоінфрастурктуру. Водночас інженери-проектувальники доріг і представники органів місцевого самоврядування потребують інструмент для прийняття рішень. Цим інструментом стануть велосипедні держстандарти, які розробляє на замовлення АВК державне підприємство «Державний дорожній науково-дослідний інститут імені М.П.Шульгіна».

Як зараз

В Україні обмежена база у сфері стандартів проектування велосипедної інфраструктури. Нещодавно оновили державні будівельні норми ДБН В.2.3-5:2017 «Вулиці та дороги населених пунктів», які адвокатувала Асоціація велосипедистів Києва разом з іншими зацікавленими сторонами. Ці ДБН тепер містять вимоги до проектування велосипедної інфраструктури. Однак для розвитку уніфікованої велоінфраструктури цього недостатньо.

В українських містах постійно зростає увага до велотранспорту, але лише в останні роки почав з’являтись досвід проектування велосипедної інфраструктури. При цьому без єдиних вело-ДСТУ кожне місто проектує її по-різному. Це привносить хаос в організацію руху велосипедного транспорту в різних містах України і створює незручності для користувачів доріг (велосипедистів, водіїв авто та пішоходів).

Веломаршрут у Києві “Троєщина – Європейська площа”

Чи є основа для ДСТУ?

У 2013-2014 роках Німецьке товариство міжнародного співробітництва (GIZ) у співпраці з Асоціацією велосипедистів Києва виконало переклад Рекомендацій з організації руху велосипедного транспорту (ERA). Рекомендації розробило Науково-дослідницьке товариство доріг і транспорту Німеччини. Їх активно застосовують для проектування велосипедної інфраструктури на території Німеччини. На основі цього документу та інших міжнародних стандартів АВК розробила технічне_завдання для розробки сучасних українських стандартів у сфері велосипедної інфраструктури. Оновлені ключові вимоги до велоінфраструктури у складі ДБН «Вулиці та дороги населених пунктів» вже ґрунтуються на цих німецьких рекомендаціях.

Коли

АВК і ДП «ДерждорНДІ» уклали договір, за умовами якого ДСТУ мають бути розроблені до 31 грудня 2018 року. Після цього ДСТУ має затвердити національний орган стандартизації — державне підприємство «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості».

Щоби що

Кінцевим результатом застосування ДСТУ є:

  • формалізація підходів до планування велосипедної інфраструктури
  • деталізація наведених в ДБН параметрів проектування велосипедної інфраструктури
  • підвищення безпеки велосипедистів шляхом влаштування велоінфраструктури.

У ДСТУ буде визначено поняття “велосипедна інфраструктура”. Держстандарти активізують процеси та допоможуть проектувальникам під час створення об’єктів велосипедної інфраструктури на автомобільних дорогах загального користування, вулицях населених пунктів та незалежних від автомобільних доріг велодоріжок. Крім того, велоДСТУ передбачатимуть практичні заходи зі створення велоінфраструктури: як організувати проїзд велосипедом перехрестя, що вибрати в кожному конкретному випадку – велодоріжку, велосмугу тощо.

Усі ДСТУ в Україні мають рекомендаційний характер. У випадку з велосипедними держстандартами це добре, бо протягом наступних років дасть змогу побачити, які варіанти інженерних рішень найкраще працюють в українських містах.

Хто буде використовувати велоДСТУ

ДСТУ будуть використовувати підприємства незалежно від форми власності, які виконують роботи з планування, проектування та будівництва велоінфраструктури на автомобільних дорогах загального користування, вулицях населених пунктів та велодоріжок, прокладених незалежно від автомобільних доріг.

Яка користь велосипедистам від ДСТУ

Розроблення ДСТУ закладе єдину методологічну основу для планування і проектування велосипедної інфраструктури. Це дасть змогу поліпшити безпеку велосипедистів шляхом проектування та будівництва уніфікованої велоінфраструктури.

ДСТУ також сприятиме розвантаженню доріг та вулиць, підвищенню безпеки дорожнього руху та зниженню негативного впливу автомобільного транспорту на довкілля (особливо у міських умовах).

Держстандарти з велоінфраструктури заповнять законодавчу білу пляму і допоможуть втілювати в життя розроблені плани веломереж у різних містах України.

Нагадаємо, з 2013 року експерти АВК допомагають меріям інших українських міст планувати та створювати велосипедну інфраструктуру. Зокрема, за сприяння АВК у 2013 році велосипедний план розробив Донецьк, у 2014 році наші експерти активно допомагали в розробці велоконцепцій Білої Церкви, Харкова, Чернівців, Українки Київської області. У 2015 році за експертної підтримки АВК велоконцепції розробили Вишгород, Бровари, Житомир, Миколаїв, Миргород, Кривий Ріг, Полтава, Черкаси. У лютому 2018 року Київська міська рада ухвалила велоконцепцію Києва, яку допомагала розробити Асоціація велосипедистів Києва.

У 2018 році АВК допомагатиме проектувати велосипедну інфраструктуру в об’єднаних територіальних громадах у рамках проекту «Зелене світло для велоруху в громадах / Green Light for Cycling in Hromadas». Участь саме в цьому проекті дала змогу замовити розроблення велосипедних держстандартів.

Проект «Зелене світло для велоруху в громадах / Green Light for Cycling in Hromadas» реалізує Асоціація велосипедистів Києва за підтримки Програми для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку ULEAD з Європою / ULEAD with Europe, яка спільно фінансується Європейським Союзом та його країнами-членами Данією, Естонією, Німеччиною, Польщею та Швецією.

Хочете бачити Київ велосипедним? Приєднуйтеся до Асоціації велосипедистів Києва. Що більше нас буде, то швидше ми будемо жити в комфортному місті!

інші цікаві матеріали

Київрада виділила кошти на проектування семи веломаршрутів у Києві в бюджеті на 2019 рік. Депутати Київради підтримали бюджетний запит Департаменту транспортної інфраструктури КМДА. Кошти в сумі

У бюджеті Києва на 2019 рік просять передбачити кошти на проектування семи веломаршрутів у Києві. Про це свідчить бюджетний запит Департаменту транспортної інфраструктури Київської міської

Асоціація велосипедистів Києва поділилась досвідом з представниками та представницями громад, які перемогли в конкурсі на отримання грантів і проводили Європейський тиждень мобільності 2018. Тренінг став