Чому велосипедисти бояться заборони їздити завантаженими дорогами? Що швидше для велосипеда: дороги чи велодоріжки? Що насправді робить їзду велосипедом безпечною і зручною для всіх? Пропонуємо переклад статті з популярного блогу A view from the cycle path (погляд з велошляху).

В країнах зі слабо розвинутою велосипедною культурою люди часто бояться того, що адаптація велосипедної інфраструктури датського типу якимось чином призведе до витіснення велосипедистів з доріг. Зазвичай вважається, що саме дорога є ефективним місцем для їзди велосипедом, і витіснення з дороги стане проблемою для досвідчених велосипедистів.

Схоже, знак заборони велосипедів лякає деяких людей. З іншого боку, коли є краща альтернатива для велосипеда, залишити цю дорогу для автомобілів — не проблема.

Автомобільні дороги не мають нічого, що зробило б їзду ними ефективною для велосипедиста. Наприклад, світлофор був винайдений тільки через існування автомобілів. Коли велосипедистам доводиться зупинятися на світлофорі, це значить, що їх шлях використовується автомобілями або перетинається з автодорогою.

Ті, хто найбільше переймаються забороною їздити дорогами, іноді вказують на Нідерланди, як місце, де велосипедисти цілковито втратили право їздити дорогами. Але наскільки ця заборона переймає самих голландців?

Якщо вам не подобається знак заборони велосипедів, як вам цей знак? Обидва вони означають їзду велосипедом без автомобілів.

На що жаліються в Нідерландах?

Виявляється, для них це не має значення. Важливим є те, що у велосипедистів є густа мережа високоякісних ефективних шляхів, якими можна дістатися усіх можливих місць. Їм не обов’язково їхати саме тими ж шляхами, що й автомобілі. Нема сенсу вважати, що дороги, де дозволений автомобільний рух, є також найкращими дорогами для велосипедистів.

Розділення шляхів велосипедних від автомобільних означає, що велосипедисти не мають стикатися з інфраструктурою, необхідною для автомобілів, і зникають незручності, пов’язані з поділом дороги з автомобілями. В Нідерландах велосипедисти не зупиняються на світлофорах саме тому, що вони не їздять разом з автівками.

В центрі міста Ассен більшість вулиць взагалі недоступні для автомобілів, або зроблені зручнішими для велосипедистів, ніж для автомобілів. В результаті тут дуже гарні умови для їзди велосипедом. Наприклад, нема світлофорів, що раніше сповільнювали велосипедістів.

Поза містом дороги були зроблені менш привабливими для водіїв, і тут також є багато велошляхів, коротших за автомобільні.

Нема причин жалітися

В Нідерландах у мене ніколи не було причини виїжджати на дорогу, як у Великобританії. Так само, як Британія забезпечує повільні транспортні засоби альтернативними дорогами біля автомагістралей, Нідерланди забезпечують велосипедистів альтернативами неприємних доріг. Вони зазвичай коротші і мають гарніший вид навколо. Також ці дороги можуть мати кращу поверхню. Їзда ними не просто не справляє труднощів, вона приємна.

З понеділка до п’ятниці ці велодороги заповнені дорослими і дітьми, що їдуть на роботу чи навчання, в суботу вони їхатимуть по закупи. Недільного ранку ви побачите багато велогонщиків, а після обіду дороги заповняться людьми найрізноманітнішого віку, що виїхали на прогулянку.

Велотуризм дуже популярний в Нідерландах, тому що доступний кожному. Ніщо не заважає їхати на довгі дистанції чи короткі, швидко чи повільно.

Не ідеально

Нідерланди не абсолютно ідеальні для їзди велосипедом, але неприємності на велодорогах зустрічаються дуже рідко. За сім років я знайшов лише одне місце, де велодоріжка була побудована настільки неадекватно, що мені справді хотілося поїхати дорогою.

Звичайно, якби вся велосипедна інфраструктура була погано спроектованою, це було б великою проблемою для велосипедистів. Велорух підтримується саме якісною інфраструктурою.

Чи треба забороняти велосипедистам їздити дорогами?

Чи я б заборонив велосипедистам їздити дорогами? Звичайно ні. В місцях, де нема альтернативного прямого шляху хорошої якості, заборона виїзду на дорогу стане катастрофою, бо тоді навіть той невеликий відсоток велосипедистів зникне.

Швидкий датський велосипедист вибирає велодоріжку, незважаючи на те, що вона проходить паралельно з головною дорогою.

Одна якісна мережа для кожного

Ніхто не будує автомобільну інфраструктуру окремо для водіїв-початківців, окремо для досвідчених — це було б дивно. Так само дивно було б будувати велосипедну інфраструктуру, яка б не задовольнила потреб кожного. Якщо вона не влаштовує сильних і швидких велосипедистів, значить вона не влаштовуватиме й початківців та дітей.

Зіткнення і травми більш вірогідні для будь-якого велосипедиста, коли якість велоінфраструктури нижча, ніж має бути. Якщо на велодоріжки скаржаться «швидкі велосипедисти», це, скоріш за все, значить, що їзда ними небезпечна для будь-кого.

Високі стандарти важливі для досягнення високого відсотку поїздок велосипедом, а також їх безпеки. Досвідченим і швидким велосипедистам нема сенсу боятися хорошої велосипедної інфраструктури, тому що їх потреби такі самі, як і у інших людей: доїхати прямо, зручно і безпечно.

Переклад – Ведомир Ареміх, для АВК.

 

інші цікаві матеріали

Асоціація велосипедистів Києва збирає, перекладає та публікує корисні поради, цікаві практики та приклади щодо розвитку велотранспорту на сайті Українського інформаційного центру велотранспорту. Ми збираємо практики

Цього тижня, координаторка роботи по Києву, Ксенія Семенова, відвідала офіс організації Sustrans – однієї з найбільших британських національних благодійних організацій, яка займається питаннями сталої мобільності.

Велосипедом їхати небезпечно і повільно, несприятливий клімат, безліч спусків і підйомів, великі відстані – аргументи, які, здавалося б, свідчать не на користь велосипеда. Ще один