Німці вражаюче швидко стають однією з найбільш численних європейських націй на велосипеді. Часу, який кожен німець проводить на велосипеді щодня, вистачає, щоб здійснити подорож по Рейну, – зазначає Фабіан Кюстер, представник Європейської велосипедної асоціації.

Велотранспорт у містах у більшості з нас асоціюється з Німеччиною або Данією. Здається, що ці дві країни знають відповіді на всі запитання щодо велосипедного руху. Тому сусідство з Німеччиною – великий шанс для європейських країн перейняти цінний досвід. Тим більше, що на сьогодні велорух у найбільш населеній країні Європи знаходиться на підйомі.

Навіть на рівні національної культури німців помітні зміни. Наприкінці минулого року уряд Німеччини відновив свій «Nationaler Radverkehrsplan» (Національний план розвитку велотранспорту), який вони мають ще з 2002 року. З великим тріумфом було проголошено, що в 2020 році 15% всіх поїздок  у Німеччині буде здійснено на велотранспорті. Міністру транспорту незабаром, очевидно, доведеться змінити план і прагнути до ще вищих показників. Адже на сьогодні велотранспорт у Німеччині вже займає 14,5% серед усього транспорту в порівнянні з 9,5% в 2002 році.

«Це була революція знизу»,  – пояснює Беттіна Цибульські, представник ADFC, Німецької велосипедної асоціації. Вона вважає, що Національний план є більшою мірою реакцією з боку політиків, а не причиною змін.

«Міська освічена молодь  почала  їздити на велосипеді. І ця критична маса дала приклад для решти населення, які також пересіли на велосипеди».

Безліч конкретних показників підтверджують стрибок у розвитку велосипедного руху в Німеччині. У 2002 році на кожного німця припадало в середньому 0,33 поїздки в день; у 2011 році цей показник досяг 0,5 поїздки. У перерахунку на ціле населення Німеччини, 82 млн, це означає, що здійснюється близько 41 млн. велосипедних поїздок щодня, тобто аж на  14 млн. щоденних поїздок більше, ніж у 2002 році. Якби ми побачили таке ж зростання в країнах ЄС-27, це б означало збільшення на 80 млн щоденних велосипедних поїздок! (Зауважимо, що ЄВФ хоче, щоб у 2020 році 15% всіх поїздок у Європі були здійснені на велосипедах).

Є також інші добрі новини: збільшення щоденних поїздок на велосипедах у Німеччині відбулися в основному за рахунок зниження використання автомобілів – від 57,3% до 52,8%. Тоді як піші прогулянки знизилися (з 23,8% до 21,1%), їзда громадським транспортом дещо підвищилась (з 8,9% до 9,9%). Приклад Німеччини суперечить широко поширеній думці, що збільшення використання велосипедів йде на шкоду громадському транспорту.

Міста, на які варто дивитися
Німеччина є чудовим прикладом вирішення різних проблем міського велоруху, ще й тому, що різні міста країни проходять через різні етапи становлення велотранспорту.

“У нас є «класичні» вело-міста, такі як Мюнстер, Фрайбург і Бремен. У них більше 25% поїздок здійснюються на велосипедах завдяки давній традиції та спеціальній велосипедній політиці “, – пояснює Девід Греве, представник  ADFC.

“Але краще спостерігати за містами, які здійснюють «стрибок» у розвитку велоруху і мають свої окремі бюджети для вело-поїздок співробітників муніципалітету, для вело-інфраструктури, а також для велосипедних акцій. Ці міста розробили амбітні плани з просування велосипедного руху. Серед таких міст – Мюнхен, Франкфурт і Ганновер”.

Мюнхену вдалося збільшити поїздки на велосипедах із 6% в 1996 році до 17,4% в 2011 році. Однак ці зміни є маловідомими громадськості, власне, через те, що більшість уваги міжнародних ЗМІ сконцентровано на столиці – Берліні.

“Чи є Берлін найкращим велосипедним містом  Німеччини? Ми так не вважаємо”, – каже Греве.

“Берлін має власну інфраструктуру, план та стратегію розвитку велотранспорту. Але велика кількість  берлінських велосипедистів зосереджена лише в центрі та в окремих кварталах міста. У зв’язку з давніми автомобільними традиціями, досить важко внести будь-які зміни до транспортної політики Берліна”.

Незалежно від того, яке німецьке місто є кращим, вся країна заслуговує на увагу. Це великий економічний центр, з високим рівнем автомобілізації та з містами найрізноманітніших форм і розмірів. Насправді кожен другий німець має автомобіль (це більше, ніж у Франції чи  Великобританії), тим не менш, у країні в п’ять разів більше велосипедистів. У чому секрет? Очевидно, вам варто самим там побувати і дізнатися про всі деталі з власного досвіду.

Про автора

Фабіан Кюстер – старший співробітник з питань політики в Європейській велосипедній федерації. Раніше він працював у Брюсселі депутатом Європейського парламенту та в посольстві Німеччини. Він має багатий досвід роботи в інституціях ЄС і є експертом в галузі велосипедної політики ЄС.

Джерело статті: http://www.ecf.com/news/cycling-solutions-why-germany-has-all-the-answers/

Переклад: активіст Асоціації велосипедистів Києва Богдан Деркач

інші цікаві матеріали

Асоціація велосипедистів Києва оновила порадник з рекомендаціями про облаштування велопарковок. Буклет доступний онлайн і містить поради з розміщення та форми велопарковок біля магазинів, закладів харчування

Фахівці київської юридичної клініки надаватимуть велосипедистам, що потрапили у ДТП, ряд безкоштовних послуг.   Колектив юридичної клініки “Соціальна справедливість” при ДВНЗ “КНЕУ ім.В.Гетьмана” пропонує такі види

Створений у 2017 році Клуб велобізнесу – це прозорий спосіб підтримати розвиток велосипедного транспорту, яким займається Асоціація велосипедистів Києва. АВК продовжує серію публікацій про членів Клубу велобізнесу.