У суботу зранку по Хрещатику проїжджає утричі менше автомобілів, ніж у будень. Втім, навіть у будень кількість машин на годину є такою, що для їхнього безперешкодного проїзду через Хрещатик достатньо 2 смуг руху в кожному напрямку, а у суботу – однієї смуги.

Чи доцільно лишати Хрещатик відкритим для автомобілів по суботах, або краще повернути йому пішохідний статус, як це було ще кілька місяців тому? Розберемося.

25 червня мер Києва Віталій Кличко підписав розпорядження, згідно з яким вулиця Хрещатик буде відкрита для пішоходів з 19:00 до 22:00 щосуботи. Зважаючи на те, що до цього розпорядження Хрещатик був відкритий для пішоходів з 10:00 до 22:00 щосуботи, то це не #перемога, а #зрада, яку намагалися замаскувати під #перемогу.

Керівник Департаменту транспортної інфраструктури КМДА Олександр Козловський тоді заявив, що субота – робочий день для багатьох киян, і якщо Хрещатик закритий для авто, то біля Бесарабської та Європейської площ утворюються затори. Аби зберегти видимість громадського обговорення, КМДА представила результати опитування, що проводилося у Фейсбуці. Найсмішніше в цьому опитуванні було те, що понад половина опитаних зазначила, що Хрещатик має лишатися пішохідним по суботах, а розпорядження все одно підписали.

Ми в Асоціації велосипедистів Києва вирішили перевірити, чи дійсно багато людей їздять на роботу по суботах саме на авто, і чи дійсно їх так багато, що їм потрібні усі вісім смуг руху. Результати наших підрахунків вразили нас самих: виявляється, Хрещатик можна не лише сміливо робити пішохідним по вихідних, а і зменшити кількість смуг руху вдвічі, при цьому водії не відчують жодного дискомфорту.

Волонтери АВК проводили підрахунки у будень та у вихідний протягом одного тижня. Улітку це були 11 та 13 липня, восени 4 та 7 листопада. Рахували зранку у годину пік. Для порівняння надаються дані з 8:30 до 9:30, тобто, у той час, коли більшість людей їдуть на роботу, тобто, коли кількість авто найбільша. У суботу рахували до 10:15, зважаючи на можливість приїзду на роботу в суботу у більш пізній час, і врахували ці дані у середнє арифметичне за годину. Для розуміння загальної тенденції представили на графіку період 8:30-9:30, як найбільш репрезентативний.

Місце підрахунку – примикання вулиці Богдана Хмельницького до Хрещатика. Ми рахували авто у момент проїзду прямої від ЦУМу , бо це місце, яке неминуче перетинають автомобілі, що намагаються заїхати на колишню пішохідну зону Хрещатика.

хрещатик

Середня кількість автотранспорту, що перетнула чорну лінію на малюнку, становить 3213 авто/год у будень влітку та 3780 авто/год у будень восени. У суботу середня кількість відповідно 1025 та 1272 авто/год.

Улітку кількість автотранспорту була меншою на 17-20%, ніж восени. Але співвідношення кількості автотранспорту у будень та вихідний зберігається незалежно від сезону: у суботу по Хрещатику проїжджає втричі менше авто, ніж у середу у той самий час (ранкова година пік).

хр3

У бік Бесарабської площі рухається у півтора-два рази більше автотранспорту, ніж у бік Європейської. Це співвідношення також зберігається незалежно від дня тижня та сезону.

При цьому кількість автомобілів у кожному напрямку у суботу лишається утричі меншим, ніж у будень, і у середньому становить 630 авто/год. Зважаючи на те, що для магістральних вулиць загальноміського значення, до яких належить Хрещатик, розрахункова інтенсивність руху – 700 авто/год на смугу , то це означає, що у суботу для такої кількості автомобілів достатньо однієї смуги руху у кожному напрямку.

А якщо місто цього потребує, то таку кількість авто можна направити в об’їзд без помітних перешкод для водіїв Києва та без навантаження на інші транспортні вузли. Очікувано, що у суботу інтенсивність автомобільного руху приблизно однаково менша у центрі міста, ніж у середу, а отже, якщо спрямувати автомобілі з Хрещатика на інші вулиці, то завантаженість цих вузлів у суботу все одно не перевищить їхню завантаженість у будній день. Це підтверджують також численні випадки перекриття Хрещатика для парадів, пробігів та подій, які тривали подеколи кілька місяців, але не спричинили перевантаженості навколишніх транспортних вузлів.

хр4 хр5

Цікавим є порівняти кількість таксі, що рухаються по Хрещатику у будень та у вихідний. Незалежно від сезону, їхній відсоток відносно загальної кількості поїздок залишається стабільною: 5% у будень, 14% у суботу.

