Зараз у Києві менше 1% велосипедистів. До 2025 року “Асоціація велосипедистів Києва” та КМДА їх кількість збільшать в 10 разів.

Координатор асоціації Ірина Бондаренко розказала Плану Б, як вони збираються це зробити.

Ірина Бондаренко. фото Андрія Михайлова

До сьогодні ми будували місто для автомобілів. Сьогодні ж маємо піти іншим шляхом – будувати місто для людей. Це має кардинально його змінити.

Все велике повинне починатися з малого. Кілька років тому ми зрозуміли, що створити велоінфраструктуру для всього міста нам навряд чи вдасться. Це наш дебютний проект, і виправити помилки на всій території Києва було б важко. Тому ми вирішили взяти один район, зробити його професійно і далі вже поширювати цей досвід.

Зазвичай, такі зміни йдуть від центру. Багато хто їздить туди на роботу велосипедом. Проте центр Києва знаходиться на схилах, а тротуари там давно перетворилися на автопарковки. Тому, запропонувавши починати звідси, ми, скоріш за все, отримали б від влади відповідь: “Ні, це неможливо”. На цьому все і скінчилося б. Отже ми обрали інший район, Дарницький. В ньому достатньо місця, доволі багато велосипедистів, і він має більш-менш рівний рельєф.

Зараз ми втілюємо проект, який називається Концепція Сталого розвитку транспорту (СТАРТ). Ми це робимо разом з архітекторами, міською та районною адміністраціями, Департаментом містобудування та архітектури, а також активістами. Фінансує все це Німецьке товариство міжнародного співробітництва GIZ. Воно також запросило німецьких експертів, які допомогли спроектувати самі велодоріжки, відповідно, у роботі ми орієнтувалися на їхні стандарти.

Насамперед, важливо було зрозуміти, який рух велосипедистів є в районі сьогодні, де він з’являється і де зникає. Зазвичай чим більше будівель поруч, тим більше в цих місцях велосипедистів – це потрібно враховувати.

Дарницький район за інфраструктурою подібний до містечка: у ньому вже є магазини, великі торгівельні центри, кінотеатри, місця для відпочинку, станції метро та міської електрички. Його мешканцям не обов’язково їхати в центр міста, аби щось придбати чи подивитися кіно. Тому, створюючи карту, ми відштовхувалися від пересування велосипедистів всередині району.

На карту ми не нанесли берегову смугу Дніпра, тому що зараз вона майже недоступна для людей: туди не їздять на відпочинок, скрізь ведеться будівництво. Не потрапили на неї і дачі на Осокорках, Славутичі і Бортничах. Туди ведуть великі дороги, якщо їх обладнати односторонніми велодоріжками в кожен бік – питання буде вирішено.

Ми намагалися прокладати маршрути не тільки на великих дорогах, але і в проїздах між будинками. Це потрібно для того, щоб зробити шлях більш прямим, для велосипедиста, який не їде відпочивати, а поспішає на роботу. Але недолік дворів Дарницького району в тому, що їх не освітлюють вночі, як наслідок, люди не почуватимуться безпечно, проїжджаючи там. Отже, ми шукали зручні та короткі маршрути, які не проходили б головними магістралями. Наприклад, на Харківському шосе рух дуже активний, а паралельно йому непоміченою для всіх пролягає значно безпечніша і тихша вулиця Горлівська. Пустити велосипедистів нею – найбезпечніший варіант.

Ми вигадали і систему навігації, спеціальні знаки, щоб люди розуміли що ця частина дороги – це велодоріжка, карти велошляхів Києва і вказівники на перехрестях. За основу взяли німецьку систему велонавігації, яка є однією з найкращих у світі. Ми також продумали криті велопарковки з охороною біля станцій метро.

В результаті у нас вийшло 114 кілометрів велодоріжок, які обійдуться в 55 мільйонів гривень. В цю суму входить і заміна асфальтового покриття, без цих витрат проект коштував би 35 мільйонів.

У Відні 6% велосипедистів, у Берліні – 8%, у Києві – менше відсотка. Ми плануємо збільшити їх кількість у 10 разів. Зробити це важко, але я рада, що ми поставили перед собою таку амбітну мету.

Нагадуємо, що зараз триває коментування та обговорення проекту Старт на сторінці Українського інформаційного центру велотранспорту.

Джерело: План Б

інші цікаві матеріали

Асоціація велосипедистів Києва вітає плани мерії збільшити кількість користувачів велотранспорту у 20 разів за 8 років, але звертає увагу, що за умови саботажу розвитку велосипедної інфраструктури

Асоціація велосипедистів Києва як один з ключових розробників транспортного блоку в проекті оновленої Стратегії розвитку Києва до 2025 року, що зазнав революційних та якісних змін

Для оцінки та аналізу вже наявних фрагментів велосипедної інфраструктури Києва велосипедистів просять позначити проблемні місця на онлайн-карті. Архітектор і один з розробників велоконцепції Києва Андрій