17-18 серпня, в рамках проекту «Велосипеди без кордонів» був у Словаччині, місті Кошіце. Місто чудове, та й сама Словаччина чудова, але цей блог не про них.

Цей блог про транспортника, який руйнує стереотипи про організацію дорожнього руху у постсовковій Словаччині і не боїться експериментувати. Його проблеми дуже подібні до наших – поліція, яка боїться погоджувати велосипедні проекти, автомобілецентричне мислення колег з департаментів муніципалітета. Але в його руках є більш якісні інструменти планування, ніж ті, що ми маємо в Україні- сучасні будівельні норми та правила дорожнього руху, дружні до велосипедиста.

Знайомтеся, Мірослав Шіргел (Ing. Miroslav Širgel) –директор департаменту транспорту міста Пряшів

Мірослав Шіргел (ліворуч). Директор департаменту транспорту міста Пряшів, Словаччина

Мірослав Шіргел (ліворуч). Директор департаменту транспорту міста Пряшів, Словаччина

 

Власне МІрослав прочитав нам лекцію з загальним оглядом типів словацької інфраструктури та кількома прикладами своїх рішень для Пряшова.

 

Велокоридор

Цікавим, як на мене, є тип інфраструктури, який виписаний в словацьких ПДР – велокоридор (Cyklopiktokoridor). Це смуга загального користування на проїжджій частині (їхати нею можуть всі), на якій позначено рух велосипедиста піктограмами, як попередження водіям, що велосипедист може тут з’явитися.

Піктограма, якою позначається велокоридор

Піктограма, якою позначається велокоридор

Розміщення піктограм велокоридору на проїзній частині

Розміщення піктограм велокоридору на проїзній частині

 

Смуги з велокоридором

Смуги з велокоридором

 

Цікаво, що контрсмуги (смуги руху велосипедиста на односторонній вулиці у протилежному напрямку) у Словаччині можна позначати піктограмами «велокоридора», не малюючи окремої смуги.

Про те, що таке контрсмуги і як вони застосовуються детальніше можна прочитати тут http://goo.gl/o7RGb4.

Контрсмуга, позначена піктограмами велокоридора

Контрсмуга, позначена піктограмами велокоридора

 

Організація руху велосипедиста на перехресті

Ми всі бачили так звані «байк-бокси» на перехрестях із закордонних фото (розширення велосмуги перед світлофором, яке дозволяє водієві авто, що планує правий поворот, бачити велосипедиста перед собою і уникнути конфлікта). З недавнього часу такий тип інфраструктури можна побачити і в українському Івано-Франківську http://goo.gl/cs7qDa.

Стандартний «байк-бокс»

Стандартний «байк-бокс»

 

У мене питання від словацьких проектувальників. А як щодо «байк-боксу» одразу на дві смуги руху? В Словаччині ПДР дозволяють велосипедисту виконувати лівий поворот і такий «бокс» серйозно посилює безпеку при виконанні даного маневра.

Подвійний «байк-бокс» для руху прямо і праворуч, а також ліворуч

Подвійний «байк-бокс» для руху прямо і праворуч, а також ліворуч

 

Ще, хочу звернути увагу на позначення пішохідних переходів. Кожен перехід у Словаччині в разі його реконструкції має бути укомплектований тактильною плиткою для людей з вадами зору (увага і поводир).

 

Велопереїзди

Є кілька обов’язкових правил організації словацького велопереїзда:

  • Він має бути освітленим;
  • Має бути точка, яка фіксує/притягує погляд водія;
  • Ну і звичайно – жодних бордюрів.

Організація типового переїзду виглядає наступним чином:

Організація переїзду двосторонньої велодоріжки, суміжної з пішохідним переходом

Організація переїзду двосторонньої велодоріжки, суміжної з пішохідним переходом

 

Цей текст не був би цікавим, якби я не показав дещо екстравагантне. Пан Мірослав представив проект велопереїзду у якому він хоче надати пріоритет велосипеду перед машиною. Саме цей проект йому не погоджує поліція, боючись за водіїв авто, яких «обділяють».

Даний переїзд вже існує, але з пріоритетом для моторизованого транспорту. Незручність його для велосипедистів полягає в тому, що він знаходиться на узвишші і, очікуючи поки проїдуть машини, велосипедист стоїть на гірці. Початок руху велосипедиста складний, оскільки треба стартувати «під гірку». Власне, пріоритет дасть можливість велосипедисту попередньо розігнатися і легко подолати узвишшя.

Для надання пріоритету велосипеду потрібно створити механічний сповільнювач руху авто. В проекті Мірослава – це підняття висоти дорожнього покриття.

Проект велопереїзду з пріоритетом вело над авто

Проект велопереїзду з пріоритетом вело над авто

 

Власне досвід Словаччини дуже цікавий Україні дещо подібним культурним контекстом з одного боку, і кількома кроками випередження по ПДР, будівельних нормах та усвідомлення можливостей велотранспорту – з іншого.

А ще, Мірослав Шіргел дуже зацікавився можливістю участі у харківському Велофорумі 2016 (Харків 21-23 жовтня) і, імовірніш за все, саме там виступить з доповіддю. Це чудовий шанс познайомитись особисто та поставити ті питання, які у вас виникли по читанню мого текста.

Як стати сіпікером чи учасником Велофорума 2016 читайте тут http://goo.gl/emscHl.

norway grants slovakia

Вадим Денисенко

 

Текст написано за результатами поїздки у місто Кошіце, Словаччина, в рамках проекту «Велосипеди без кордонів». Проект пІдтримано грантом Норвегії. Співфінансовано державним бюджетом республіки Словаччина

 

 

Хочеш бачити Київ велосипедним? Ставай членом Асоціації велосипедистів Києва !

інші цікаві матеріали

Чим відрізняються і чим схожі велосипедні обличчя України і Білорусі? Велорух у Білорусі Мінське велосипедне товариство («Мінскае роварнае таварыства»), на запрошення якого я приїхала в

Минулого тижня я брала участь як лекторка у літній школі зі сталої міської мобільності в Алмати (Казахстан). Я не мала жодних очікувань, тому мені було

Велосипедистам не потрібні велодоріжки. Ті, для кого велосипед уже став транспортом чи способом відпочинку, спокійно обходяться без велодоріжок і велосмуг. Перші, бо вже навчилися не