8 лютого 2018 року Київська міська рада ухвалила Концепцію розвитку велосипедної інфраструктури в місті Києві. Ми відповіли на запитання про велоконцепцію, які ставлять найчастіше.

Що це?

Ухвалена Київрадою велоконцепція – це документ, який формує загальне бачення і пропонує конкретні рішення як інтегрувати велосипед у міську транспортну інфраструктуру. Особливу увагу приділено змінам у системі управління містом, аби нові веломаршрути були якісними та утримувались у належному стані. Велоконцепція також надає рекомендації інженерам, як проектувати безпечну та комфортну велоінфраструктуру.

Фото: Unsplash

Де?
У велоконцепції визначено місце на мапі Києва 240 км веломаршрутів та більше 1000 км транспортних, рекреаційних та приміських шляхів для сьогоднішніх і майбутніх користувачів велотранспорту. Велоконцепція дає план-схему почерговості створення велосипедних маршрутів в усіх районах Києва. Тому вона містить кілька карт мережі веломаршрутів. Карта першочергових веломаршрутів створена для того, аби було зрозуміло, які маршрути обирати для цільового фінансування з бюджету та реалізації. Збільшену версію мапи веломережі дивіться тут.

Загальна карта з переліком вулиць – це дороговказ, який допоможе визначати роль вулиці у веломережі і має використовуватись для включення елементів велоінфраструктури у проекти реконструкцій та капітальних ремонтів вулиць. Наприклад, якщо планується реконструкція вулиці Кирилівської, загальна карта зазначає, що ця вулиця має дуже важливе значення для велосипедного сполучення Куренівки та Подолу і в проекті реконструкції вулиці має бути передбачено умови для руху велотранспорту без потреби виділяти додаткові кошти спеціально на велоінфраструктуру.

Коли?

Втілення велоконцепції розраховано на період дії Стратегії розвитку Києва 2025. Проектувати і будувати велодоріжки є можливість уже в цьому році, бо частина веломаршрутів збігається з планами капітального ремонту вулиць і доріг. АВК виявила у планах капремонту КК “Київавтодору” в найближчі два роки 64 об’єкти, що збігаються з веломаршрутами.

Фото: АВК

За які гроші?

У бюджеті-2018 вже закладено 50 мільйонів гривень на розвиток велоінфраструктури в столиці. Крім того, на реконструкцію і капремонт доріг місто щороку виділяє мільярди гривень.

Фото: ECF

Фото: ECF

Щоби що?

Головний очікуваний результат велоконцепції – це збільшення кількості людей, які користуються велосипедом як повсякденним транспортом до 5% від загальної кількості поїздок іншими видами транспорту. Для міста це вигідно, бо велосипедний та пішохідний рух у поєднанні з високоякісним громадським транспортом сформують сталий транспортний рух, що позитивно вплине на якість життя, здоров’я, довкілля та управління витратами.

Фото: АВК

5% щоденних поїздок на велосипеді в місті – це багато чи мало?

Велоконцепція суголосна тут зі Стратегією Києва 2025, яка ставить за мету збільшити частку велосипедних поїздок у Києві до 5% у 2025 році. Це означає, що місто має створити умови, коли щодня на вулицях Києва велосипедом будуть пересуватись від 160 до 200 тисяч людей. Порівняно з Амстердамом, це небагато, але в умовах сучасного Києва це значна цифра, бо зараз лише 0,25% від усіх поїздок у Києві здійснюються на велосипеді. Це показала транспортна модель міста, яку зробили в 2015 році.

Щоб спрогнозувати ефект збільшення користувачів велотранспорту, використовували наявну транспортну модель Києва. Повний звіт про моделювання є одним з додатків до велоконцепції.

Фото: АВК

Яка користь від цього місту?

Якщо врахувати вимоги всіх учасників дорожнього руху, то дороги стають безпечнішими. Це дає змогу більшій кількості людей вибирати велосипед як безпечний та зручний транспорт. Для міста це означає купу переваг: покращення стану здоров’я киян, збільшення вибору видів транспорту, зменшення смертності і травмування внаслідок ДТП, розвиток туризму, зниження забруднення повітря і шумового фону.

Неочікувано, але доведено дослідженнями: велосипед може відігравати важливу роль у розв’язанні міських транспортних проблем. А саме: покращення мобільності в місті загалом, зниження заторів та заспокоєння дорожнього руху.

