Кілька тижнів тому Європейська федерація велосипедистів відвідала Швецію, щоб поспілкуватися з членами Шведського парламенту, місцевими стокгольмськими політиками та транспортними авторитетами, котрі були зацікавлені у вивченні ініціатив розвитку вело-транспорту в європейській перспективі.

 

«Помітно, що у шведській політиці відбулися «сейсмічні зсуви». Велосипеди, часто оголошувані як предмет дискусій для ліво-центристів, сьогодні є предметом зацікавлення всіх політичних партій, включаючи класичних лібералів», – зробив висновок один із делегатів федерації Марті Туленхеймо після візиту до Швеції.

Цього місяця шведський член Європейської федерації велосипедистів (ЄФВ), Шведська асоціація захисту прав велосипедистів, став членом місяця. Ми мали цікаву розмову з Евою Лінд-Бет зі Шведської асоціації про зміну у ставленні політиків, про відмінності між північною та південною Швецією, та про майбутні виклики.

Політичні зміни

Європейська федерація велосипедистів: Нам цікаво, чи є коректними наші припущення. Чи став велотранспорт предметом розмови шведських політиків?

Ева Лінд-Бет, Шведська велоасоціація: Так, це правда, здається, що велотранспорт врешті-решт став гарячою темою для шведських політиків. У час, коли самозабезпечення і захист довкілля є словами з політичного жаргону, підтримка велотранспорту як засобу пересування стало бажаною політичною позицією.

Напрошується питання, чи є політична підтримка велотранспорту справжньою, чи це лише дешевий політ-піар.

Ми сподіваємося на краще. Якщо ти хочеш змін, ти маєш бути готовим платити за них. Сьогодні важко говорити, наскільки щирими є обіцянки політиків, поки не прийнятий поточний бюджет на велосипедні ініціативи. Але ми робимо все можливе, щоб надихати політиків, організовуючи для них навчальні поїздки до «вело-країн», таких як Данія та Нідерланди.

Політичні рішення відносно велотранспорту приймалися і раніше. Вперше в історії Швеції велотранспорт, як засіб пересування, був включений у проект інфраструктурної пропозиції, підготовлений шведським урядом і прийнятий парламентом у грудні 2008 року.

Ми були так схвильовані, коли почули новини. Протягом багатьох років це була для нас важка боротьба, як внутрішня так і зовнішня. Прийняття рішення парламентом – це одна з багатьох речей, яка показує, що ми на правильному шляху. Велотранспорт нарешті починає бути в центрі уваги, як належний засіб пересування.

Міський велометр

Попереду, однак, ще довгий шлях, і одна з найважливіших сфер діяльності – це підтримка та захист вело-транспорту в окремих містах. Як ви це робите найбільш ефективно?

Натхненні проектом BYPAD, ми хотіли оцінювати шведські міста на основі їхнього розвитку велотранспорту та велосипедних ініціатив. Ми назвали цей показник «міським велометром». Впровадження такої програми мало вражаючий ефект та стимулювало міста брати та виконувати зобов’язання щодо велотраспорту – як на політичному рівні, так і в площині організації дорожнього руху. Планувальники міст дуже зацікавлені в Міському Велометрі, оскільки ми підвищуємо їхній статус, а також тому, що система змагання та оцінки мотивує політиків виділяти додаткові кошти на ініціативи з покращення мобільності.

Міський Велометр діє вже третій рік, і в 2012 році в ньому змагатимуться 30 міст.

Північ проти півдня: руйнування міфу про вплив погоди

Чи вартий Міський Велометр часу і зустиль? Чи не є він лише незмінною реальністю те, що південна Швеція завжди на крок попереду від північної, коли мова йде про велотранспорт, як засіб пересування?

Це правда, що в Мальме набагато більше велосипедистів, ніж у Стокгольмі, але відставання північної Швеції від південної – це міф! Візьмімо для прикладу місто Умео (640 км на північ від Стокгольма), яке має вражаючу велосипедну культуру. Це університетське містечко, що з одного боку пояснює причину існування багатьох велосипедистів, але я насправді вважаю, що головною причиною велосипедного успіху в Умео є вражаючі зусилля міста в розчищуванні доріг від снігу і забезпечення хорошої інфраструктури. Цей факт розвіює другий міф – про те, що погода є головним фактором, що заважає розвитку велотранспорту. Також багато велосипедистів ви знайдете у містах Вестерос та Остерсунд. Якщо люди у Швеції їздять на велосипедах, то це заслуга муніципальної влади, а не погоди або специфічної регіональної ментальності.

