Асоціація велосипедистів Києва розпочинає серію публікацій з дослідження, яке містить огляд фінансової політики в сфері розвитку велотранспорту в найуспішніших країнах Європи.

Метою цього дослідження є розробка рекомендацій для України щодо розвитку велосипедного транспорту на місцевому, регіональному та національному рівнях.

Світлина від Maryna Bludsha.

Фото: Марина Блудша

Європейський досвід: Нідерланди

Нідерланди – європейська країна, де на велосипедну інфраструктуру витрачається найбільша кількість державних грошей на душу населення. Як наслідок, Нідерланди мають найбільшу частку (27%) використання велосипедного транспорту у світі та були визнані Європейською федерацією велосипедистів найвелосипеднішою країною Європи (разом із Данією).

Фінансування велосипедної інфраструктури у Нідерландах переважно здійснюється за рахунок бюджетних коштів.

Було підраховано, що у 2010 році державні інвестиції у велосипедну інфраструктуру досягли 410 млн євро.

  • Міста є основними інвесторами, оскільки вони інвестують близько 75% від загального обсягу (306 млн євро).
  • Національні уряди вклали 35 млн євро
  • Hегіональні понад 58 млн євро.
  • Інші місцеві установи (адміністрації міських регіонів і водних сполучень) профінансували велосипедну інфраструктуру на 11 млн євро.

Варто зазначити: що більше місто, то більшою є сума грошей, яку інвестують у велосипедні проекти. У середньому, міста з населенням понад 100 тисяч мешканців витратили на розвиток велосипедної мережі майже 22 євро на рік на душу населення, а для міст із кількістю мешканців менше 25 тисяч цей показник становить «усього лише» 11,50 євро.

Фото: Вадим Денисенко

Чому велосипед?

Велосипед є одним з найефективніших транспортних засобів з точки зору використання простору згідно з Посібником з велосипедного руху Європейської комісії. Адже пропускна здатність смуги руху шириною 3,5 м (нормальна смуга міської автомобільної дороги) на годину дорівнює: трамваєм – 22 тис. осіб, пішки – 19 тис. осіб, велосипедом – 14 тис. осіб, і лише 9 тис. осіб автобусом та 2 тис. осіб легковим автомобілем.

Актуальність розвитку велосипедного транспорту підтверджується і тим, що велосипед є видом транспорту, що дешевий у використанні та обслуговуванні, корисний для здоров’я людини та сталого розвитку міста, а розбудова велосипедної інфраструктури є дешевою і швидкою у реалізації порівняно з іншими видами транспорту. Проте більшість українських міст не мають жодного метра велосипедних шляхів. Така ситуація спричинена тим, що чиновники транспортних і містобудівних департаментів більшості міст не надають достатнього рівня підтримки велосипедному транспорту, порівняно з автомобільним. Дуже часто небажання розвивати велосипедний рух аргументується відсутністю грошей у бюджеті, недостатнім попитом, або наявністю більш пріоритетних проблем міста. І хоча більше 30 українських міст вже розробити та прийняли міську цільову програму або концепцію розвитку велосипедного транспорту, більшість з них не має чіткого плану фінансування інфраструктури або відстає у його виконанні.

Фото: Вадим Денисенко

Значна кількість європейських країн переживають спалах велосипедного руху у своїх містах завдяки розумній політиці розвитку велосипедної інфраструктури. Для підготовки пропозицій щодо реформування системи бюджетування велосипедної інфраструктури в Україні було проаналізовано кейси дев’ятьох країн. Шість з них мають найвищі показники велосипедних поїздок і є прикладами для наслідування: Нідерланди, Данія, Німеччина, Бельгія, Франція, Австрія. Решта – це країни східної Європи (Угорщина, Чехія, Словаччина), які історично, політично й економічно наближені до українських реалій.

Використана інформація з дослідження Олени Чернишової “Розподіл бюджетних коштів на велосипедну інфраструктуру: досвід ЄС та пропозиції для України”. Дослідження підготовлено за підтримки Європейського Союзу в рамках проекту “Розвиток велотранспорту задля добробуту громад” та посольства Великої Британії в Україні.

Нагадаємо, в опублікованому проекті Транспортної стратегії України 2030 велосипеда як транспорту немає, але пропозиції велоактивістів до Транспортної стратегії 2030 підтримали.

Хочете бачити Київ велосипедним? Приєднуйтеся до Асоціації велосипедистів Києва. Що більше нас буде, то швидше ми будемо жити в комфортному місті!

інші цікаві матеріали

Департамент транспортної інфраструктури КМДА зробив бюджетний запит на 2018 рік на велоінфраструктуру в сумі 50 млн грн. Відповідно до Стратегії розвитку Києва 2025 ДТІ визначив

В рамках ремонту на Парковому мосту в Києві кольором виділили місце для руху велосипедистів по центру завширшки 3 м при ширині моста 7 м. Частина

У технічному завданні з реконструкції вулиці Глибочицької в Києві врахували пропозиції Асоціації велосипедистів Києва. Про це стало відомо після оголошення результатів тендеру на проведення робіт