Координаторка Асоціації велосипедистів Києва взяла участь у велопараді німецьких депутатів.

Чи їздять парламентарі з охороною, чи за правилами дорожнього руху, які велосипеди обирають – читайте у репортажі Ірини Бондаренко.

О 14:00 призначено час збору. Разом із членом Асоціації велосипедистів Києва, що зараз мешкає у Берліні, в’їжджаємо у внутрішній двір однієї з будівель німецького парламенту. Там уже зібралися організатори: німецька громадська велоорганізація ADFC (переважно на фото), ініціатива Pro Fahrrad та представники вело-бізнесу, які пропагують використання електровелосипедів.

2014-05-05 14.17.58

Електровелосипеди – останнє слово велосипедного розвитку у Європі, про яке ми зараз навіть не замислюємося. Збудувавши велосипедну інфраструктуру, встановивши муніципальні велопрокати та підвищивши кількість велопоїздок до 1,5-3 мільйонів на рік, європейські велоорганізації взялися за популяризацію електровелосипедів (pedelec, або e-bike).

“Електровелосипеди роблять велосипедні поїздки доступними для більшої групи людей. У містах із гірками та для літніх людей – це найперший вихід”, – стверджують вони.

Тому уже кілька років німецьких депутатів “садять” на електровелосипеди під час парламентської велопоїздки (Parlamentarische Radtour). Зрештою, саме по електровелосипедах з товстими втулками або коробками на багажниках можна впізнати парламентарів.

2014-05-05 14.18.16

Інші учасники велопоїздки: велоактивісти, борці за безпечний рух у місті та екологію, – приїхали на власних велосипедах, переважно не електро.

2014-05-05 14.17.44

За лічені хвилини натовп стає яскраво жовтим. Велоактивісти роздають усім учасникам світловідбивні жилети з синім колом на спині, що нагадує знак “Велодоріжка”, та написом “За велосипед” (Pro Fahrrad). Жилети вдягають усі, але не задля того, щоб будти особливо помітними на дорозі, а щоб бути схожими на одну команду.

“Ми їдемо всі однією групою. Наші волонтери перекривають дорогу для автомобілів, тому будь ласка, не спиняйтеся на червоне світло, проїжджайте перехрестя швидко і компактно”, – каже у мегафон один з депутатів, який, власне, займається розвитком велотранспорту.

2014-05-05 14.28.31

З невеликого підвищення у дворі виступають інші парламентарі. Вони уже перевзулися у зручні кросівки, дехто одягнув шолом, дехто заправив праву штанину у шкарпетку. Парламентарі кажуть про необхідність розвитку велосипедної інфраструктури, збільшення кількості велосипедних поїздок та висловлюють радість, що їх запросили на цей велопробіг.

Я дещо хвилююся, чи не попадають парламентарі з велосипедів на першому перехресті, але всі впевнено виїжджають з двору, впевнено виконують поворот ліворуч та зупиняються на перехресті. Тут стається перша і остання складна ситуація під час поїздки: автобус намагається проїхати скрізь колону велосипедистів, і йому це вдається. Обурені організатори, які перекривають рух автомобілям, кричать водієві, який зупинив автобус:

“Ви бачите, що це велика колона велосипедистів? Це одна колона, і її не можна розривати!”

Близько шести велосипедистів з місцевого осередку ADFC-Berlin задіяні у перекритті вулиць для велопроїзду. Вони обганяють велоколону, зупиняють автомобілів помахом руки і переморгуються з водіями, поки колона проїжджає. Це весь наш кортеж. Машин супроводу та охоронців парламентарів немає навіть на велосипедах (або вони вдало приховуються).

2014-05-05 15.23.12

Ми в’їжджаємо у внутрішній двір Бундестагу. Кілька велосипедисток без жовтих опізнавальних жилетів хочуть проїхати всередину разом з нами, але їх зупиняє охоронець на в’їзді.

“Тільки для учасників парламентського велотуру, – кажуть вони. – Якщо ви хочете проїхати туди, то об’їдьте поле зліва”.

