Питання забрудення повітря бентежить кожного велосипедиста, і багато людей саме через ці побоювання не сідає на велосипед. Останні дослідження доводять: їздити на велосипеді, навіть у великому місті, здоровіше, ніж не їздити.

Фото: globalsherpa.org

Це знайоме багатьом міським велосипедистам: ти застряг позаду автобуса чи таксі, які випускають гази, і аромат пального, від якого можна задихнутись, плавно проникає в легені. І ти думаєш: чи дійсно велосипед – здоровий вибір?

Маємо позитивний, але непростий висновок експерта по забрудненню повітря: так. Їзда на велосипеді всеодно залишається значно, значно здоровішим вибором, аніж неїзда, навіть враховуючи нараження на брудне повітря та ризики нещасного випадку. Цікавішим є те, що на двох колесах можна відчувати менше неприємного запаху, аніж на іншому виді транспорту.

Повніша відповідь, безумовно, є складнішою. Забруднення повітря є справді великою небезпекою, яка навіть за застарілими даними вбиває близько 30 000 британців за рік, стаючи найбільшою загрозою громадському здоров’ю після паління.

Але, за словами експертів, все-таки  є певні заходи, які можуть вживати велосипедисти, щоб не наражатись на брудне повітря, починаючи від їзди на тихіших віддалених маршрутах, закінчуючи їздою у певний період дня. Є навіть твердження про те, що стерильні маски можуть теж допомагати.

Гаррі Фуллер, експерт з питань якості повітря у Королівському коледжі Лондона, зазначає, що винуватцем більшості нещасть в місцях міській зоні є дизельний двигун. Якщо автівки на бензині все-таки вдосконалили систему викидів за останні роки, то дизельні авто досі викидають багато непотребу, таких як чорний вуглець. Він зазначає:

«Люди повинні думати про дизельні авто і хімічні елементи, в т.ч. діоксин нітрогену, який ті викидають. Проблема в тому, що ситуація в містах не стала кращою за останні десять років. Ми змогли очистити шкідливі для здоров’я викиди в машинах на бензині. Машина на бензині сьогодні викидає сорок відсотків оксидів, які викидала машина десять років-дванадцять років тому. Але для дизельних двигунів, незважаючи на суворіші стандарти з викидів, умови, на яких вони працюють, здається, не відображають реальний світ».

Те, у якій мірі люди наражуються на брудне повітря, не є очевидним. Колега Фуллера по Лондонському Королівському Коледжі, Бен Баррат, провів дослідження на групі жителів Лондона: у ньому брали участь водй швидкої, велосипедист-кур’єр, немовля, пенсіонер, офісний працівник і школяр – вимірювання на нараження на чорний вуглець проводилося протягом 24 годин і кожен був оснащений GPS навігатором та вимірювальним інструментом.

Баррет наголошує, що це було не більш ніж ілюстративне дослідження, але дані все одно є доволі цікавими: кур’єр на велосипеді був другим із тих, хто найменше наражався на чорний вуглець у цілому, і вдихав протягом робочих годин менше, аніж водій швидкої. Є ще інші фактори, каже Баррат, серед яких ті, що водій швидкої мав довші робочі години, а також різна чистота повітря у районах, де жили ці люди. Тим не менше, на його думку, під час їзди на велосипеді дим розвіюється на відкритому повітрі:

«багато що залежить від вентиляції: кур’єр на велосипеді знаходиться у великій, але провітрюваній кімнаті, тоді як водій швидкої – у закритій коробці».

Є ще, звичайно, інший важливий фактор: дослідження Баррета вимірює нараження, а не дозу, і велосипедист, імовірно, дихає важче, що могло збільшувати кількість вуглецю, яка потрапила в організм. З іншого боку, у такому переповненому місті, як Лондон, прогулянка велосипедом може буде значно швидшою, аніж її еквівалент на автобусі, що також зменшує ступінь нараження.

Баррет також відмічає відносно незначне нараження протягом дня для офісного працівника, не зважаючи на те, що він працював у центральному Лондоні. Скоріш за все, це через те, що їх офіс механічно вентилювався. Баррет каже:

«Не так важливо те, де ти є. Важлива комбінація того, де ти є, що ти робиш, і в яку пору дня».

Отже, що можна зробити велосипедистові, щоб зменшити вдихання шкідливих газів? Перша проста ідея – це обирати тихіші віддалені вулиці. Фуллер також радить велосипедистам враховувати, коли саме вони їдуть, особливо влітку: озон піднімається опівдні і може суттєво впливати на функціонування легенів:

«Озон слідує чіткому добовому режиму. Його завжди найбільше між 12 і 16 годинами. Це не так важливо для міського велосипедиста, але якщо ти думаєш їздити протягом усього дня, то краще зробити це зранку, а потім увечері, уникаючи полудень у найжаркіші, найзабрудненіші дні».

Збільшення озону є однією з причин, чому ігри на витривалість під час Олімпіади 2012, зокрема, марафон, були здебільшого призначені на ранок.

Інший академік Лондонського Королівського Коледжу, Ян Мадвей, експерт з респіраторної токсикології, посилається на дослідження Единбурзького університету, які вказують, що маски можуть фільтрувати деякий дим.

Фуллер повторює, що ризик від забруднення повітря часто недооцінюють. Англійські парламентарі, на запитання про найбільші загрози громадському здоров’ю, часто і несправедливо ставлять його на останнє місце. Це є ілюстрацією того, що поняття ризиків не повністю розуміють.

Безумовно, будь-яке питання треба розглядати в контексті. Але за загальним підрахунком, їзда на велосипеді є дуже здоровою навіть у великому місті.

Фото: btrackb.eu

Переклад: Всеволод Мазуренко, для АВК.

За матеріалами www.theguardian.com

Асоціація велосипедистів Києва є неприбутковою організацією та значною мірою існує за рахунок пожертв і підтримки членів Асоціації. Якщо Ви бажаєте допомогти нашій діяльності, зробіть благодійний внесок.

  • Nick Vognick

    кул, написано добре! Щодо Києва, то мабуть варто звернутися до контролюючих органів щодо жорсткішого контролю за вихлопами старих двигунів та вмістом пального. Наприклад маршрутки та вантажівки часто економлять на цих речах, і просто таки вибивають своїми вихлопами…

    • Ksenia Semenova

      Миколо, тут питання вирішуються, наскільки мені відомо, на рівні міністерств та стандартів, які існують для авто щодо вихлопів та рівня шуму.

      • Олеся

        так стандарти є, і навіть в ПДР написано, що не можна експлуатувати транспортний засіб, якщо викиди перевищують норми. але в ПДР також написано, що не можна паркуватися якпопало. тому питання таки контролю

інші цікаві матеріали

Як уникнути поширених помилок, коли ви тільки починаєте кататися Якщо ви велосипедист-початківець, то знань самих тільки правил дорожнього руху може бути не достатньо. У статті

Асоціація велосипедистів Києва збирає, перекладає та публікує корисні поради, цікаві практики та приклади щодо розвитку велотранспорту на сайті Українського інформаційного центру велотранспорту. Ми збираємо практики

Велосипедом їхати небезпечно і повільно, несприятливий клімат, безліч спусків і підйомів, великі відстані – аргументи, які, здавалося б, свідчать не на користь велосипеда. Ще один