Як Львів дослідив свої транспортні помилки, вивчив світовий досвід та втілює його на своїх вулицях. Подаємо запис лекції Дем’яна Данилюка з Львівської міської ради, що працює у відділі промоції, яку Дем’ян прочитав 10 жовтня 2014 на Велофорумі.

Раніше все було двоповерхове: на нижньому поверсі люди працювали, зверху жили.

Рисунок1

Таким самим був і Львів кінця 18 століття. В центрі ратуша, впізнаєте? Усі відстані дуже короткі, і з кінця в кінець можна дійти пішки.

Рисунок2

Але міста почали розвиватися, ставали ширшими. І почали рости також вгору.

Рисунок3

У 60-70-х роках 20 століття Львів почав виглядати так. Мобільність була відносно хорошою, було багато громадського транспорту, і мало приватних автомобілів.

Рисунок5

Загалом, у 50-х роках у світі пішла тенденція витіснення автомобілем усіх інших видів траснпорту. Приватного транспорту стало більше, пішоходів витіснили. Для них залишилося значно менше місця, ніж раніше. Міста перетворилися на щось таке, де немає місця для пішоходів. Але сталося так, що навіть розширення доріг не рятувало від заторів. Ось 12-смугова дорога.

Рисунок6

А ось Львів на сьогодні.

Рисунок7 Рисунок10

Ми у Львові провели експеримент: у 2010 році підрахували кількість людей, які їдуть в автомобілях. Уявіть, 67% автомобілів перевозили лише одну людину, водія. Цей водій займає 12 квадартних метрів на дорозі, 12 квадартних метрів на парковці. І це лише одна людина.

Рисунок11

Ось ще одна помилка Львова. Ми повторюємо помилки минулого, і будуємо за містом об’єкти притягання, до яких дуже важко дістатися без автомобіля.

Рисунок12

Як бачите, люди змушені йти пішки уздовж завантаженої магістралі. Для них немає навіть тротуару. Це дискримінація.

Рисунок13

Найважливішим показником для міст є якість життя, бо саме тоді ця якість приваблює людей, які хочуть тут жити і платити податки. Це якісні пішохідні бульвари, якісний громадський транспорт, доступний громадський транспорт, зручні тротуари й велодоріжки.

Рисунок14

Я цього року відвідав близько семи українським міст і скрізь бачив одне і те саме. Автомобільні дороги в Україні є, хоча якісних мало. Часто вони не мають тротуарів. Або тротуари у жахливому стані, розбиті, у той час як автомобільна дорога поруч гарна та рівна.

Рисунок15 Рисунок16 Рисунок17

Більше того, автомобілі ще й почали займати місця, які мають бути пішохідними.

Рисунок18

Вас може здивувати, але що більше машин їде дорогою, то менша пропускна здатність дороги.

Рисунок19

Тим не менш, 1/6 мешканців міста, яка володіє автомобілями, створює ці затори. А інші 500 000 мешканців від цього страждають.

Тому Львів вирішив змінити свою позицію. Нам потрібно було зрозуміти, для кого ми розвиваємо місто: для людей чи для машин. Ми вирішили – для людей.

Не секрет, що ми живемо у тій частині Європи, де велосипед ніколи не розглядався як вид транспорту, а, Здебільшого, як спорт, дозвілля. Більшість людей уявляє собі велосипедистів так:

Рисунок20

Але насправді велосипед — це транспорт.

Рисунок21

Також існує така байка, що в Європі не падає сніг. Тому там їздять на велосипедах. Але сніг там теж падає.

Рисунок22

Справжні перешкоди для розвитку раціонального транспорту в Україні — Державні будівельні норми (ДБН) та Правила дорожнього руху (ПДР). Проектувальники ставлять автомобіль на перше місце при проектуванні, а повинні бути люди.

Рисунок23

Зокрема, немає певних видів табличок, які дозволяють велосипедистам рух.

Рисунок24 Рисунок25

Ну і прикро, що більшість цих знаків уже є в Росії, країні, яку навряд чи можна назвати країною з розвиненою інфраструктурою.

Рисунок26 Рисунок27

Немає потрібних форм розмітки. Наприклад, можливість для велосипедиста стояти перед автомобілями на світлофорі – аби водій міг побачити велосипедиста і не зачепити його.

Рисунок28

Немає світлофорів для велосипедистів, і це у 2014 році!

Рисунок29

Також наші ДБНи кажуть, що смуга руху має бути 3,75м, і це призводить до того, що для пішоходів часто лишається 1 метр. Уявість, це шлях і для пішоходів, і для велосипедистів. І ми цього зараз змінити не можемо.

Подивіться на порівняння Львова з Амстердамом, який є дуже подібним до нашого міста за площею, кількістю мешканців та часом заснування. Зверніть увагу на суму, яку залучив міський бюджет з паркування.

Рисунок30

Безкоштовне нелегальне паркування – проблема усіх українських міст. У 2013 році, коли Львів дослідив проблему паркування і почав збирати гроші за парковку, місто заробило 3 мільйони гривень за рік і спрямувало їх у міський бюджет.

Ось наше бачення транспортної системи у Львові: люди, громадський транспорт, пішоходи, велосипедисти. І автомобілі – лише коли вони дійсно потрібні.

Рисунок31

З нових ідей Львова, які вважаємо вдалими: на вулицях, які ремонтуються, ми повністю відмовилися від асфальту. Всюди у нас тротуари з плитки.

Рисунок32

Якщо концепцією розвитку велоінфраструктури Львова передбачена велодоріжка чи велосмуга, то можете бути певні, під час реконструкції або ремонту цієї вулиці велодоріжка або велосмуга тут з’явиться.

Рисунок33

Львів відкрив пішохідну зону в центрі міста, це старе місто, межі 18 століття.

Рисунок35

Ми будуємо велодоріжки, як би це не було важко. Створюємо додаткові об’єкти інфраструктри для велосипедистів.

Рисунок37 Рисунок36

Намагаємося з партнерами встановлювати велостоянки.

Рисунок38

Проводимо популяризацію через вуличні виставки.

Рисунок34

І ми їздимо на велосипедах щодня.

Рисунок39

Ми вважаємо, що нам потрібен енергонезалежний транспорт. У ці часи, коли нам нелегко, ми повинні усвідомлювати, що ми країна, де немає багато ресурсів, тому наша якість життя не зросте, якщо ми будемо використовувати енергозалежний транспорт.

Рисунок31

Дізнайтеся більше про Велофорум: http://veloforum.org

Слідкуйте за новинами в facebook: https://www.facebook.com/veloforum.conference

Використовуйте хештег #Veloforum

інші цікаві матеріали

Ви  вже знаєте, що катання на велосипеді покращує ваше фізичне здоров′я. А чи знаєте ви, що воно також має глибокий вплив на ваш мозок? Ми

Асоціація велосипедистів Києва збирає, перекладає та публікує корисні поради, цікаві практики та приклади щодо розвитку велотранспорту на сайті Українського інформаційного центру велотранспорту. Ми збираємо практики

Велосипедом їхати небезпечно і повільно, несприятливий клімат, безліч спусків і підйомів, великі відстані – аргументи, які, здавалося б, свідчать не на користь велосипеда. Ще один