Як та з якими наслідками використовують імітаційне моделювання під час проектування велосипедної та пішохідної інфраструктури, розказав Iгор Могила, інженер “Львівавтодору” під час виступу на міжнародній конференції “Велофорум” 10 жовтня 2014.

Розглянемо ділянку, дві площі, де має проходити центральне велокільце Львова. Це площі Міцкевича та Галицька, центр міста.

1

В цілому, проектувати велосипедну інфраструктуру на вулицях нескладно. Але рано чи пізно велодоріжки “впираються” в перехрестя, більш складне чи менш складне, і тут доводиться шукати індивідуальні рішення. Площі Міцкевича та Галицька є такими перехрестями. Пам’ятник Міцкевичу, що розташований посеред площі, оточений з усіх боків автомобільним транспортном, мешканці та туристи не можуть дістатися до нього, хоча дуже часто намагаються це зробити. Існує хаотична автомобільна парковка. Тут потрібна велосипедна інфраструктура, бо це частина центрального велокільця, і потрібні проходи для пішоходів.

Коли ми почали проектувати, то спершу з’явився отакий проект велодоріжки на площі Міцкевича. Як бачите, велодоріжка доволі незручним чином обходить усю площу.

3

Але нам потрібно провести велосипедну доріжку не так, щоб вона просто була, а забезпечити зручні умови і для велосипедистів, і для пішоходів, і не зовсім нашкодити автомобілістам. Треба враховувати інтереси всіх. Тож ми залучили підтримку фахівців, які показали нам кілька різних недоліків першого рішення. І на основі цього ми опрацювали інші можливі варіанти проходження велосипедної доріжки.

Зокрема, ми зробили підхід пішохідний до пам’ятника Міцкевичу. Також уже зараз у цьому місці замінили хаотичну автопарковку на організовану платну, щоправда, вона усе ще лишається не дуже доброю.

4

Але на перехресті лишається складне вузьке місце: тут є підземний перехід, зверху чотири смуги руху, і коли ми прокладемо хоча би одну смугу велосипедну, це кардинально змінює схему руху.

Була третя версія – ми запропонували закрити для авто проїзд посередині площі, автомобілі мусять об’їжджати пам’ятник.

5

І четверта версія – закрити повністю об’їзд пам’ятника для автомобілів, натомість пустити авторух в обидва боки перед пам’ятником. Це була найбільш обурлива версія, бо фактично ми звужуємо дорогу для автомобілів.

15

І після цього ми спробували аналізувати наші чотири версії за допомогою імітаційного моделювання. Можна було би, звісно, вийти на вулицю, закрити її для авто, поставити блоки, стрілки і розмітку “сьогодні ми їдемо так”, і так міняти через тиждень – але це був би дуже дорогий і небезпечний спосіб перевірки, тому вибрали не найдешевший, але найбільш ефективний спосіб перевірки наших версій – імітаційне моделювання.

Проводили ми його у програмі Vissim. Запустили усі чотири версії з відповідною кількістю автомобілів.

8

 

9

Для вибору ми взяли два критерії: затримки транспорту (червоним), і на скільки часу ці затримки. У нас вийшла така таблиця. Стало зрозуміло з неї, що четвертий варіант, такий несподіваний для нас, не призведе до погіршення ситуації (вибачте за якість наступних таблиць, деякі літери злилися).

10

Тоді ми провели аналіз, яким чином зміни зачеплять інших учасників руху. Проаналізували, як буде відбуватися підхід до пам’яток архітектури, як і куди будуть ходити люди. І ми встановили, що четвертий варіант має найвищий пріоритет. Вибрати його допомогло саме імітаційне моделювання. Хоча четвертий варіант і здається таким кардинально іншим, він ніяк не погіршить рух автомобілів, але значно покращить рух для пішоходів, велосипедистів, туристів.

11

Станом на зараз я не бачу кращого варіанту, ніж четвертий. А для аналізу проходження велосипедних доріжок через перехрестя не бачу кращого способу вирішення, ніж імітаційне моделювання.

Наразі цей четвертий варіант узгоджений в мерії, прийнятий ухвалою міської ради. Питання реорганізації руху чекає фінансування.

інші цікаві матеріали

Асоціація велосипедистів Києва збирає, перекладає та публікує корисні поради, цікаві практики та приклади щодо розвитку велотранспорту на сайті Українського інформаційного центру велотранспорту. Ми збираємо практики

Велосипедом їхати небезпечно і повільно, несприятливий клімат, безліч спусків і підйомів, великі відстані – аргументи, які, здавалося б, свідчать не на користь велосипеда. Ще один

14,5 км велодоріжок і велосмуг, більше 10 км в планах на 2015 рік, затверджена велоконцепція – ми подивилися, якою є велосипедна інфраструктура міста, що посідає другу