27 травня в Нью-Йорку почав працювати громадський велопрокат, запуск якого готували кілька років.

Громадський прокат велосипедів Citi Bike офіційно почав працювати у Нью-Йорку практично одночасно з московським аналогом. Але якщо в Москві про велопрокат знають далеко не всі мешканці міста, а підготовка до запуску проходила в нагальній й майже секретній обстановці, то американська влада вчинили інакше. Найбільший в США сервіс оренди велосипедів запускався кілька років, але саме це дозволило врахувати і помилки, і досвід інших міст світу, а в підсумку продумано вибудувати і просувати систему.

city_bike_dock

Діалог з мешканцями

У вересні 2011 року департамент транспорту Нью-Йорку офіційно – на тротуарі Медісон-сквер – заявив про запуск проекту. Влада відразу ж розповіла про його параметри, виборі досвідченої в цьому питанні компанії Alta Bicycle Share, відповідальної за експлуатацію системи, а крім того, дали старт масової і довгострокової програми з взаємодії з жителями. Ще було оголошено, що річний абонемент коштуватиме менше 100 доларів, а ціна за оренду буде зростати за прогресивною шкалою, весь прибуток від проекту піде місту і, що важливо, буде створено до 200 робочих місць.

За наступний рік департамент транспорту провів 159 засідань, презентацій і демонстрацій, а також 230 зустрічей з виборними представниками, власниками та іншими зацікавленими особами. Де ставити док-станції, вибирали і самі жителі: інтерактивна карта планування отримала понад 10 тисяч пропозицій і 55 тисяч голосів на підтримку тих чи інших точок. Всього планувальники запропонували 2881 технічно обґрунтованих варіантів розташування 600 док-станцій, по п’ять на кожну.

city_bike_map

Програма навчання

У травні 2012 року влада оголосила про те, що головним спонсором міського велопрокату на найближчі п’ять років стане корпорація Citigroup, яка вклала в проект 41 мільйон доларів – назва і логотип банку лягли в основу фірмового стилю велопрокату. Підготовка до запуску вступила в активну фазу. Спільно з організацією Bike New York була придумана програма навчання базовим навичкам користування велосипедом у місті.

Протягом години учасникам зустрічі розповідали про правила дорожнього руху і поведінки на дорозі, обов’язки та відповідальність. Там же говорили і про сам велопрокат: вартість оренди, тарифи, розміщенні станцій та правила користування. При цьому кожен відвідувач короткого класу отримував 24-годинний купон на користування системою Citi Bike.

Просування в мережах

Сторінка проекту в Facebook з’явилася ще 2 травня 2012 року. На ній публікувались усі новини, пов’язані з відкриттям велопрокату в Нью-Йорку, а також знайомили передплатників з аналогічними сервісами в інших містах. З мереж жителі дізналися і про демонстрації сіті-байків, під час яких видавалися безкоштовні шоломи під гаслом «Будь першим. Будь частиною історії »- демонстраційні заходи починалися з пропозиції випробувати історичний велосипед № 1 і № 2.

Твітер Citi Bike був створений у вересні 2011 року і висвітлював всі події, пов’язані з розвитком програми, а Tumblr за змістом і настроєм нагадує фотографії блогу People of New York.

city_bike_people

Мобільний додаток

Офіційний додаток для IOS і Android був запущений за день до запуску програми зі слоганом «Unlock a bike. Unlock New York». Додаток допомагає знайти док-станції на мапі, прокласти маршрут і в майбутньому знайти місця для розваг – ресторани, кафе, магазини, музеї і так далі.

city_bike_app

Проблеми і критика

Проблеми з програмним забезпеченням відклали запуск прокату, спочатку намічений на червень 2012-го. Пізніше запуск був відкладений вдруге: завадив ураган «Сенді». У результаті в рамках першого етапу, «при нульовому навантаженні на платників податків», встановили 6 тисяч велосипедів і 330 док-станцій на Манхеттені і в Брукліні. Надалі планується розширення програми до більш ніж 10 тисяч велосипедів і 600 станцій. Крім того, по місту проклали більше 550 кілометрів нових велодоріжок.

Втім, така масштабна експансія зустріла розуміння далеко не у всіх нью-йоркців. Були й судові позови, і просто скарги: жителям не подобалося, що станції заважають на тротуарах і дорогах, без того перевантажених. Заступався за свій улюблений проект навіть сам мер Майкл Блумберг. Були й ті, хто, навпаки, скаржився на відсутність станцій в своєму районі. Але й підтримки теж вистачало. Скажімо, Девід Бірн, засновник групи Talking Heads, який кілька десятиліть пересувається містом на велосипеді, заявив, що програма «змінить уявлення ньюйоркців про своє місто і змусить їх переосмислити свої поняття про те, що зручно і що можливо».

Ключ-карти

Підсумок цієї кампанії вражає: 74% ньюйоркців підтримали програму за результатами опитування Quinnipiac. А за місяць до офіційного запуску піднявся справжній ажіотаж. 16 квітня роздали перші п’ять тисяч ключ-карт для «членів-засновників» (тих, хто купив річний абонемент за 95 доларів). Правда, не всі отримали поштою свої ключі на момент відкриття програми, і в результаті в день запуску сервісу довелося вибачатися за неполадки і організовувати додаткові пункти видачі.

Зараз користувачами системи стали майже 15 тисяч осіб. Ось тільки велосипедів залишилося 5 999 – рано вранці 27 травня стало відомо, що із прокату вкрали один. Мер Блумберг відреагував на це з гумором: «Я впевнений, що це перший випадок крадіжки велосипеда в нашому місті за всю його історію».

city_bike_cart

Джерело статті: www.the-village.ru

Джерело перекладу українською: http://velo.lviv-online.com/style/inozemnyj-dosvid-yak-zapuskaly-veloprokat-v-nyu-jorku/

інші цікаві матеріали

Асоціація велосипедистів Києва збирає, перекладає та публікує корисні поради, цікаві практики та приклади щодо розвитку велотранспорту на сайті Українського інформаційного центру велотранспорту. Ми збираємо практики

Цього тижня, координаторка роботи по Києву, Ксенія Семенова, відвідала офіс організації Sustrans – однієї з найбільших британських національних благодійних організацій, яка займається питаннями сталої мобільності.

Велосипедом їхати небезпечно і повільно, несприятливий клімат, безліч спусків і підйомів, великі відстані – аргументи, які, здавалося б, свідчать не на користь велосипеда. Ще один