Фото: АВК

Якщо говорити про гроші, то розвиток велоінфраструктури означає раціональне використання бюджетних коштів. Згідно з транспортним моделюванням, очікуються два головні економічні ефекти:
1. Прогнозована економія транспортних втрат від реалізації велоконцепції становить від 8,4 до 15,5 млрд грн (залежно від методолії розрахунку) на рік.
2. Термін окупності капіталовкладень до 1 року. Це чудові показники, бо в плануванні об’єктів дорожньо-транспортної інфраструктури ефективним вважається термін окупності від 5 до 15 років.

Фото: АВК

Що таке мережа велоінфраструктури?

Це відокремлені велосипедні доріжки на вулицях з інтенсивним і швидким рухом автотранспорту, велосмуги на менш завантажених дорогах та спокійних вулицях і місцеві проїзди, де низька швидкість руху дозволяє спільне використання простору різними користувачами.

Як обирались веломаршрути?

Схема та пріоритетність велосипедних маршрутів розроблялись на основі методик, які використовуються при плануванні мереж велоінфраструктури в Німеччині. До процесу розробки було залучено мешканців та мешканок різних районів Києва, які користуються велотранспортом, і на основі цієї методики створювали карту маршрутів.

Пріоритетність, транспортний потенціал та доцільність визначались порівнянням трьох основних факторів:

– Щільність забудови та кількість населення районів (концентрація потенційних користувачів маршрутів),

– Наявність рейкового громадського транспорту (велосипеду складно конкурувати з надійним та швидким метро),

– Рель’єф.

Після цього оцінювалась технічна можливість: наявність складних розв’язок або інших потенційних перешкод. На основі цього аналізу було визначено рекомендовану послідовність реалізації веломаршрутів.

Фото: АВК

Чи враховувався досвід інших країн і яких?

Так, автори велоконцепції використовували іноземний досвід та практики успішних велосипедних міст і країн Євросоюзу. Це підручник з велосипедної політики PRESTO і німецькі рекомендації з організації руху велосипедного транспорту ERA. Саме згідно з ERA було розраховано категорії веломаршрутів.

Фото: Unsplash

Хто створив велоконцепцію?

Розробником велоконцепції був КП «Київський центр розвитку міського середовища» за підтримки громадської організації «Асоціація велосипедистів Києва», ГО “УРБАН КУРАТОРИ”, Німецького товариства міжнародного співробітництва (GIZ), ТОВ “А+С Україна”, ГО “Центр дослідження суспільства”, КП “Київське інвестиційне агенство”.

Схему велосипедних маршрутів розробила громадська організація “Асоціація велосипедистів Києва” в кілька етапів. Для цього ми залучали міжнародних консультантів, міських чиновників та велосипедистів Києва.

До процесу підготовки цього документу були залучені мешканці та мешканки Києва, активні громадяни, велосипедисти та майбутні користувачі велосипедної інфраструктури. Серія зустрічей, які спочатку ініціювала Асоціація велосипедистів Києва, а потім Департамент містобудування та архітектури, забезпечила реальну участь та збір інформації від користувачів велосипедного транспорту.

Фото: АВК

Які правки до велоконцепції вносили депутати Київради перед голосуванням?

Багато депутатів хотіли пересвідчитися, що у велоконцепції передбачено велодоріжки в їхніх округах.

Повний текст велоконцепції є тут: http://bit.ly/2fOyJlW

Якщо залишились питання, запитуйте!

Хочете бачити Київ велосипедним? Приєднуйтеся до Асоціації велосипедистів Києва. Що більше нас буде, то швидше ми будемо жити в комфортному місті!

інші цікаві матеріали

Цього року, 25 січня, після серцевого нападу раптово помер Діма Александров, один із засновників Асоціації велосипедистів Києва. Спогадами про Дмитра поділились ті, хто разом з ним

Сьогодні, 8 лютого, Київська міська рада ухвалила Концепцію розвитку велосипедної інфраструктури в місті Києві – велостратегію міста, яка розроблялась за допомоги Асоціації велосипедистів Києва. Велоконцепція

Громадська організація «Асоціація велосипедистів Києва» оголошує результати ІІ хвилі конкурсу для журналістів «Велосипед як каталізатор змін у містах». За результатами оцінювання всіх поданих матеріалів і