Люксембурзький картографічний сервіс geoportail.lu тепер має новий шар мапи, що показує всі існуючі станції систем велопрокату. Останні вражають своїм різноманіттям: зараз їх існує п’ять. У чому переваги та недоліки кожної з них? 

Фото: www.cycleluxembourg.lu

Шар мапи зараз показує системи велопрокату  (СВП) в наступних містах: Люксембург (vél’oh!), Еш-сюр-Альзетт (Vёlok), Бертранж (BEBike), Мамер (MamerVélo) та Еттельбрюк (NordstadeMovin). Беттембург і Льоделанж, комуни за декілька кілометрів на південь та південний схід від Люксембургу відповідно, з часом можуть приєднатися до вищеназваних міст, використовуючи ту ж саму технологію, що і BEBike. Нині у Люксембурзі використовуються п’ять різних технологій системи велосипедного прокату.

Системи велосипедного прокату

СВП зазвичай створюються з метою забезпечення додаткового виду громадського транспорту. Вони є чудовим доповненням до існуючого автобусного та залізничного транспорту, оскільки за невелику ціну надають можливість доступу до зон, що не обслуговуються вищезгаданими видами транспорту. Система велопрокату також забезпечує гнучкість громадського транспорту — це своєрідне мастило, що робить пересування по місту швидшим, простішим і, звичайно ж, приємнішим.

Фото: www.cycleluxembourg.lu

Люксембурзька система велопрокату vél’oh! була запущена в березні 2008 року та є найбільшою за кількістю станцій – їх вона налічує приблизно 73. Розроблена й утримувана JCDecaux, оголошення покривають більшість інвестування в інфраструктуру та щоденні витрати на обслуговування. В залежності від локації та бажаності реклами нові станції безкоштовно обслуговувалися JCDecaux чи оплачувалися комуною.

У цьому вони протилежно відрізняються від системи Бертранжу, що оплатив витрати на інфраструктуру та утримування/обслуговування своєї системи велопрокату за допомогою Goedert S.A., які використовують велосипеди швейцарського виробництва. У цій статті мер Бертранжу, Франк Колабіянчі, стверджує,  що  вартість станції BEBike разом з педелеками (від англ.pedelecpedalelectriccycle – вид малопотужного електровелосипеда) була дешевшою, ніж купівля станції та комплекту звичайних велосипедів від JCDecaux

Фото: www.cycleluxembourg.lu

Система велопрокату в місті Люксембург

Здається, що кожна система велопрокату в Люксембурзі має певну слабку сторону. Ігноруючи дебати про те, що краще – звичайні велосипеди чи педелеки, — система, забезпечувана GoedertS.A., має очевидну перевагу над люксембурзькою, а саме простота у використанні. Повернення велосипеда в системі vél’oh! займає щонайменше від 40 до 60 секунд, оскільки необхідно виповнити вхід до терміналу й обрати бажану операцію та номер велосипеда.

Система BEBike займає лише декілька секунд. Ви підходите до велосипеда, яким бажаєте скористатися, й тиснете своєю карткою на зчитувач – готово. Це може здатися банальним, однак більшість подорожей в Люксембурзі здійснюються на коротку відстань і тривають лише декілька хвилин. Витрачення додаткової хвилини на натискання кнопок псує плавність та інколи означає, що немає сенсу користуватися велосипедом.

Згадайте, як система велопрокату була вище названа мастилом, що полегшує використання громадського транспорту, завдяки якому ви плавно рухаєтеся. Прикрість у тому, що незважаючи на те, що система велопрокату в Парижі схожа на люксембурзьку, велосипеди vélib можна повернути з тією ж легкістю, що і велосипеди GoedertS.A. Утім система GoedertS.A.у Бертранжі також не досконала, оскільки вона має технічні обмеження, що стають на заваді збільшенню кількості станцій.