Біля Бундестагу ми нудьгуємо з 20 хвилин, чекаючи на віце-президента, яка хоче побажати нам вдалої велоподорожі. Німецькі депутати шикують велосипеди у різний спосіб та фотографуються. При цьому постійно переговорюються і голосно сміються. Вдається, нарешті, їх порахувати: 25 парламентарів долучилися до велопробігу. Отже, інші 100 учасників – громадські активісти та просто берлінські велосипедисти, які вчасно дізналися та записалися на пробіг, як ми.

2014-05-05 14.43.32 2014-05-05 14.43.57

Віце-президент зичить нам цікавої подорожі та щоб не було поламок під час поїздки. Тут я усвідомлюю, що на всьому заході немає жодного журналіста, лише двоє фотографів, які, схоже, роблять знімки “для своїх”.

І ми вирушаємо. З годину їдемо вулицями Берліна на північ – літаки північно-західного аеропорту Тегель стають все ближчими та нижчими.

“Минулого року ми з парламентарями їздили на південь, а тепер вирішили охопити іншу частину міста”, – каже Габі, працівниця велоорганізації ADFC.

Габі займається розвитком велотуризму, розробкою та популяризацією туристичних веломаршрутів для далеких подорожей. Скаржиться: бізнес не хоче фінансувати встановлення маркування на веломаршуртах, бо не бачить для себе вигоди у цьому.

Ми приїжджаємо в дивне місце: під автомобільний міст біля ліній міської електрички. Якби не сонце, кульбабки та яблучний сік з мінералкою, це місце виглядало би навіть небезпечним. Парламентарі зі стаканами та чашками кави роблять його навіть затишним.

2014-05-05 15.50.51

“До нас також приїхали гості з України, велосипедна громадська організація Києва, – оголошує у мегафон Бурхард, один з керівників ADFC. – Іро, підходь сюди. Наші українські колеги зробили значну річ: переклали ERA українською і виклали у вільний доступ в інтернеті! Це було зроблено з німецькою організацією GIZ”.

2014-05-05 15.51.13

ERA (Empfehlungen fuer Radverkehrsanlagen) – німецькі рекомендації планування та проектування велосипедної інфраструктури, які вважаються одним з кращих у плануванні велоінфраструктури, і не лише в Німеччині. Купити книгу ERA в Німеччині можна лише за 50 євро, тільки в друкованому вигляді. А в Україні після перекладу та редагування ERA доступна онлайн, і німці цьому заздрять.

“Я кажу моїм колегам, які шукають ERA: якщо ви читаєте українською, ви можете отримати її безкоштовно! А якщо не читаєте – мусите платити”, – каже працівник ADFC Вільгельм, який кілька днів тому уже розказав нам безліч цікавого про німецький велорозвиток (ми про це теж рокажемо дещо пізніше, зараз готуємо текст).

Після яблучного соку рушаємо далі, маленькими набережними берлінських річок.

2014-05-05 16.36.51

Моїм сусідом у велопоїздці стає чоловік на електровелосипеді. Він депутат, займається питаннями оборони. На велотур приїхав, бо його попросив інший депутат.

“Я часто подорожую велосипедом, але не по місту, а далеко, у велоподорожі. Тому мене попросили приїхати на парламентську велопоїздку”, – каже він.

2014-05-05 16.45.47

Наша велопоїздка завершується у відкритому кафе біля центрального парку Tiergarten. Учасникам дарують еко-торби з ремкомплектом (заплатки, клей, бортировки). Пригощають напоєм “Велосипедист” (Radler): пиво з яблучним соком. Депутати п’ють, не п’яніють, спілкуються та роз’їжджаються.

Усього сьогодні наїздили 19 кілометрів.

Фото авторки репортажу.

2014-05-05 14.19.54

І на цьому – кінець, як і написано на цій фотографії.

2014-05-05 16.52.43
інші цікаві матеріали

Сьогодні, 25 квітня, жителі Києва приєдналися до весняного дня “Велосипедом на роботу”, метою якого є популяризація велосипеда як транспорта. До флешмобу “Велосипедом на роботу” долучилися

У суботу, 9 липня, понад 300 учасниць Велопараду дівчат #наближаюАмстердам проїхали по Києву двома різними маршрутами від Національної опери до Труханового острову. Велопарад дівчат організувала

У суботу, 9 липня, Київ готується побачити Велопарад дівчат. Цього року велопарад пройде під назвою #наближаюАмстердам! Дрес-коду цього року не буде, є лише спільний формат