10 липня на розгляд комітетів Верховної Ради було подано законопроект “Про велосипедний транспорт”.

У пояснювальній записці до законопроекту автори так пояснюють потребу у цьому законопроекті: “[в] сучасному правовому полі, що регулює рух велотранспортних засобів, існують прогалини та колізії, що потребують усунення. Означеним законопроектом робиться спроба врегулювати такі випадки.”

Законопроектом, зокрема:

1. Дається законодавче визначення основних термінів, що стосуються велосипедного транспорту

2. Визначаються основні принципи державної політики у сфері велосипедного руху та повноваження органів, що здійснюють управління у сфері велосипедного транспорту

3. Регламентуються права та обов’язки велосипедистів

4. Запроваджуються окремі новації, не передбачені чинними нормативними актами, що зумовлюють підвищення рівня безпеки велосипедистів, зокрема:

  • право рухатися, коли поряд немає облаштованої велосипедної доріжки або велосмуги, а також у випадках, коли рух велосипедною доріжкою (смугою) неможливий, по тротуарах, пішохідних доріжках та смугах для маршрутних транспортних засобів якнайближче до правого краю проїзної частини
  • право перетинати проїзну частину по пішохідних переходах, коли поряд не облаштовано велосипедного переїзду або коли рух велосипедним переїздом неможливий. При цьому слід зазначити, що законопроектом на велосипедистів покладено обов’язок рухаючись по тротуарах, пішохідних доріжках або пішохідних переходах, дати дорогу пішоходам та вживати заходів для забезпечення їх безпеки, а також заборонено виїжджати на пішохідні переходи, не впевнившись у відсутності небезпеки для себе та інших учасників руху
  • обов’язок в темну пору доби і в умовах недостатньої видимості використовувати світлоповертаючі знаки (флікери)

5. Встановлюється обов’язок органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері освіти, затвердити Порядок навчання дітей та молоді правилам велосипедного руху та основам безпечної поведінки на дорозі

6. Встановлюються вимоги щодо проектування та будівництва об’єктів велосипедної інфраструктури

7. Встановлюється обов’язок відповідних органів враховувати потреби велосипедистів при плануванні та забудові територій, проектуванні, будівництві, реконструкції і ремонті автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів

8. Запроваджуються окремі новації з метою удосконалення використання велотранспортних засобів (добровільна реєстрація велотранспортних засобів, громадський контроль у сфері велосипедного руху, участь підприємств, установ, організацій у забезпеченні умов для велосипедистів, тощо)

9. Встановлюється адміністративна відповідальність за невиконання або ухилення від виконання вимог законодавства про велосипедний транспорт, в тому числі і для велосипедистів

10. Встановлюється обов’язок включати об’єкти велосипедної інфраструктури до планів та проектів будівництва нових та реконструкції існуючих автомобільних доріг (за винятком відомчих (технологічних) та автомобільних доріг на приватних територіях)

Введення в дію положень проекту закону передбачене з дати його опублікування.

Проаналізувавши текст законопроекту, Асоціація, в цілому, дуже позитивно оцінює його зміст та принципи, які були закладені при його підготовці. Проте окремі норми потребують доопрацювання.

Позитивні нововведення

Потребують доопрацювання/зміни

 Пропонується системний підхід до розвитку велотранспорту Заборона їздити по дорогах дітям, віком до 18 років. Це забороняє велорух у більшості населенних пунктів України, де часом відсутні навіть тротуари
Вводиться дозвіл рухатись тротуарами і переїжджати зеброю без потреби спішуватись. Це надає велосипедистам вибір де рухатись за відсутності велоінфраструктури: по дорозі чи по тротуару.  З законопроекту не зрозуміло чи матимуть право міста розробляти свої концепції розвитку велотранспорту до затвердження національної програми. Згідно з законопроектом, місцеві та регіональні програми розвитку велотранспорту мають розроблятись на основі державної.
 Пропонується впроваждення системи необов’язкової реєстрації велосипедів. Вона може допомогти боротись з крадіжками велосипедів.  Вводяться мінімальні параметри велодоріжок та велосмуг. Зважаючи на різноманіття вулиць українських міст, є ризик, що в деяких містах неможливо буде організувати прокладання смуги або велодоріжки. Можливо, такі нормативи мають бути прописані у документі нижчого рівня важливості, наприклад, державних будівельних нормах, які регулюють подібні питання.
 Дозволяється рух смугами для громадського транспорту  Заборонено перевозити дітей віком до 2-х років. Необхідно вивчити практики законодавства у цьому питанні в інших країнах.
 Зобов’язати торгові заклади з торговою площею від 400 кв.м. та вищі навчальни заклади і підприємства з персоналом більше 250 осіб облаштовувати велопарковки
 Чітко прописана заборона водіям механічних транспортних засобів використовувати велодоріжки та велосмуги для проїзду або паркування

Асоціація планує поширити текст законопроекту та запросити до обговорення як українських, так і іноземних експертів у сфері велотранспорту для детального аналізу та підготовки пропозицій змін. Також наші зауваження та пропозиції будуть направлені розробникам законопроекту. В будь-якому випадку, Асоціація висловлює подяку ініціаторам та розробникам документу за ініціативу та грунтовну роботу.

Хочете бачити Київ велосипедним? Приєднуйтеся до Асоціації велосипедистів Києва. Що більше нас буде, то швидше ми будемо жити в комфортному місті!

  • Andriy Bondar

    Скажіть будь-ласка, куди можна надсилати зауваження до законопроекту?

    • Ksenia Semenova

      Андрію, пропоную поки мені, а я передам розробникам разом з іншими зауваженнями. ksenia.semenova {a} avk.org.ua

інші цікаві матеріали

У Міністерстві інфраструктури України підтримали пропозиції до Транспортної стратегії України 2030, розроблені Українською велосипедною мережею за участю Асоціації велосипедистів Києва. 22 травня 2017 року в Міністерство

Через обвал Шулявського моста звільнено керівників, які відповідали за транспортну політику міста загалом і в окремому районі. При цьому лишилася непокараною безпосередньо відповідальна за цей

Київська міська державна адміністрація спростувала плани по розширенню дороги на Голосіївському проспекті до 8 смуг під час акції протесту громадських організацій, яка 8 листопада проходила