Мене звати Антон Ремовський, я випускник Київського державного інституту декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імені М.Бойчука і за сумісництвом велосипедист. Коли я почав навчатися в Києві, однією з перших думок було забрати з собою велосипед та почати обкатувати столицю. Ця задумка для мене не увінчалася успіхом: не було ані компанії, ані місця для зберігання в гуртожитку. Я замінив «залізного коня» невеликим скейтбордом, проте все одно помічав для себе різні аспекти життя велосипедистів у Києві. Як безпечно пересуватись у такому бурхливому місті? Де можна без страху залишати велосипед? Чому немає нормальної системи прокату? Відповіді на ці та ще багато інших питань я знаходив, та мене вони не влаштовували.

removsky_bikecomplex

Не раз я читав про різні ініціативи в цій сфері: і поодинокі, і масові, які проводить Асоціація велосипедистів Києва. Та, на мою думку, ставлення людей до велосипеда міняється дуже повільно. Велосипедистів і надалі не поважають на дорозі як учасників дорожнього руху, велодоріжки використовують для паркування і для піших прогулянок, а на сам велосипед дивляться як на екзотику або хобі.

На четвертому курсі студентам дали можливість подавати власні теми дипломних проектів, тому після довгих роздумів я все-таки вирішив зайнятися велосипедною темою. Специфіка моєї спеціальності «дизайн середовища» не полягає у великих містобудівних рішеннях, а навпаки зосереджена на проектуванні обмеженого екстер’єрного чи інтер’єрного простору з заданою архітектурною основою. Тому темою свого проекту я визначив розважальний комплекс для велосипедистів. Головним завданням було популяризувати велосипед і задіяти максимальну кількість функцій, необхідних велосипедистам.

removsky_bikecomplex

Сам по собі тип будівлі є новим для України, підібрати конкретну класифікацію під нього — завдання нелегке. Під одним дахом поєднуються різні функції: є заклад харчування, культурно-освітня зона, магазини та точки ремонту і прокату велосипедів.

Проектна підоснова — приміщення під Гаванським мостом — лише проектна пропозиція, інтер’єрна частина проекту не завантажена складними конструкціями та важкими архітектурними рішеннями, тому комплекс може бути збудований у будь-якому іншому приміщенні на набережній з подібною архітектурною структурою.

removsky_bikecomplex

Приміщення комплексу — це відкритий простір, який розділяє центральна доріжка з умовних двох смуг зустрічного руху. Від дороги розгалужуються різні зони комплексу. Ширини смуг достатньо для комфортного руху пішоходів і велосипедистів.

removsky_bikecomplex

Велопарковка

removsky_bikecomplex

Зона прокату та ремонту велосипедів

З обох входів першими з’являються зони прокату, ремонту і зона парковки. Вони розташовані одна навпроти одної, таким чином надають умови для обох типів відвідувачів: власників велосипедів і тих, хто оформлюватиме їх прокат. Зона прокату і ремонту надаватиме не лише велосипеди, але й захисне обладнання, дитячі крісла на багажники та інші аксесуари. Звісно, усе це буде відбуватися на умовах оформлення спеціальних абонементів або внесення застави. Зону парковки можна використати не лише конкретно відвідувачам комплексу, але й людям, яким потрібне місце для зберігання велосипеду (якщо на робочому місці немає умов для цього), або просто на деякий час для вирішення власних справ у місті.

removsky_bikecomplex

Велокафе. Частина для велосипедистів

removsky_bikecomplex

Велокафе. Частина для пішоходів

Центральною зоною комплексу стане велосипедне кафе. Розділене на 2 частини — для піших відвідувачів та гостей на велосипедах — кафе надаватиме високоенергетичну їжу та страви швидкого приготування. У частині велосипедистів містяться спеціальні столи, в які можна закріпитися, не злізаючи з транспорту. Кафе як центральний об’єкт найбільш чітко відбиває ідею того, що єдиний двигун велосипеду — це водій, а паливо — це те, що він їсть.

removsky_bikecomplex

Дитяча зона

Кафе межуватиме з дитячою зоною, де батьки зможуть лишити своїх дітей, займаючись своїми справами: відвідуватимуть кафе, віддаватимуть велосипеди на ремонт чи перебуватимуть на лекції або зборах.

