У далекому 2000-му році, коли більшість людей нічого не знала про дні без автомобіля, мер Боготи (Колумбія) Енріке Пеньялоса вперше влаштував перший такий день у своєму місті. Так зародився рух “відкритих вулиць”.

Пізніше Пеньялоса запропонував зробити цю подію постійною. Пропозиція була підтримана, і згідно з Вікіпедією, її було відмічено як «перший у світі референдум про день без авто». Схоже, що через 14 років наступив час подальшого розвитку.

Фото: flickr / mewerts

Mejor en Bici (з іспанської – «Краще на велосипеді») –  місцева велосипедна організація, яка довгий час була основним пропагандистом дня без авто, нещодавно запропонувала розширити день без автомобіля у колумбійському місті до цілого тижня. Місто погодилось. Таким чином, з 9 до 13 лютого у Боготі відбувся перший тиждень без авто. Деякі шляхи були повністю закриті для машин.

«Це продовження акції на цілий тиждень демонструє, що інфраструктура Боготи настільки міцна, що економічна нестабільність не заважає розвитку в країні ініціатив зі сталого розвитку, – пише Рейчел Джефі з TheCityFix (міжнародна спільнота, яка опікується сталою мобільністю та урбаністикою). –  Інші країни, що розвиваються, мають наслідувати приклад Боготи та шукати способи, за допомогою яких сталий транспорт може працювати на економіку, охорону здоров’я та розвиток».

Фото: bogotabiketours.com

Це неймовірний крок для Боготи. Хочеться на власні очі побачити, як може виглядати тиждень без авто в 7-мільйонному місті. Наскільки масштабним може стати це явище? Зазвичай, лише один день без автомобіля мав такий вплив, що в цей день удома лишалось близько 600 тис. машин. Не кажучи про рекордні акції на вихідних, що вважаються наймасовішими у світі.

Зрозуміло, що, призвичаївшись до переваг життя без автомобіля у певних межах, люди потребують більшого. Якість життя в таких місцях зростає дуже стрімко. Чистіше повітря, тихші вулиці, більше фізичної активності, більше спілкування між людьми, ясніша свідомість тощо. «За даними однієї колумбійської газети, мешканці Боготи щорічно витрачають приблизно 22 дні на дорогу, –  пише Джефі. – Крім цього, за 2013 рік 570 мешканців померли в аваріях. Хоча місто зробило великий прогрес в економічному розвитку, це зростання негативно позначилось на якості життя. Цей тиждень без авто – переломний момент для мешканців Боготи, з якого треба брати переваги: повертати час, просиджений у транспорті, отримуючи чистіше повітря, щасливіше та довше життя».

Розширення акції дуже радує, але ще більше хотілося б побачити її наступні кроки. Чи допоможе це Боготі стати ще більш розвиненим велосипедним містом серед більшості великих міст світу? Якими будуть наступні дії громадян, організацій та влади?

«Доведено, що завдяки велосипеду людина почувається більш щасливою, а її прибуток збільшується, оскільки менше часу й грошей витрачається на транспорт», – наголошує Дієго Оспіна Кастро, менеджер Mejor en bici. Саме так гарні велосипедні міста стають великими велосипедними містами.

Переклад – Олексій Демченко, для Асоціації велосипедистів Києва, за матеріалами www.treehugger.com

Читайте наш попередній матеріал про рух “відкритих вулиць”, де розповідається про передісторію “тижня без автомобіля”

Асоціація велосипедистів Києва є неприбутковою організацією та значною мірою існує за рахунок пожертв і підтримки членів Асоціації. Якщо Ви бажаєте допомогти нашій діяльності, зробіть благодійний внесок.

інші цікаві матеріали

Асоціація велосипедистів Києва збирає, перекладає та публікує корисні поради, цікаві практики та приклади щодо розвитку велотранспорту на сайті Українського інформаційного центру велотранспорту. Ми збираємо практики

Цього тижня, координаторка роботи по Києву, Ксенія Семенова, відвідала офіс організації Sustrans – однієї з найбільших британських національних благодійних організацій, яка займається питаннями сталої мобільності.

Велосипедом їхати небезпечно і повільно, несприятливий клімат, безліч спусків і підйомів, великі відстані – аргументи, які, здавалося б, свідчать не на користь велосипеда. Ще один