Велосипедною меккою прийнято вважати Амстердам, та мало хто знає, що насправді інше голандське місто – Гронінген – є ще більш дружнім до велосипедистів. Сприятливий клімат для велосипедистів у Гронінгені є результатом дуже конкретних політичних рішень.

Фото: bikecalgary.org

Одним із найбільш «велосипедних» міст у світі є Гронінген у Нідерландах. Це місто в північній частині країни, де проживає 190 тисяч осіб. Тут налічується 75 тисяч автомобілів та близько 300 тисяч велосипедів. 50% усіх поїздок здійснюється на велосипедах, з них 60% у центрі міста. Житель Гронінгена використовує велосипед приблизно 10 разів на день. І як ви можете бачити з надихаючого відео від Streetfilms, жителі міста їздять на велосипедах усюди – у тому числі можуть купувати меблі в IKEA, де доступні вантажні велосипеди, якщо у вас немає власного.

Невже це якісь особливі кліматичні умови так посприяли місту? Ні. Сприятливий клімат для велосипедистів у Гронінгені є результатом дуже конкретних політичних рішень, прийнятих ще попереднім поколінням жителів – на основі існуючих переваг міста, зокрема компактного планування вулиць, закладеного ще кілька століть тому як для міста-фортеці.

Фото: aviewfromthecyclepath.com

Ще в 1977 році міська влада розділила центральну частину Гронінгена на чотири сектори, і ввела регулювання, через яке дістатися автомобілем з одного сектора безпосередньо до іншого  неможливо. Для цього автомобілісти повинні використовувати кільцеву дорогу довкола міста, що значно збільшує тривалість поїздок. Таким чином весь негативний вплив автомобілів – забруднення повітря, шум, аварії – досить послідовно видалено із серця міста. Натомість велосипедисти можуть їздити прямо з одного сектора в іншій. Тому їзда на велосипеді стала найшвидшим, найзручнішим і разом з тим економним способом пересування.

groningen cargo bike

Фото: flickr.com/photos/16nine

«Це не кампанія проти автомобілів, – говорить Девід Гемброу, автор блога про голландську велокультуру A View from the Cycle Path. – Це політика за те, щоб житлові квартали були більш комфортними, а пересування на велосипеді було більш безпечним».

Професор Грег Ешворт з Університету Гронінгена пам’ятає протести, влаштовані як реакцію на новий велосипедний план міста. Власники магазинів обурено заявляли, що вони будуть виходити з бізнесу, якщо клієнти не зможуть під’їздити прямо до порогів їхніх закладів. І ось план набув чинності. «Чудо з чудес, але світ не завалився – говорить Ешворт. – Магазини не покинули місто, а жителі навчилися користуватися новим міським планом і поступово звикли до нього».

Фото: theatlanticcities.com

Сьогодні вулиці Гронінгена є зразком ефективної велосипедної інфраструктури. У місті предостатньо велопарковок і у кожної свій особливий дизайн. І хоча більшість із велосипедистів Гронінгена – це 50000 студентів, все ж безпечно використовувати ефективний, економний і здоровий вид транспорту можуть люди будь-якого віку.

Отже, робимо висновок: яке місто плануємо – таке й отримаємо. Гронінген зробив свій вибір ще 40 років тому – і тепер це місто, де велосипеди, а не автомобілі, правлять вулицями. А яке місто сьогодні планує Київ?

За матеріалами http://www.theatlanticcities.com та http://www.outsideonline.com.

Переклад – Богдан Деркач, для АВК.

інші цікаві матеріали

Асоціація велосипедистів Києва збирає, перекладає та публікує корисні поради, цікаві практики та приклади щодо розвитку велотранспорту на сайті Українського інформаційного центру велотранспорту. Ми збираємо практики

Цього тижня, координаторка роботи по Києву, Ксенія Семенова, відвідала офіс організації Sustrans – однієї з найбільших британських національних благодійних організацій, яка займається питаннями сталої мобільності.

Велосипедом їхати небезпечно і повільно, несприятливий клімат, безліч спусків і підйомів, великі відстані – аргументи, які, здавалося б, свідчать не на користь велосипеда. Ще один