Загалом у ранкову годину пік по Хрещатику проїжджає 150-170 таксі що у будень, що у вихідний.

хр6

Кількість громадського транспорту, що рухався по Хрещатику у годину підрахунку – 10-15 великих автобусів у будень, 4 – у суботу. Маршрутки через точку підрахунку маршрутки не проїжджали. Варто зазначити, що автобуси рухаються рівномірно: у середу по 2-3 на 15 хвилин, у суботу – по 1 на 15 хвилин.

Кількість автомобілів, що візуально виглядали такими, що можуть здійснювати доставку (фургони, вантажні «газелі» тощо), лишилася приблизно незмінною у обидва дні тижня і у обидва сезони, і складає 45-55 авто/год.

Кількість велосипедистів, що проїхали через лінію підрахунку, очевидно змінюється залежно від дня тижня та сезону: у липні велосипедистів було у 8-10 разів більше, ніж у листопаді. При чому у липні велосипедисти здебільшого проїжджали у суботу, а у листопаді – у середу.

Про тротуар. Під час підрахунку у липні на тротуари Хрещатика можна було заїхати на авто, припаркувати або проїхати до магазину. Цією можливістю у липневі ранки користувалися у середньому 10 авто, 6 вантажівок, 2 мотоцикли (мова про годину пік). У листопаді заїзд на тротуари Хрещатика був перекритий півкулями, і тепер по тротуару їздять хіба що велосипедисти.

З інших цікавих спостережень: немало автовласників порушували швидкісний режим і проносилися по порожніх смугах так швидко, що ми не могли зрозуміти, яку галочку їм поставити у наших бланках: реактивний літак чи НЛО. Порожні смуги та широка проїзна частина спонукають водіїв рухатися швидше, і таким чином підвищувати небезпеку руху, адже на більшій швидкості ДТП стаються частіше, і мають важчі наслідки.

Загалом, з результатів підрахунку можна зробити наступні висновки:
1) Кількість людей, що їздять на Хрещатик по суботах, у три рази менша, ніж у середу,
2) Для такої кількості автотранспорту, що проїжджає по Хрещатику у ранкову годину пік у суботу, достатньо 1 смуги руху у кожному напрямку,
3) Таку кількість автотранспорту, що проїжджає по Хрещатику у суботу зранку, можна перевести в об’їзд, без помітних наслідків для київських водіїв та без навантаження на інші перехрестя,
4) Для такої кількості автотранспорту, що проїжджає по Хрещатику у ранкову годину пік у середу, достатньо 2 смуг руху в бік Європейської площі та 3 смуг руху в бік Бесарабської площі (за потреби міста, достатньо усього 4 смуг).

То чи є потреба лишати Хрещатик автомобільним по суботах? Якщо спиратися на результати підрахунку – ні, такої потреби немає. Хрещатик неодноразово був перекритим протягом кількох місяців, і це практично не позначалося на транспортній ситуації в місті. У вихідні дні пішохідна зона Хрещатику тим паче не створює незручностей для руху транспорту.

То навіщо ж мерії знадобився автомобільний Хрещатик у суботу? Деякі працівники КМДА пліткують, що таким чином мер намагався уникнути протестів під входом в КМДА, які виходили на проїзну частину. Чи це правда, не знаю. Але зважаючи на те, що транспортної потреби у автомобільному Хрещатику немає, то можливо, ці плітки відображають правду?

хрещ2

Як підтримати повернення Хрещатику статусу пішохідного по суботах?
– поширити цю статтю,
– звернутися до міської адміністрації листом або дзвінком на 15-51 і зареєструватися звернення з проханням повернути пішохідний Хрещатик,
– долучитися до підрахунку автотрафіку у лютому (ранок середи і суботи), аби скласти ще більш повну картину використання автомобілями Хрещатика (пишіть про бажання долучитися до підрахунку Ірі Бондаренко).

Чому важливо лишити пішохідною головну вулицю країни (дослідження Mistosite)

інші цікаві матеріали

У 2016 році департамент містобудування та архітектури КМДА виступає замовником робіт на підготовку стратегічного документу – “Концепції розвитку велосипедного транспорту у Києві”. Ключовою метою розробки

Всі заплановані реконструкції та капітальні ремонти вулиць, парків і розв’язок Києва, затверджених Київрадою до фінансування у 2016 році – відтепер доступні на Google-карті. Запрошуємо ознайомитися

У Києві 12 та 13 березня відбудеться національна зустріч велосипедних організацій з 16 українських міст. Представники велоорганізацій визначать найбільші проблеми для розвитку велотранспорту, спільні для їхніх міст,