Нещодавно з’явився посібник із планування міського велопрокату. АВК пропонує ознайомитися з основними характеристиками успішного велопрокату та перевагами, що він надає місту.

Протягом періоду свого розвитку міські системи велопрокату набували різних форм – від безкоштовного використання велосипедів, залишених на обочині, до більш технологічно просунутих і безпечних систем. У кожній новій схемі, суть велопрокату залишається простою: кожен користувач може взяти велосипед в одному місці і повернути його в іншому, таким чином вільно переміщуючись містом до необхідних пунктів.

Сьогодні більше ніж 600 міст у всьому світі мають свої власні велопрокати й щороку стартує все більше нових програм. Найбільші мережі велопрокату існують у Китаї, у таких містах, як Ханчжоу та Шанхай. У Парижі, Лондоні та Вашингтоні високоуспішні системи сприяли формуванню іміджу велосипеда як зручного та надійного виду транспорту. Кожне місто створило велопрокат самостійно, адаптуючи її до місцевих умов, враховуючи густоту населення міста, топографію, клімат, інфраструктуру та культуру. Хоча приклади інших міст можуть служити хорошими зразками, однак єдиної стандартної моделі міської вело-системи немає.


Тим не менш, найбільш успішні міські вело-системи мають характерні спільні риси:

• густа мережа станцій по всій зоні покриття із середньою відстанню 300 метрів між станціями;

• зручний міський стиль велосипедів зі спеціально розроблених форм і розмірів, що перешкоджає крадіжкам і перепродажу;

• повністю автоматизована система замків, яка дозволяє користувачам легко брати та залишати велосипеди на станціях;

• бездротові системи стеження, такі як пристрої радіочастотної ідентифікації, котрі фіксують, де велосипед взяли і де повернули, та ідентифікують кожного користувача;

• моніторинг рівня заповнюваності станцій в режимі реального часу через бездротовий зв’язок, наприклад GPRS;

• інформація про користувачів у режимі реального часу за допомогою різних платформ, включаючи Інтернет, мобільні телефони та/або місцеві термінали;

• схеми ціноутворення, котрі стимулюють короткі поїздки, що допомагає максимально збільшити кількість поїздок на велосипеді в день.


 

Переваги міського велопрокату

Причини впровадження велопрокату часто зосереджені на цілях підвищення використання екологічно безпечного транспорту, зменшення заторів, поліпшення якості повітря та створення можливостей активного пересування для жителів міст. Система велопокату має дві основні переваги в порівнянні з іншими транспортними проектами: витрати на їх впровадження є порівняно нижчими, а терміни коротшими. Міський велопрокат можна спланувати і впровадити за час правління одного мера (тобто за 2-4 роки), а відтак вигоди для громадськості є швидшими та більш безпосередніми, ніж у більшості інших транспортних проектів.

Медісон, США. Фото: momentummag.com

Розвиток міського велопрокату може допомогти місту в ряді напрямків:

• зменшення заторів і поліпшення чистоти повітря

Міський велопрокат пропонує альтерна­тивні засоби транспорту для коротких велопоїздок, на зміну коротким поїздкам на авто. Станом на листопад 2011 року 22000 користувачів міського велопрокату Вашингтона скоротили майже на 4,4 млн. пройдених миль в рік (LDA Consulting 2012).

• розширення меж пересування

Впровадження вело-системи дає місцевим користувачам більш широкий доступ до місць, до яких зазвичай незручно ходити пішки.

• пришвидшення пересування

Міська вело-система заповнює критичний розрив між станцією або зупинкою та кінцевим пунктом призначення для пасажира. Оскільки їзда на велосипеді є більш ефективною, ніж ходьба пішки, велосипедний прокат підвищує мобільність і є набагато дешевшим для міста, ніж використання громадського транспорту.

покращення іміджу велоспорту

Велопрокат створює сучасний імідж міста й можуе допомогти трансформувати міську велосипедну культуру.

надання додаткових послуг громадського транспорту

Велопрокат пропонує альтернативу для коротких поїздок, котрі в інших випадках здійснюються на авто або на громадському транспорті.

поліпшення здоров’я жителів міст

Велопрокат пропонує активний спосіб пересування, поліпшуючи як фізичне, так і психічне здоров’я. Дослідження показали, що двадцять хвилин їзди на велосипеді щодня дуже позитивно впливає на психічний стан людини (Obis 2011, р. 41).

• залучення нових велосипедистів

Велопрокат надає доступний спосіб використання велосипедів для людей, які зазвичай не їздять на власних велосипедах. У місті Ліон, Франція, спостерігалося збільшення використання велотранспорту на 44% протягом першого року відкриття Velo’v, тамтешньої міської вело-системи. У ході опитування членів Capital Bikeshare – велосипедної системи Вашинг­тона – 80% респондентів заявили, що вони їздять велосипедом частіше, ніж до впровадження вело-системи, а 70% сказали, що Capital Bikeshare значно посприяла тому, аби вони їздили на велосипедах частіше (LDA Consulting 2012).

• покращення іміджу та створення бренду міста

Велосипед є надійним варіантом міського транспорту, і впровадивши велопрокат, місто може посилити свій імідж як екологічно безпечного або інноваційного. У 2007 році паризька велосистема Velib виграла Британську Гільдію за кращий у світі туристичний проект.

• генерація інвестицій у місцеву промисловість

Велопрокат стимулює розвиток нових товарів та послуг через попит на нове обладнання та програмне забезпечення.

Вело-система своєю практичністю та зручністю також може привабити існуючих велосипедистів. Опитування, проведені в місті Гуанчжоу, Китай, показало, що 16% користувачів раніше активно їздили на власних велосипедах. Розширюючи велосипедну базу користувачів і підвищуючи значущість велосипедів у місті, велопрокат може створити основу для поліпшення велосипедної інфраструктури, яка несе благо всім велосипедистам – як забезпеченим, так і малозабезпеченим. Міста, які впровадили систему велопрокату виявили, що переваги відчуваються для широкого спектру користувачів, охоплюючи всі покоління, класи, етноси та статі в різні пори року.

Дізнатися більше про міський велопрокат можна, завантаживши посібник тут.

Переклад: Богдан Деркач, для АВК

інші цікаві матеріали

Ви  вже знаєте, що катання на велосипеді покращує ваше фізичне здоров′я. А чи знаєте ви, що воно також має глибокий вплив на ваш мозок? Ми

Асоціація велосипедистів Києва збирає, перекладає та публікує корисні поради, цікаві практики та приклади щодо розвитку велотранспорту на сайті Українського інформаційного центру велотранспорту. Ми збираємо практики

Цього тижня, координаторка роботи по Києву, Ксенія Семенова, відвідала офіс організації Sustrans – однієї з найбільших британських національних благодійних організацій, яка займається питаннями сталої мобільності.