Піднявши питання впорядкування перевезення велосипедів у громадському електротранспорті, Асоціація стикнулась з неоднозначністю трактування Правил користування трамваєм і тролейбусом у містах України (Наказ Мінрегіонбуду № 329). Асоціація звернулась до юриста-волонтера Максима Трикура, який вже давно надає юридичну підтримку велосипедистам, які потрапили у ДТП.

Далі надаємо коментар Максима з приводу правил:

Пункт 5.7 цих Правил наділяє пасажирів правом безкоштовно провозити велосипед. Будь-яких обмежень не встановлюється.

Однак пункту 5.7 передує пункт 5.6, який забороняє провозити великогабаритні речі, окрім велосипедів, що складаються. Вочевидь, мається на увазі, що велосипед має бути у складеному вигляді.

Таким чином одне і те саме питання врегульоване двома нормами, які суперечать одна одній. Перша встановлює обмеження щодо складання велосипеда, інша це питання оминає. Така ситуація називається колізією права і потребує вирішення.

Перший принцип вирішення колізій – ієрархічний, за яким перевагу має правило, що міститься у акті вищого рівня. В нашому випадку обидві норми містяться в одному і тому ж акті, тому переходимо до другого принципу.

Другий принцип – темпоральний, за яким пріоритет віддається пізнішій нормі. В нашій ситуації ці норми містяться в одному акті і вважаються прийнятими одночасно, тому знову йдемо далі.

Третій принцим – змістовний, за яким спеціальна норма має перевагу над загальною нормою. Знов-таки, обидві наші норми стосуються питання провезення велосипеда, тому обрати якусь одну не видається можливим.

На жаль, цим вичерпуються здобутки юридичної науки в частині розв’язання колізій права, тому вирішення питання провезення велосипеда у тролейбусі тим чи іншим способом все одно порушуватиме якусь норму. Вочевидь, це питання переходить із правової площини в політичну і залежить від волі суб’єкта прийняття рішень.

Таким чином, через недоліки юридичної техніки ми не можемо однозначно вирішити дане питання.

Тому я б запропонував провести пілотні випробування на другорядному маршруті і не у годину пік, а потім опитати наших стейкхолдерів – пасажирів, велосипедистів, водіїв і кондукторів. Вже з урахуванням їхньої думки приймати рішення.

Ще варіант – спробувати у одному-двох тролейбусах-гармошках задню частину позбавити кількох сидінь, зробивши майданчик для велосипеда.

Окрім цього, юрист прокоментував регулювання умов перевезення велосипедів у фунікулері, який окремо чітко не прописаний як вид електротранспорту у Правилах, на які посилаємось вище.

Отже, щодо нашого фунікулера:

Правил користування ним немає.

До електротранспорту належать лише трамвай, тролейбус та метро; до автомобільного – автобуси.
Визначення фунікулера міститься лише у відомчому наказі Міненерго (обладнання, на якому колісні транспортні засоби (вагони) буксируються похилою рейковою колією за допомогою одного або декількох канатів, розташованих уздовж рейок. Колія може лежати на ґрунті чи підтримуватися стаціонарними конструкціями.)

Тому питання провезення візочків та велосипедів має вирішуватися в ручному режимі. Колись Київпастранс посилався на якісь правила користування пасажирським транспортом у Києві і навіть забороняв провозити велосипед. Однак ці правила існували лише у вигляді проекту і не набрали чинності.

Плануємо вже цього тижня зустрітись з представником КП “Київпастранс” аби почути їхню позицію та знайти можливе рішення для фунікулеру та електротранспорту, яке не буде створювати незручностей пасажирам і одночасно надаватиме додаткову можливість для велосипедистів у місті.

  • Vitaly L

    По поводу задних мест. Врачи (напр невропатологи) людям с проблемами спины не рекомендуют садиться на сиденьях на и за задним колесом. А на практике с большим багажом лезут именно на заднюю площадку. Хороши в этом плане те троллейбусы, где вместо задних сидений у окна просто поручень.

інші цікаві матеріали

Навесні в Києві актуалізувалося питання взаємодії велосипедистів і водіїв громадського транспорту на дорогах та інтеграції велосипеда з ГТ. 19 квітня Асоціація велосипедистів Києві передала комунальному

Київська влада декларує “нову транспортну політику”, де в пріоритеті пішоходи, велосипедисти і громадський транспорт, але на практиці ухвалює рішення, які повністю їй суперечать і затримують

На Велофорумі-2016 у Харкові відбулась презентація здобутків адвокаційних кампаній у рамках проекту USAID “Популяризація сталого та безпечного транспорту”. Громадським активістам допомагає Асоціація велосипедистів Києва. Кривий