Фото: www.cycleluxembourg.lu

vél’oh! є найбільшою та найчастіше використовуваною системою велопрокату в Люксембурзі. Величезною перевагою vél’oh! є число станцій. Чим більше існує станцій, тим більше є напрямів та більше людей мають доступ до системи. Системи велопрокату створюють потребу в більшій кількості станцій, що розташовані якнайближче до зон з високою концентрацією попиту (магазини, сфери послуг, автобусні/залізничні станції, будинки).

Фото: www.cycleluxembourg.lu

Дивлячись на структуру мережі системи NordstadeMovin, ми бачимо дві пари станцій на відстані 3,5 км один від одного. Це дає небагато переваг. Згідно з початковим планом, станції велопрокату мали з’явитися в містах/комунах  Еттельбрюк,  Дікірх, Ширен, Кольмар-Берг та Беттендорф, однак система Nordstad зараз переживає фінансові проблеми внаслідок того, що партнер проекту залишив справу, що у свою чергу призвело до втрати відповідного зовнішнього джерела фінансування.

Фото: www.cycleluxembourg.lu

Для Vёlok та всіх інших систем велопрокату, крім vél’oh!, зараз не існує способу дізнатися, скільки велосипедів та паркувальних місць є на кожній станції. Інформаційній сторінці Vёlok дійсно бракує зручності у використанні. Ця інформація має бути на динамічній мапі. У той час, як у vél’oh! є посередня мапа, існують також мобільні та веб-додатки, що надають доступ до цієї інформації.

Важливість наявності інформаційної системи станції в тому, що завдяки їй ви ніколи не прийдете на станцію, щоб побачити, що немає вільних велосипедів, або ж приїдете на станцію велосипедом, щоб не знайти вільних місць для парковки. Ось чому станції зазвичай розташовані на відстані 300-400 м одна від одної – для зменшення незручностей, якщо ті виникають. Більшість систем у Люксембурзі не можуть досягти подібної щільності та близькості станцій.

Час безкоштовного користування всіма цими системами велопрокату також обмежений, як у випадку з vél’oh!. Ліміт системи Бертранжу становить 1 годину, а кожна година понад цього часу коштує 1 євро. В той час, як Vёlok має ліміт у 30 хвилин, як і vél’oh!.

Вартість 

Зараз люксембурзька система велопрокату – єдина не безкоштовна (станом на квітень 2014 року). Однак враховуючи річну ціну в 15 євро та щотижневу передплату в 1 євро, вона може вважатися майже безкоштовною. У системах Бертранжу та Нордштад  (Етельбрюк/Дікірх) є педелеки, в той час, як Еш-сюр-Альзетт, Мамер і vél’oh! використовують звичайні велосипеди.

У Бертранжі згодом планують запровадити таку ж ціну, як у vél’oh!. Безкоштовний характер цих систем – тимчасовий, поки не зросте їх популярність/використання разом з кількістю станцій. В умовах користування BEBike (Бертранж) вказано, що система є безкоштовною протягом періоду її запуску і до 15 березня, 2013. Очевидно цей період був подовжений.

Фото: www.cycleluxembourg.lu

Поширення

Люксембурзька система велопрокату поширилася до Бертранжу й Есперанжу. Цікаво, що минулого року (2013) в Бертранжі вирішили створити станцію BEBike з педелеками на додаток до системи vél’oh!. Прийняття несхожих систем велопрокату в суміжних комунах є безуспішним, оскільки ефективність системи залежить, як згадувалося вище, від розміру її мережі.

У той час, як штучно завищена ціна інфраструктури JCDecaux робить привабливими альтернативні системи велопрокату, фрагментарність є неефективною. Відсутність веб-сайту, що містить інформацію про кількість велосипедів та паркувальних місць, як у випадку з усіма системами велопрокату, крім vél’oh!, також є неефективним, оскільки це є важливим фактором зручності використання. За відсутності подібної системи велосипеди просто здаються несправжніми.

