Велосипед має численні переваги над автомобілем: він дешевший, корисніший для здоров’я і, на відміну від машин, що стоять у безнадійних заторах, значно швидший. Плюс автомобіля – це місце. Важко собі уявити, що велосипедом можна перевозити меблі, важкі пакунки чи навіть здійснювати доставки. Втім, саме це й обирають мешканці та компанії в деяких містах.

Фото: grist.org

Мова йде про карго байк (від англ. cargobike – велосипед для перевезення вантажів), який дебютував на цьогорічній Європейській конференції з транспортної політики, Transport Research Arena. У центрі уваги конференції був пошук інноваційних рішень проблем транспорту та мобільності, в особливості мультимодальні рішення транспортування товарів на міських територіях, і карго велосипед став відкриттям для багатьох компаній. Хоча це зовсім не новий тренд.

Дев’ять років тому, Роб Кінг заснував OutspokenDeliveries, велосипедну кур’єрську службу в Кембриджі, Англія – місто, яке вважають найвелосипеднішим у країні. На той час у Кембриджі існувало лише декілька компаній, які займалися подібною справою. Однак вони використовували сумки-листоноші і доставляли лише документи. Роб і компанія відкрили для себе карго велосипед, що виконував функції мінівену, але був набагато швидший та маневреніший. Сьогодні його «парк» налічує велосипеди, що здатні перевозити до 250 кг.

Фото: ukiahcommunityblog.wordpress.com

Як пояснює Кінг, подолання того останнього кілометру чи двох, щоб доставити пакунок, інколи може стати головним болем для кур’єрських служб. У ЄС крупні компанії часто мають дотримуватися певних обмежень (в Кембриджі автомобілі не можуть вантажитися або розвантажуватися в центрі міста між 10-ю годиною ранку та 4-ю дня) та сплачувати підвищений податок для транспортних засобів з підвищеним рівнем викидів. Доставка велосипедом дозволяє уникнути подібних труднощів.

Фото: worldwidecyclingatlas.com

У ЄС та ECF (Європейська федерація велосипедистів) побачили потенціал карго велосипедів декілька років тому, коли був запущений проект CycleLogistics.  Ініційований у травні 2011 року та залучивши 15 країн Європи, проект мав на меті збільшення частки велосипедного транспорту у перевезенні вантажів. Щоб спонукати численних потенційних користувачів випробувати та ознайомитися з цим трендом, CycleLogistics ініціював різноманітні кампанії. Два приклади особливо вирізняються.

Фото: ecf.com

Перша із кампаній отримала назву Shop-by-bike  (Велосипедом за покупками): понад 3000 жителів в 10 країнах їздили за покупками на велосипеді, використовуючи переважно кошики і велосипедні сумки та/або велосипедні трейлери. Це продемонструвало, що велосипед зазвичай є найраціональнішим способом перевезення товарів або засобом відпочинку в містах.

Фото: goodrotations.co

Очевидні економічні переваги, у свою чергу, генерували нові бізнес-моделі, залучивши більших «гравців» у секторі логістики. Компанії на зразок DHL, TNT, FedEx та UPS вже використовують велосипеди як засіб транспортування у межах міст. Це є новою можливістю для багатьох підприємств, що займаються перевезенням вантажів.

Фото: radsport-forum.info

Наприклад,  LesMousquetaires,  група компаній-ретейлерів та власників брендів Intermarché, Netto і Bricomarché, створили власний проект під назвою «Koursàvélo». Невід’ємною частиною їх кампанії став спеціальний шопінг-трейлер, що прикріплюється до будь-якого велосипеда та водночас може використовуватися в якості візка у супермаркеті. У ньому є окремі відділення: одне для сухих продуктів, а інше — для свіжих і заморожених продуктів.

Фото: ecf.com

Інший проект, підтриманий ECF та фінансований спільно з Intelligent Energy Europe Programme, отримав назву Pro-E-Bike. Проект має на меті популяризувати E-Bikes (електровелосипеди, а також електроскутери), насамперед серед компаній-перевізників та приватних осіб у містах, для комерційного перевезення товарів та з метою використання їх в якості пасажирського транспорту в містах Європи, і в кінцевому результаті замінити ними транспортні засоби з традиційними видами палива.

Фото: grist.com

За словами Ренді Рзевнікі, менеджера проектів та представника ECF, понад 50 % усіх поїздок з метою перевезення вантажів можна здійснювати за допомогою велосипедів. Більшість людей, включаючи тих, хто користується двоколісними щоденно, вважають, що їм необхідна машина для здійснення покупок. Однак, як показало дослідження CycleLogistics, понад 90 % усіх поїздок до супермаркету можна здійснювати на велосипеді. Це дорівнює економії 37 млн. тонн СО2 за рік, за даними Austrian Mobility Research. Утім, СО2 – не головний аргумент. Існує набагато більше переваг від використання велосипедів з метою перевезення вантажів. Забруднення повітря у містах, шумове забруднення, затори – ось злободенні проблеми в Європі, і велосипеди є ключовим елементом у вирішенні цих проблем.

Переклад – Вікторія Мокряк, для АВК

За матеріалами www.ecf.com та cnn.com

Асоціація велосипедистів Києва є неприбутковою організацією та значною мірою існує за рахунок пожертв і підтримки членів Асоціації. Якщо Ви бажаєте допомогти нашій діяльності, зробіть благодійний внесок.

  • Михаил

    Классный велик! Только как он преодолевает горы? Киев город не ровнинный. И где парковать на ночь? До балкона не доедет, а гараж… Лучше тогда машину.

  • Володимир Гринчук

    А де купити чи зробити можна? і скільки таке задоволення коштувати може?

інші цікаві матеріали

Асоціація велосипедистів Києва збирає, перекладає та публікує корисні поради, цікаві практики та приклади щодо розвитку велотранспорту на сайті Українського інформаційного центру велотранспорту. Ми збираємо практики

Велосипедом їхати небезпечно і повільно, несприятливий клімат, безліч спусків і підйомів, великі відстані – аргументи, які, здавалося б, свідчать не на користь велосипеда. Ще один

Від світлофорів «зеленої хвилі», величних велосипедних мостів до цифрових лічильників та опор для велосипедистів на перехрестях — у столиці Данії є безліч ідей для вдосконалення