Від активізму до системної транспортної політики: як Нант стає велосипедним. Враженнями та роздумами ділиться Хлоя Міспельон (Chloé Mispelon), менеджер з комунікацій Європейської федерації велосипедистів.

Минулого тижня я мала можливість відвідати місто Нант у рамках підготовки до міжнародної конференції Velo-city 2015. В довершення до (затяжних) зустрічей і (затяжних) обідів мені випала нагода проїхатися містом на велосипеді з особливим гідом.

nantes1

Ще до того, як розпочався наш невеликий велотур, мою увагу привернули кілька яскравих помаранчево-синіх велосипедів, припаркованих біля будівлі мерії. Там я і зустріла Седріка Гійбó, котрий працює в транспортному департаменті Нанта з 2004 року. Після ближчого знайомства Седрік погодився провести мені невелику велоекскурсію містом та розповісти про секрети успіху розвитку велоінфраструктури.

Нант – місто на заході Франції з населенням більш ніж півмільйона жителів, розташоване за 50 км від Атлантичного океану на річці Луарі. Це провінційне французьке місто створило стрибок у зростанні кількості велосипедистів від 2% в 2008 році до 4,5% в 2013 році (навіть 5,3% в центрі агломерації). І на сьогодні частка велосипедистів у місті невпинно зростає!

Сівши на велосипеди, ми вирушаємо на узбережжя Луари. Уздовж цієї річки (найдовшої у Франції) велосипедисти мають вибір – залишатися на велодоріжці або їхати вздовж набережної смуги. Поки ми їхали, сонячні промені тільки зрідка пронизували ранковий туман. О! Ми щойно минули дорожні вказівники ЄвроВело.

nantes2

Нант знаходиться на перехресті двох маршрутів ЄвроВело – Першого та Шостого. Перший іде з півночі на південь, а Шостий – із заходу на схід. Ці гігантські велосипедні маршрути (довші, ніж 1000 км) були створені, аби полегшити пересування велотуристів, але вони також слугують і місцевим жителям. Так, відтоді як крізь Нант було прокладено Перший маршрут ЄвроВело, кількість велосипедистів на цій ділянці міста зросла з 800 до 4800 на добу.

«Сьогодні велосипедні доріжки та смуги є в місті повсюди. Проте досягти такого результату коштувало зусиль сотень велоактивістів протягом десятка років», – пояснює мені Седрік. Не завжди було легко переконувати транспортні департаменти міста враховувати потреби велосипедистів з самого початку планування будь-якого дорожнього проекту. Але протягом багатьох років старань стали помітними явні зміни в ставленні влади та громадськості до велосипедів. Згодом міські проектанти дорожньої інфраструктури самі почали думати про потреби велосипедистів.

Сьогодні Нант є лідером з інновацій у велосипедній інфраструктурі Франції. Наприклад, установка дорожніх знаків, які дозволяють велосипедистам їхати на червоне світло на деяких переходах спочатку була протестована в Нанті. Тепер це один із пунктів Правил дорожнього руху Франції.

nantes3

За словами Седріка, секрет успіху суттєвих велосипедних змін у Нанті криється в сукупності різних чинників. З одного боку, обмежений державний бюджет підштовхнув міську владу орієнтуватися на велосипеди як на економніший вид транспорту. З іншого боку, зростання громадського попиту та активності вело-активістів визначили пріоритети ресурсів на користь велосипедних проектів, тож велосипедну інфраструктуру почали включати за замовчуванням до кожного дорожнього проекту.

На питання, яким велосипедним проектом Нант може пишатися найбільше, мій французький колега відповів: «Те, за що я найбільше радію за своє місто – це не один конкретний проект, це весь загальний розвиток вело-інфраструктури. До 2009 року я ніколи не припускав, що це можливо. Насправді це результат колективної роботи метрополії Нанта разом із громадськими активістами та велосипедистами».

А для того, щоб на власні очі побачити та відчути якість велосипедної інфраструктури Нанта, а також щоб перейняти позитивний досвід, завітайте до міста наступного року з 2 по 5 червня на всесвітню конференцію Velo-Сity.

За матеріалом сайту ECF.

Переклад – Богдан Деркач, для АВК.

Асоціація велосипедистів Києва є неприбутковою організацією та значною мірою існує за рахунок пожертв і підтримки членів Асоціації. Якщо Ви бажаєте допомогти нашій діяльності, зробіть благодійний внесок

інші цікаві матеріали

Асоціація велосипедистів Києва збирає, перекладає та публікує корисні поради, цікаві практики та приклади щодо розвитку велотранспорту на сайті Українського інформаційного центру велотранспорту. Ми збираємо практики

Цього тижня, координаторка роботи по Києву, Ксенія Семенова, відвідала офіс організації Sustrans – однієї з найбільших британських національних благодійних організацій, яка займається питаннями сталої мобільності.

Велосипедом їхати небезпечно і повільно, несприятливий клімат, безліч спусків і підйомів, великі відстані – аргументи, які, здавалося б, свідчать не на користь велосипеда. Ще один