За рівнем розвитку велосипедної мережі міста поділяють на “початківців”, “прогресуючих” та “чемпіонів”. Київ та інші міста України належать до перших, оскільки велосипедний рух тут ще тільки зароджується. Тому нам можуть бути цікаві 8 ідей для наших міст від Ренді Нойфельда, лідера велосипедного руху Чикаго – міста, яке 20 років тому також належало до категорії “міст-початківців”. Викладаємо презентацію Ренді зі замітками, зробленими Іриною Бондаренко.

Велорух у Чикаго почав розвиватися на початку 90-х, тоді місто належало до “початківців”. 20 років роботи – це може бути поганою новиною, але теперішні “початківці” мають більше переваг: адже є міжнародний досвід, і міста можуть уникнути цих двадцяти років помилок.

Я надам кілька порад, на які варто звертати увагу містам-початківцям, лобіюючи розвиток велосипедного руху.

Яке наразі велосипедне Чикаго? Ось такий вид велосипедної інфраструктури ми називаємо “cycling track”. Довжина цієї велодоріжки – 20 км, вона проходить головною вулицею у центрі міста. Вона відокремлена від автомобільного руху: є тротуар, велосипедна частина, буферна зона, потім парковка автомобілів, потім автодорога. І ця доріжка є символом великих змін, які сталися у Чикаго за 20 років. Так виглядає десь третина вулиць Чикаго, інші дві третини далі залишаються для автомобілів.

У Чикаго приблизно 5% усіх поїздок містом здійснюються велосипедом. Загалом, у деяких районах міста тільки 2% від усіх поїздок велосипедні, але є такі райони, де 10%. Для мене 5% – це дуже важлива цифра. Це означає, що кожний 20 транспортний засіб на вулицях міста – велосипед. 5% – це “критична точка”, адже люди знають інших людей, які їздять на велосипедах.

У деяких районах Чикаго їздять по 400 велосипедистів на годину (у години пік), і зранку можна побачити навіть велосипедні затори на перехрестях.

Отже, ідея №1: популяризувати велосипед дуже просто. Коли ви зробите своє місто таким, що у ньому буде важко їздити на машині, але легко на велосипеді, тоді всі будуть їздити на велосипедах.

Популяризація велосипеда – це просто, але не легко. І проблемою є влада, політична сила. Якщо ми можемо переконати владу у необхідності велосипеда, тоді ми виграємо.

Тому ідея №2: Ми маємо сфокусуватися на переконанні влади.

Ідея №3: співпраця з пішоходами дійсно необхідна для міст-початківців. Йдеться про засоби обмеження швидкості автомобілів (traffic calming), відокремлені тротуари та проходи на головних вулицях тощо.

(На фото – способи обмеження швидкості автомобіля: а) клубми у шаховому порядку уздовж різних сторін дороги, які автомобіль має об’їжджати “зигзагом”; б) “острівці безпеки” на переходах, в) клумби посеред вулиці, яку можливо об’їхати, лише знизивши швидкість)

Апелюйте до потреб пішоходів, розмовляючи з владою: адже велосипедистів мало, а пішоходів багато. Наші цілі однакові: наприклад, зони зниженого ліміту швидкості зручні і для пішоходів, і для велосипедистів.

Ідея №4: відкриті вулиці (open streets). Ми всі втомилися від ідей, що йдуть із Західної Європи, а тут маємо класну ідею з Південної Америки.

Це Богота, Колумбія. Щотижня у центрі Боготи закривають вулиці для машин, і там можна гуляти пішки, їздити на роликах, велосипедах. 70 днів на рік, 5-6 годин на день – це перетворює вулиці на улюблені маршрути, а потім тут з’являються велосипедні доріжки, пішохідні зони.

Створення “відкритих вулиць” – це спроба відвоювати місце, отримати місце і час для велосипедних прогулянок. Ось Гвадалахара, Мексика.

Парк Авеню у Нью-Йорку, щорічне свято відкритих вулиць. Змінюйте громадську думку щодо публічного простору!

Ідея №5: слідкуйте за деталями, за тим, що роблять ваші політики. Іноді політики кажуть “так”, але роблять неправильні речі або дуже довго це роблять. Це не тому, що їм це не подобається, а тому, що вони не є професіоналами у цьому. Вони не розуміють, що робити, проектанти не розуміють. Тут саме час запросити активістів.

Ідея №6: демонстративно, очевидно показуйте переваги у трансформації вулиць, зміні громадського простору. Не треба довго доводити переваги того чи іншого: просто покажіть це.

Ось Нью-Йорк, історія трансформації одного простору. Спочатку було оголошено, що це тимчасовий проект, лише на кілька місяців, і якщо це не спрацює, то можна все легко повернути, як було. Але зауважте, що навіть якщо ви робите це тимчасово, ви все одно потребуєте підтримки влади.

Сан-Франциско, трансформація автодороги у відкрите “кафе на тротуарі”. Якщо це не сподобається – все можна повернути, як було.

Але зазвичай це подобається.

Ідея №7: їздіть у навчальні поїздки в інші міста. Такі поїздки дійсно дуже корисні. Ось група активістів та чиновників з Чикаго у Копенгагені.

Ми повернулися дуже натхненними. Чиновники захотіли, щоб цей стиль життя був перенесений до них додому.

Я раджу поїхати в Севілью, Іспанія. Там мешкає 750 тисяч людей. У Севільї відбулися надзвичайні зміни за короткий період часу: вони проклали велосипедні доріжки майже скрізь, де могли.

Також встановили муніципальний велосипедний прокат.

(Можна взяти велосипед і їздити по місту півгодини безкоштовно, а потім за гроші. Але можна одразу поміняти велосипед, і знову їздити півгодини безкоштовно).

У Севільї можна побачити, як швидко і за скільки грошей можна досягти велосипедного успіху в місті. За 4 роки у Севільї кількість велосипедних поїздок зросла з 0,4% до 6% – це надзвичайний успіх.

Ідея №8, остання: робіть зухвалості, робіть надзвичайні стрибки, а не послідовні кроки.

Я так кажу архітекторам у Чикаго: не робіть маленьких кроків, ви не зможете надихнути людей цим. Обирайте правильну, виграшну кампанію. Більший стрибок призведе до більших трансформацій у вашому місті.

інші цікаві матеріали

Створений у 2017 році Клуб велобізнесу – це прозорий спосіб підтримати розвиток велосипедного транспорту, яким займається Асоціація велосипедистів Києва.   АВК продовжує серію публікацій про

Сьогодні, 17 жовтня, на церемонії нагородження конкурсу “Велопрацедавець року 2017”, який проводить серед київських роботодавців Асоціація велосипедистів Києва, стало відомо компанію-переможця. Велопрацедавцем 2017 стала юридична

Як у країнах Європейського Союзу заохочують їздити велосипедом на роботу? Асоціація велосипедистів Києва продовжує публікувати дослідження “Розподіл бюджетних коштів на велосипедну інфраструктуру: досвід ЄС та