childcyclistУкраїнські ПДР категоричні: «не молодше 14 років».  А чому, власне? Зазвичай, на це питання відповідають: «Але ж їздити по дорогах небезпечно! В нас такі водії…» Не будемо сперечатися з цим аргументом. Але ж він не до суті справи. Якщо велосипедист їде по правилах, а порушення, що призвело до ДТП, вчиняє водій автомобіля, то хіба не однаково, скільки років сумлінному велосипедисту: 31  чи 13?

Навпаки, з суто медичної точки зору, молоді люди мають більше шансів вижити і повністю одужати ніж літні, що зазнали таких самих травм. Молодий організм міцнішій, має швидші обмінні і регенеративні процеси тобто рани на ньому швидше загоюються і залишають менші шрами. Молоді кістки пружніші і зламати їх важче. В молодої людини кращі зір, слух, реакція і фізична форма. Вона має більше шансів в останню мить ухилитися від зіткнення або захистити життєво важні органи при падінні. Отже, проблема не в тому, що велосипедист-підліток піддається більшій небезпеці.

Справа в іншому: в якому віці підліток набуває здатності бути сумлінним учасником дорожнього руху, фізично може розуміти свої водійські обов’язки і виконувати їх попри фактори, що від цього відволікають? Невже щонайменше в тому віці, в якому Аркадій Каманін отримав свій перший орден за спасіння з нейтральної смуги пілота збитого штурмовика? Він його не на велосипеді вивіз. Батько Аркадія, авіаційний гененрал і Герой Радянського Союзу №2, пристроїв чотирнадцятирічного сина на “тепле і безпечне” місце – в фанерну кабіну зв’язкового “кукурузника”. Так Аркадій став наймолодшим пілотом Другої Світової. І не зганьбив. Під вогнем посадив свій літак так, щоб броньований штурмовик затуляв «кукурузник» від німців, втягнув пораненого колегу до задньої кабіни, під кулями злетів… У-2 був, без сумніву, шедевром інженерної думки, надзвичайно простим за устроєм та в керуванні, але ж по-всякому складнішим від велосипеда.

«Так то на війні!» -я вже чую заперечення.  Згоден, але факт лишається. Доречі, в радянських ПДР багато років, з редакції до редакції переходила норма: «Рішенням Верховної ради, вік, в якому дозволено керувати транспортними засобами може бути знижений до 16 років для водіїв автомобілів, до 14 років для водіїв мотоциклів та до 12 років для велосипедистів, візників і погоничів тварин». Придумана вона була як раз на випадок мобілізації, коли б підлітків довелося поставити до верстатів та посадити в кабіни автомобілів і тракторів.

Облишимо надзвичайні умови. Науково доведений факт акселерації тобто прискорення розвитку дітей сьогодення в порівнянні з їхніми пращурами. Справа не лише в можливостях сучасного підлітка, але і в його потребах, в тому числі в потребі мати транспортний засіб, що не залежить від часу доби і розкладу руху. Я вже не кажу про фізичні навантаження, позитивні емоції та відчуття самостійності та самовідповідальності, необхідне для становлення зрілої дорослої людини. Невже вік є єдиною запорукою безпечного користування велосипедом? Невже немає інших?

Тут саме час звернутися до світової практики.  Одразу ж ми з подивом дізнаємося, що в багатьох країнах взагалі немає законного вікового мінімуму для велосипедистів.

В США (цитадель автомобілізму!) для велосипедистів-підлітків до 14-16 років (в різних штатах по різному) існує єдина вимога: обов’язково носити захисний шолом. Дорослі цього не зобов’язані, але влада активно пропагує цей захід безпеки.

В Великобританії теж “There is no legal age for children to cycle on the road”, але діє національна програма по навчанню дітей та підлітків їзді на велосипедах. Програма трирівнева і рекомендується (але не вимагається), щоб маленький велосипедист опанував щонайменше другий її рівень перш, ніж виїжджати на дорогу. Для додаткової безпеки існує ще одна норма: дітям і підліткам до 16 років дозволяється їздити по тротуарах та пішохідних доріжках, в той час, як з дорослих за це стягують штрафи.