Не менше важливою є культурно-освітня зона. Це найбільш відгороджена частина, де будуть проводитись збори клубів, асоціацій велосипедистів, перегляд документальних та художніх фільмів; можливим стане здавати місце під простір для коворкінгу.

removsky_bikecomplex

Культурно-просвітницька зона

Комплекс також міститиме магазин з усіма велотоварами, починаючи від самих велосипедів та комплектуючих до одягу та аксесуарів.

Веломагазин (ліворуч) межує з зоною прокату та ремонту

Веломагазин (ліворуч) межує з зоною прокату та ремонту

removsky_bikecomplex

Екстер’єр комплексу охоплює набережну

removsky_bikecomplex

Вхідна частина комплексу

removsky_bikecomplex

Вид на надводну велодоріжку

removsky_bikecomplex

Надводна велодоріжка вночі

 

removsky_bikecomplex

Нічний екстер’єр

Концептуальний пошук поступово перейшов від конкретних зон комплексу до території набережної. Набережна в результаті стала поділеною між пішохідними та велосипедними доріжками, які проходять повз озеленені зони тихого відпочинку. Самі велосипедні доріжки діляться на 2 типи: наземна та надводна. Перша є хвилястим тунелем навпроти пішохідної доріжки з можливістю нічної підсвітки. Друга, надводна доріжка — це тунель з відкритим верхом, розташований на колонах, заїзд з якого починається з тротуару біля проїжджої частини, слідом тягнеться під мостом все ближче до води, маючи виїзд на протилежному боці моста. Ще два виїзди ведуть у сам велокомплекс. Надводна доріжка обладнана освітленням колон та підсвіткою тунелю для уникнення зіткнення з водним транспортом уночі. Тунель може стати як і транспортним вузлом для велосипедистів, так і просто туристично привабливим місцем. Нічне освітлення набережної дає змогу створювати різнокольорові композиції завдяки світлодіодним світильникам.

З протилежного виходу велокомплексу також можна відвідати екстрім-зону, яка міститиме відгороджені рампи та інші перешкоди для любителів BMX, тріалу, роликових ковзанів та скейтбордів.

removsky_bikecomplex

Екстрім-зона

removsky_bikecomplex

Зона відпочинку під мостом

Більше фото тут.

Рух велосипедистів, як професійних, так і аматорських, є давнім явищем в Києві та в Україні. Попри це велорух постійно стикається з цілим переліком проблем, який головним чином полягає у відсутності елементарних умов для їзди велосипедом у місті. Розважальний комплекс для велосипедистів не вирішує усі муніципальні проблеми, пов’язані з цим видом транспорту, бо це невелика ділянка набережної з архітектурним об’єктом, мініінфраструктура якого закінчується на виїзді з зеленої зони або з проходу комплексу. Проте існування цього об’єкту, його облаштованість та функціональність, впорядкованість та багатовекторність можуть стати відправною точкою, яка в подальшому вплине на загальну ситуацію в місті. Мрія кожного велосипедиста Києва відчувати себе комфортно в інфраструктурі міста та перевести явище велосипедиста з винятка в норму, дати можливість кожному бути не тільки спортсменом, а при нагоді відвідувати культурні, освітні заходи, відчувати себе вільним у власних поглядах та не давати улюбленому веліку припадати пилом.

Хочете бачити Київ велосипедним? Приєднуйтеся до Асоціації велосипедистів Києва. Що більше нас буде, то швидше ми будемо жити в комфортному місті!

інші цікаві матеріали

У цьому огляді ми хотіли б презентувати дуже цікавий український велопроект — соціальну мережу для велосипедистів «ВЕЛОГЕН» (сайт проекту: www.velogen.ua). «ВЕЛОГЕН» — ресурс створений велосипедистами

Навчитися їздити на велосипеді може кожен. Навіть якщо немає велосипеда. Навіть якщо є діагноз, з яким ходити і розмовляти складно, не те, що крутити педалі.

Що таке СycleChic і якими бувають жіночі велоком’юніті, знають не лише в Україні, але й Румунії. На прикладі румунського руху SkirtBike («Спідниці на велосипедах») можна