Отже, може виявитися, що місцевим  планувальникам міст вдалося отримати підтримку політиків щодо розвитку велотранспорту.

Саме тому я вважаю, що Міський Велометр грає важливу роль у майбутньому розвитку шведської велосипедної культури.

Теперішні та майбутні виклики Шведської асоціації велосипедистів

На сьогодні одним із найбільших викликів для Асоціації є залучення молодих людей до організації. Середній вік наших членів – 60 років. Це є проблемою, якщо організація бажає існувати в майбутньому. Ми маємо досвід залучення до організації молодих, переважно інтелектуальних людей, які зацікавлені в плануванні міського простору, але все ж таки ми повинні бути набагато привабливішими для молоді, тінейджерів та сімей із малими дітьми. Насправді важливим пріоритетом для Асоціації є залучення дітей до організації. Якщо вони не почнуть їздити на велосипеді в дитячому віці, через 20 років у нас не буде жодного велосипедиста. На даний час ми вивчаємо досвід Данії, зокрема «Вело-ігор», які розвиває Данська федерація велосипедистів. Ми перекладаємо книги, створюючи ігри для цьогорічного літнього вело-фестивалю в Стокгольмі і сподіваємося, що в майбутньому в нас буде більш детальна стратегія того, як зробити їзду на велосипеді частиною щоденного життя шведів з ранніх років.

Інша справа, яка зараз на часі, – це інфраструктура між містами. Підвищення популярності дальніх велопоїздок, так само, як і відпочинкових велосипедних прогулянок, змушує приймати радикальні  рішення щодо покращення міжміських доріг. У Стокгольмі, наприклад, ми виявили, що все більше чоловіків середнього віку з середнім та високим достатком починають долати великі відстані на велосипедах, аби уникнути заторів на дорогах. Я впевнена, що частка таких велосипедистів буде зростати, якщо ми забезпечимо повноцінну інфраструктуру.

Дивлячись на Швецію, ми не можемо говорити про єдину національну велосипедну культуру, а скоріше про безліч незалежних вело-культур у різних містах і містечках по всій території цієї довгої та красивої скандинавської країни. Це робить Асоціацію одним із найважливіших ключових гравців у спрямовуванні нових політичних інтересів і розвитку Швеції, як кращої велосипедної країни, ніж вона є сьогодні.

Інформація про співбесідницю
Ева Лінд-Бет – велосипедистка зі Стокгольма, багаторічний член Шведської асоціації захисту прав велосипедистів. В сфері велотранспорту Еву особливо цікавлять питання шкідливого впливу шуму та забруднення атмосфери.  Вона енергійна пенсіонерка і член правління як національної велоасоціації, так і місцевого стокгольмського відділення організації.

Інформація про інтерв’юера
Сідсель Бірк Х’юлер – асистентка з комунікацій в ЄФВ. Сідсель має диплом магістра з сучасної культури та культурних комунікацій в Університеті Копенгагена. Вона вивчає новоз’явлену велосипедну культуру і досвід впровадження велоінфраструктури в різних містах різних країн у соціологічній перспективі. Вона вважає, що велотранспорт, як засіб пересування, покращує життя в містах.

Джерело статті “Busting Myths and Boosting Cycling – The Swedish Member of the Month” – сайт Європейської федерації велосипедистів

Переклад статті: Богдан Деркач

інші цікаві матеріали

Створений у 2017 році Клуб велобізнесу – це прозорий спосіб підтримати розвиток велосипедного транспорту, яким займається Асоціація велосипедистів Києва.   АВК продовжує серію публікацій про

Сьогодні, 17 жовтня, на церемонії нагородження конкурсу “Велопрацедавець року 2017”, який проводить серед київських роботодавців Асоціація велосипедистів Києва, стало відомо компанію-переможця. Велопрацедавцем 2017 стала юридична

Як у країнах Європейського Союзу заохочують їздити велосипедом на роботу? Асоціація велосипедистів Києва продовжує публікувати дослідження “Розподіл бюджетних коштів на велосипедну інфраструктуру: досвід ЄС та