Аналогічна ситуація і в Австралії. Дітям, які не досягли щонайменше 10 років не рекомендується їздити по дорогах. Натомість до 12 років дозволяється їздити по тротуарах, пропускаючи пішоходів. Дорослий велосипедист, який супроводжує дитину теж має право їхати поруч з нею по тротуару. Слушно.

В інших країнах дитину-велосипедиста до певного віку обов’язково повинен супроводжувати повнолітній велосипедист. Зрештою, як і маленьку дитину-пішохода не надто мудро відпускати на вулицю саму. А в супроводі дорослого – які проблеми? Він і подивиться, куди треба і покаже, як правильно виконувати той чи інший маневр, і допоможе в дорозі, і висварить, як треба буде. Пошлюся на власний досвід. Я так зі своїм племінником їздив неодноразово. Жодних передумов до ДТП не було.

cycling_familyВ Данії до справи підійшли найрадикальніше: дитину до 6 років повинен супроводжувати велосипедист щонайменше п’ятнадцятирічного віку. Після 6 вона може їздити сама. Одна з найвелосипедніших країн світу, що казати.

В Німеччині діє аналогічний підхід, але вікова норма трохи вища: 8 років.

В Швейцарії дитина дошкільного віку має перебувати під наглядом дорослих, а школяр може ходити і їздити на велосипеді вулицями самостійно.

В інших країнах справедливо вважається, що не тільки вік може додати дитині розуму та відповідальності, а і звичайне собі навчання. Діти та підлітки, які мають бажання їздити на велосипедах вулицями, повинні прослухати відповідний учбовий курс, витримати іспити і мати водійські права.

Children_studiing_cyclingА за порушення ПДР можуть бути цих прав позбавлені, при чому цей захід поліція вживає набагато частіше, ніж по відношенню до дорослих водіїв. Теж правильно.  Не розумієш серйозності свого водійського становища – ходи пішки. А штрафувати фактично батьків за гріхи їх дитини все ж не дуже справедливо. Цей підхід сповідують наші найближчі сусіди:

В Польщі до здачі тестів на знання ПДР і їзди по дорогах допускають в 10 років. В меншому віці, мабуть, щось складніше ніж елементарні приписи типу «Красный свет – прохода нет» дитина і не засвоїть.

В Литві тест теж дозволяється здавати в 10 років, а від 12 можна їздити і без того.

В Естонії так само, тест можна скласти в 10, але право їздити без документів набувають лише п’ятнадцятирічні громадяни.

В Латвії поєднали декілька підходів. Дитина від 7 років може їздити по дорогах в супроводі дорослого і в захисному шоломі, а в 12 може скласти на водійські права.

Низка прикладів доводить: існуюча в Україні вікова норма – завищена і підлягає корекції, як, доречі, і багато інших норм національного законодавства, що стосуються велосипедного транспорту.  Нагадаймо, Асоціація двічі подавала пропозиції по поліпшенню ПДР icon (перша редакція)icon (друга редакція). Нажаль, поки що ці пропозиції не знайшли розуміння в ДАІ.


 

Якщо ви знаєте, як вирішено це питання в інших країнах, будь ласка, додайте цю інформацію в коментарях.

інші цікаві матеріали

Створений у 2017 році Клуб велобізнесу – це прозорий спосіб підтримати розвиток велосипедного транспорту, яким займається Асоціація велосипедистів Києва.   АВК продовжує серію публікацій про

Сьогодні, 17 жовтня, на церемонії нагородження конкурсу “Велопрацедавець року 2017”, який проводить серед київських роботодавців Асоціація велосипедистів Києва, стало відомо компанію-переможця. Велопрацедавцем 2017 стала юридична

Як у країнах Європейського Союзу заохочують їздити велосипедом на роботу? Асоціація велосипедистів Києва продовжує публікувати дослідження “Розподіл бюджетних коштів на велосипедну інфраструктуру: досвід ЄС та