Перспективи

У короткостроковій перспективі дві речі можуть покращити ефективність системи велопрокату в Люксембурзі. По-перше, система Vёlok могла б забезпечити кращу інформаційну онлайн-систему. По-друге, необхідно переглянути контракт Люксембургу з JCDecaux і розподіл великого доходу від реклами. У 2018, коли закінчиться дія контракту vél’oh!, місто Люксембург має домогтися поділу існуючого контракту на два нові: один для рекламних щитів, а другий для послуг системи велопрокату. Перший забезпечував би дохід, а інший визначав би ціноутворення. Це сприяло б прозорості доходів від реклами і вартості системи велопрокату. За допомогою нових коштів можна було б профінансувати розширення системи vél’oh! в інші комуни Люксембургу або використати їх для вибору нового постачальника системи велопрокату, який би поважав ринкові ціни.

Більш кардинальна зміна полягала б у створенні національної мережі системи велопрокату – на зразок існуючим автобусній, залізничній та дорожній мережам. Це мало б кілька істотних переваг. Багато користувачів системи велопрокату користуються нею лише задля того, аби завершити останній етап своєї поїздки на роботу чи додому. Маючи доступ до системи у своїй «робочій» чи «домашній» комуні, а також можливість скористатися поїздом або автобусом у проміжку, сприяло би більш безперервній поїздці. Єдина картка для проїзду в автобусі, поїзді чи на велосипеді вже використовується в багатьох містах Франції і чудово сприяє «плавності»,  котру намагаються досягти в містах Люксембургу. Це спрощує пересування містом, в той час, як використання велосипеда зменшує затори, рівень СО2 та підвищує рівень здоров’я і продуктивності.

Висновок

Люксембург випробував шість систем велопрокату. Більшість людей знайомі з однією чи двома із них. Лише системи Люксембургу та Еш-сюр-Альзетту достатнього розміру, і лише люксембурзька система надає інформацію в реальному часі про розташування велосипедів. Всі інші системи або припинили роботу, або переживають фінансові чи технічні кризи.

Системи велопрокату виконують важливу роль у нашій міській мобільності. Найголовніше – вони популяризують велосипед як транспортний засіб та є таким собі низьким бар’єром, котрий необхідно подолати, щоб спробувати проїхатися на велосипеді вперше чи знову почати це робити після багатьох років. Вони можуть досягти всіх цілей, пов’язаних зі здоров’ям, рівністю і сталістю, але для цього необхідно створити належну допоміжну інфраструктуру. Велосипедисти мають почуватися і власне бути в безпеці.

Одна з найбільших амбіцій системи велопрокату – це «навертання», тобто змога мотивувати когось, хто не їздить велосипедом на роботу чи додому, спробувати систему спільного використання велосипедів та інвестувати у своє щастя та здоров’я, придбавши власний велосипед. Однак якщо їхня перша поїздка на орендованому велосипеді важка чи змушує їх хвилюватися за власну безпеку, чи захочуть вони ще колись пересуватися велосипедом?

Переклад – Вікторія Мокряк, для АВК

За матеріалами www.cycleluxembourg.lu

Асоціація велосипедистів Києва є неприбутковою організацією та значною мірою існує за рахунок пожертв і підтримки членів Асоціації. Якщо Ви бажаєте допомогти нашій діяльності, зробіть благодійний внесок

інші цікаві матеріали

Асоціація велосипедистів Києва збирає, перекладає та публікує корисні поради, цікаві практики та приклади щодо розвитку велотранспорту на сайті Українського інформаційного центру велотранспорту. Ми збираємо практики

Цього тижня, координаторка роботи по Києву, Ксенія Семенова, відвідала офіс організації Sustrans – однієї з найбільших британських національних благодійних організацій, яка займається питаннями сталої мобільності.

Велосипедом їхати небезпечно і повільно, несприятливий клімат, безліч спусків і підйомів, великі відстані – аргументи, які, здавалося б, свідчать не на користь велосипеда. Ще один