Чи задумувалися ви коли-небудь, яку площу в місті займають дороги? Насправді досить значну, і все це лише задля руху автівок, у той час як пішоходи та велосипедисти вдовольняються вузькими тротуарами та велодоріжками. Як результат – більшість сучасних міст мають імідж «тісних», «душних» і багатолюдних. Проти такого стану справ в усьому світі шириться рух «відкритих вулиць»: на певний час центральні вулиці міста стають відкритими для всіх, окрім автомобілів. Яка і кому від цього вигода? Розберімося разом.

Фото: treehugger.com

Рух відкритих вулиць має насправді кілька назв, найбільш поширені – англійська open streets та іспанська ciclovía (у перекладі – «велодоріжка»). Мета відкритих вулиць – по максимуму використати площу міських центральних доріг, зробивши їх доступнішими для жителів та гостей міста. Для цього на певний період часу (як правило, у вихідні та святкові дні) центральні вулиці перекриваються від автомобілів і стають виключно велосипедно-пішохідною зоною.

Лос-Анжелес. Фото: engagingcities.com

Що ж після цього на них відбувається? Не лише прогулянки і катання на велосипедах, а й різноманітні вуличні розваги – танці, співи, аеробіка, йога, ігри, майстер-класи і багато спілкування. Люди гарно проводять час, маючи активне дозвілля і таким чином відкривають для себе своє місто з нового боку. Це надзвичайно хороший спосіб створити відчуття єдності серед жителів міста!

Мінаполіс. Фото: ridingphrius.blogspot.co.uk

Історія руху відкритих вулиць не така вже й нова. Вважається, що все почалося в Колумбії в місті Богота, де перша ciclovía стартувала ще в 1976 році, спершу як захід для велосипедистів. З того часу влада зрозуміла, що формат відкритих вулиць варто розширювати, залучаючи різноманітні види мистецтва, спорту та розваг. Саме за рахунок цього ciclovía в Боготі щороку збирала все більше учасників, так що якось навіть встановила світовий рекорд: було зафіксовано 37 тисяч людей, які на одній вулиці одночасно виконували вправи з аеробіки.

Богота. Фото: bogotabiketours.com

На сьогодні ciclovía в Боготі  щотижня привертає увагу більше ніж 1,5 млн людей (20% населення міста) і охоплює більше 120 км міських вулиць, триваючи щонеділі лише з 7:00 до 14:00 години. За рахунок охоплення широких площ міста найзручнішим транспортом для пересування на відкритих вулицях є велосипед. Тому й координацією свята та охороною громадського порядку займається спеціальна група волонтерів-велосипедистів.

Санта-Круз. Фото: sacbike.org

У Північній Америці рух відкритих вулиць триває вже понад 25 років і щороку охоплює все нові й нові міста. Серед інших країн, які вже долучилися до руху, є Австралія, Бельгія, Бразилія, Канада, Еквадор, Мексика, Нова Зеландія, Перу та Ізраїль. Чому б і Україні не стати однією з учасниць руху відкритих вулиць? Для цього не потрібні великі бюджети, потрібна лише громадська ініціатива та відповідне рішення міської влади.

Берклі. Фото: sacbike.org

Автор – Богдан Деркач, для АВК.

За матеріалами www.treehugger.comatlantastreetsalive.com та ін.

Відео:

The Rise of Open Streets from Streetfilms on Vimeo.

Ще кілька відео з різних міст

інші цікаві матеріали

Ви  вже знаєте, що катання на велосипеді покращує ваше фізичне здоров′я. А чи знаєте ви, що воно також має глибокий вплив на ваш мозок? Ми

Асоціація велосипедистів Києва збирає, перекладає та публікує корисні поради, цікаві практики та приклади щодо розвитку велотранспорту на сайті Українського інформаційного центру велотранспорту. Ми збираємо практики

Цього тижня, координаторка роботи по Києву, Ксенія Семенова, відвідала офіс організації Sustrans – однієї з найбільших британських національних благодійних організацій, яка займається питаннями сталої мобільності.