Як у країнах Європейського Союзу заохочують їздити велосипедом на роботу?

Асоціація велосипедистів Києва продовжує публікувати дослідження “Розподіл бюджетних коштів на велосипедну інфраструктуру: досвід ЄС та пропозиції для України”, яке містить огляд фіскальних інструментів для компенсації витрат при поїздках на роботу.

Нідерланди

Раз на три роки голландці можуть купити велосипед, що не оподатковується, вартістю  до 749 €. Крім того, велосипедисти, так само як і користувачі громадського та індивідуального транспорту, можуть отримати відшкодування транспортних витрат, пов’язаних із поїздкою на роботу, у розмірі 0,19 € на км шляху руху . Ці витрати можуть відшкодовуватися роботодавцем, проте роботодавець не зобов’язаний цього робити і зазвичай такі умови оговорюються в контракті.

Данія

У Данії діє система надання компанією-роботодавцем велосипедів співробітникам. Такі велосипеди не підлягають оподаткуванню , якщо використовуються виключно для ділових поїздок або поїздок з дому на роботу. В такому випадку компанія вираховує вартість велосипеду з податків.  Транспорт, що надається роботодавцем, не оподатковується, але відсутня система відшкодування транспортних витрат.

Німеччина

З 2012 року в Німеччині працює схема компенсації витрат на велосипед JobRad (поїздка на роботу), за якою компанія може надає співробітнику велосипед, вартість якого вираховується з зарплати в розмірі 1% від ціни велосипеду на місяць .При цьому компанія може взяти на себе зобов’язання самостійно покрити вартість велосипеда. Велосипед може використовуватися як у службових так і персональних цілях.  Крім того, співробітники можуть отримати 0,30 €/км в якості компенсації, незалежно від виду транспорту та загальної відстані. Компенсація розраховується на основі найкоротшого шляху.

Бельгія

У Бельгії роботодавець може (але не зобов’язаний) надавати співробітникам, що подорожують на роботу на велосипеді грошову компенсацію на транспортні витрати у розмірі 0,22 €/км (0,15 €/км для інших видів транспорту). Крім того, надання велосипеда і встановлення інфраструктури для велосипедистів не вважаються вигодою, що підлягає оподаткуванню, і 120% витрат на велосипеди і весь ПДВ виключається з суми податків для роботодавця. Це означає, що витрати на велосипед не тільки не оподатковуються, а ще і субсидуються. Це також стосується облаштування додаткової велосипедної інфраструктури (місця для вело парковки, душових тощо)

Франція

Наразі велосипедисти, які використовують громадські велосипеди, можуть отримати повернення податків за передплату у системах громадських велосипедів. Крім того, у рамках останнього плану активної мобільності Франція тестує бельгійську систему: на добровільних засадах компанії можуть надати своїм працівникам, що пересуваються на роботу велосипедом допомогу у розмірі 0,25 €/км.

Австрія

В Австрії корпоративний велосипед не є оподаткованою вигодою для співробітників. Це означає, що на відмінну від автомобіля, вартість використання службового велосипеда не закладається в базу оподаткування на основі якої розраховуються розмір щомісячних податків працівника. Крім того, для тих, хто використовує велосипед для трудових поїздок, можливе зменшення податку на прибуток до 291 €/рік.

Дослідження містить огляд фінансової політики в сфері розвитку велотранспорту в найуспішніших країнах Європи і має на меті розробку рекомендацій для України щодо розвитку велосипедного транспорту на місцевому, регіональному та національному рівнях.

 

Фото з осіннього дня “Велосипедом на роботу” в Києві. Фото: Тетяна Малих

Використана інформація з дослідження Олени Чернишової “Розподіл бюджетних коштів на велосипедну інфраструктуру: досвід ЄС та пропозиції для України”. Дослідження підготовлено за підтримки Європейського Союзу в рамках проекту “Розвиток велотранспорту задля добробуту громад” та посольства Великої Британії в Україні.

Значна кількість європейських країн переживають спалах велосипедного руху у своїх містах завдяки розумній політиці розвитку велосипедної інфраструктури. Для підготовки пропозицій щодо реформування системи бюджетування велосипедної інфраструктури в Україні було проаналізовано кейси дев’ятьох країн. Шість з них мають найвищі показники велосипедних поїздок і є прикладами для наслідування: Нідерланди, Данія, Німеччина, Бельгія, Франція, Австрія. Решта – це країни східної Європи (Угорщина, Чехія, Словаччина), які історично, політично й економічно наближені до українських реалій.

Скільки коштує велоінфраструктура і хто за неї платить: досвід Нідерландів

Скільки коштує велоінфраструктура і хто за неї платить: Німеччина

Скільки коштує велоінфраструктура і хто за неї платить: Данія

Скільки коштує велоінфраструктура і хто за неї платить: Франція і Бельгія

Скільки коштує велоінфраструктура і хто за неї платить: державні фонди ЄС

Нагадаємо, завтра відбудеться церемонія нагородження конкурсу “Велопрацедавець року 2017”, який проводить Асоціація велосипедистів Києва.

Хочете бачити Київ велосипедним? Приєднуйтеся до Асоціації велосипедистів Києва. Що більше нас буде, то швидше ми будемо жити в комфортному місті!

інші цікаві матеріали

Департамент транспортної інфраструктури КМДА зробив бюджетний запит на 2018 рік на велоінфраструктуру в сумі 50 млн грн. Відповідно до Стратегії розвитку Києва 2025 ДТІ визначив

В рамках ремонту на Парковому мосту в Києві кольором виділили місце для руху велосипедистів по центру завширшки 3 м при ширині моста 7 м. Частина

У технічному завданні з реконструкції вулиці Глибочицької в Києві врахували пропозиції Асоціації велосипедистів Києва. Про це стало відомо після оголошення результатів тендеру на проведення робіт