7 червня в Києво-Могилянській академії відбулась зустріч з мером Берліна Міхаелем Мюллером. На зустрічі був голова АВК Богдан Лепявко, який розпитав про велосипедний Берлін і записав найцікавіше.

Світлина від Bogdan Lepiavko.

Одразу скажу, що слово “велосипед” неодноразово звучало і в промові Міхаеля, і в запитаннях, які йому ставили. Розповідь він почав з того, що більшість проблем сучасного Берліна мають коріння в його минулому – розділенні на східний і західний. При об’єднанні багато підприємств та державних органів східного Берліна закрилось, і в результаті понад 100 тисяч людей за одну ніч стали безробітними. Для вирішення проблем потрібні були великі ресурси, тому зараз борг Берліна становить понад 60 млрд євро (!!!).

Втім, сьогодні Берлін – сучасне динамічне та прогресивне місто, природний приріст населення становить 40 тисяч на рік (і це без врахування біженців).

Світлина від Vadym Denysenko.

Для розвитку міста обрано наступні пріоритети:
1. Інвестиції в науку. Місто фінансує виші та стартапи, бо вбачає в цьому стратегічні можливості. Під це виділяється простір закинутих промислових будівель, навіть старий аеропорт. В останні роки місто підтримало і(або) (спів)фінансувало створення 60 нових кафедр в галузі ІТ, часто звучало слово “дигіталізація” (“цифровізація”) і це також є одним з пріоритетів розвитку, вони вбачають в підготовці цих спеціалістів стратегічні можливості для міста.
2. Розвиток культури. Навіть у найскрутніші часи у Берліні за міські гроші працювало 3 оперних театри і більше 120 музеїв, щоб місто було привабливим як для туристів, так і для спеціалістів, які могли б тут оселитись.
3. Свобода і рівність: місто сприяє створенню творчих, культурних і релігійних осередків (особливо охоче віддаються під це занедбані будівлі та простори) та інтеграції їх у місто.

Світлина від Vadym Denysenko.

Цікаві факти:

  • Про велосипеди: мер міста назвав частку використання велотранспорту як 15%. Згадав велореферендум і сказав, що є суспільний запит і мерія на нього реагує. Недоліки є і він їх визнає, але всі нові переплануваня і ремонти інфраструктури здійснюються вже за новими стандартами, то ж він сподівається, що місто потроху стає більш комфортним для велосипедистів. Приділяють увагу велопарковкам біля визначних об’єктів (наприклад, вокзалів), співпраці з бізнесом. Каже, що є певне невдоволення автомобілістів, але місто намагається комунікувати з громадянами, підкреслюючи, що немає мети створити незручності для автомобілістів, натомість є бажання зробити комфортні умови для всіх.
  • У Берліні 80% житла – в оренді. Великих орендоздавачів легше зобов’язати утримувати в належному стані житло і впроваджувати новітні енергозберігаючі технології, ніж кожного власника житла окремо. В цьому він вбачає одну з проблем Києва. Але є й у них схожа проблема.
  • Енергомережі та комунікації часто-густо перебувають у приватній власності, що значно ускладнює їх розвиток й підтримку. Зараз місто часто змушене викупати їх назад там, де це критично.
  • Зараз бюджет Берліна на 20% складається з дотацій з федерального бюджету як збиткова федеральна земля, а додатково ще отримує по статті “фінансування столиці”, але все одно з грошима туго, мерія працює в умовах жорсткої нестачі грошей.
  • Спальні, депресивні і віддалені райони ревіталізуються шляхом проведення там великих заходів (наприклад, міжнародних виставок). Це політика міста, хоча досвід є як позитивний, так і не дуже: деякі виставки були не дуже вдалими через віддаленість. Світлина від Vadym Denysenko.

Від питань про побажання для влади Києва мер Берліна ухилявся (зокрема я питав про поради владі і підбір аргументів для комунікації з нашого боку). Сказав, що він під час поїздки багато говорив з нашими депутатами і міськими чиновниками і загальне враження у нього оптимістичне. Виділив проблеми відсутності кваліфікованих кадрів і корупції, але сказав, що у нього склалось враження, що загалом тенденція позитивна і що відповідальні люди здебільшого розуміють проблеми і намагаються їх вирішити, а середовище стає більш прозорим і зрозумілим. Порівнювати є з чим – Міхаель у своєму житті став свідком реінтеграції східного Берліна, де проблеми були дуже близькими до наших.

Фото з Берліна: Вадим Денисенко

Хочете бачити Київ велосипедним? Приєднуйтеся до Асоціації велосипедистів Києва. Що більше нас буде, то швидше ми будемо жити в комфортному місті!

інші цікаві матеріали

Ці дівчата вибирають велосипед не тільки як транспорт, але як ідею перетворення міського простору для комфортного життя всіх городян (без винятків за видом пересування). З

Чим відрізняються і чим схожі велосипедні обличчя України і Білорусі? Велорух у Білорусі Мінське велосипедне товариство («Мінскае роварнае таварыства»), на запрошення якого я приїхала в

Минулого тижня я брала участь як лекторка у літній школі зі сталої міської мобільності в Алмати (Казахстан). Я не мала жодних очікувань, тому мені було