Звіт про діяльність АВК за період з травня 2007 до червня 2008 рр.

1. Вступ

Асоціація велосипедистів Києва (скорочено АВК) – громадська організація, легалізована ГУ Юстиції в м. Києві 10 травня 2007 року без створення юридичної особи. Основні цілі діяльності АВК – представлення та захист інтересів її членів, та сприяння розв’язанню транспортних і екологічних проблем м. Києва шляхом створення умов для використання велосипедів у якості міського транспорту.

Установчі збори АВК відбулися 19 квітня 2007 року в м. Києві. На них був затверджений Статут АВК і обрано її керівництво в особах:

  • голова – Александров Дмитро Олександрович
  • секретар – Загреба Віктор Сергійович
  • ревізор – Михацький Олексій Юрійович

Відповідно до ст. 3.7 Статуту АВК, її керівництво повинне щорічно звітувати перед загальними зборами про свою діяльність. Цей звіт складений згідно цієї норми.

2. Звіт про членство

Відповідно до частини VI Статуту АВК її членом може бути будь яка особа в віці від 14 років, яка визнає Статут АВК та поділяє її цілі. Колективне членство в АВК не передбачено.

На момент створення АВК складалася з мінімальної передбаченої законом кількості членів-засновників – трьох. За звітний період п’ятеро осіб звернулися з заявами про прийом в члени АВК, всі ці заяви були задоволені.

За звітний період жодна особа не вибула зі складу АВК.

Таким чином, на поточний момент АВК складається з восьми членів.

Крім того, щонайменше двадцять осіб допомагають у діяльності АВК на добровільних засадах і беруть активну участь в її проектах.

3. Фінансовий звіт

На витрати, пов’язані з легалізацією АВК, члени-засновники витратили приблизно по 40 грн. на кожного. Така ж сума була встановлена у якості вступного внеску для інших осіб. Періодичний внесок не встановлювався. Було вирішено, що, коли виникне потреба, ми скличемо Загальні збори і на них вирішимо це питання, спираючись на досвід бюджетування, який набудемо на той час.

Таким чином, в якості членських внесків АВК зібрала 320,00 грн. Інших джерел доходу АВК не мала.

Витрати АВК складалися з таких статей:

  • на послуги нотаріуса по посвідченню «повідомлення про заснування громадської організації» – 110,00 грн
  • на поштові витрати – 3,40 грн
  • на придбання канцтоварів – 25,02 грн
  • на придбання ватману і маркерів для плакатів – 32,00 грн
  • на послуги фотодруку – 17,96 грн
  • на поліграфію – 113,00 грн

Загалом витрати – 301,38 грн

Таким чином, в касі АВК на даний момент знаходиться Вісімнадцять грн. 62 коп. Каса АВК зберігається в голови асоціації.

4. Звіт про статутну діяльність АВК

Мета, завдання та форми діяльності АВК вказані в частині ІІ її статуту. Доробки АВК за звітній період згруповані по сферам її діяльності.

4.1. Діяльність АВК в сфері нормотворчості і поліпшення організації дорожнього руху

За ініціативи АВК депутатом Київради Березенком С.І. створено робочу групу Київради щодо розробки велосипедної інфраструктури. В її межах відбулося одне засідання та кілька двосторонніх зустрічей. Робоча група дійшла висновку про необхідність розвитку велосипедного транспорту в місті та створення міської цільової програми, яка б накреслила порядок цього розвитку.

Розроблено технічні рекомендації щодо влаштування велосипедних доріжок та велосипедних стоянок на основі аналізу нормативних документів та практичного досвіду міст світу. Рекомендації передано чиновникам ГУ транспорту та депутатам Київради, опубліковано на сайті АВК.

На депутатський запит С. Березенка розроблено схему велосипедних маршрутів в м. Києві з описом кожного маршруту. Ця схема розроблялася шляхом публічного обговорення на сайті «Велокиїв». Згодом вона лягла в основу міської програми по облаштуванню велосипедних доріжок в Києві.

Нарешті 27 червня 2008 року Київський міський голова Л. Черновецький підписав розпорядження №886 (офіційно зареєстровано 01.07.2008) «Про облаштування та розвиток велосипедних доріжок в м. Києві», яке стало першим офіційним документом київської влади стосовно велосипедного транспорту. АВК добивалося прийняття такого документа і прийняло участь в його створенні.

Цим розпорядженням передбачено прийняття до кінця 2008 року цільової програми з облаштування і розвитку велосипедних доріжок в м. Києві і ряд невідкладних заходів, які будуть втілені вже в 2008 році. Також зазначено, що конкретні рішення по велосипедній інфраструктурі мусять узгоджуватися з велосипедною громадськістю в особі АВК.

З прийняттям розпорядження №886 можна вважати виконаним головний пункт програми-мінімум, яку ставила перед собою АВК на момент заснування.

16-18 листопада 2007 року відбувався Форум молоді м. Києва. Представники АВК взяли участь в його роботі. За їх ініціативою в резолюцію форуму був включений пункт про необхідність створення в м. Києві майданчиків для занять екстремальними різновидами велоспорту. За розпорядженням ГУ з питань сім’ї та молоді КМДА перші два таких майданчика вже будуються, один з них, що знаходиться на вул. Вишгородській має відкритися вже в 2008 році.

4.2. Діяльність АВК в сфері спостереження за дотриманням існуючого законодавства

Одразу після створення АВК наша організація почала спостереження за станом велодоріжки по вул. Генерала Григоренка – єдиним об’єктом такого плану, що зараз існує в місті. АВК направило в ряд інстанцій лист, до якого були долучені фотоматеріали, які свідчать про непридатність цієї велодоріжки до використання. Міська влада визнала наявність цієї проблеми і пообіцяла її розв’язати. Зокрема КП «Київдорсервіс» поновило дорожні знаки, встановлені навколо цієї велодоріжки. Але ряд причин заважають остаточно розрадити цю проблему. Як виявляється ця велодоріжка досі перебуває на балансі забудовника і юридично не здана в експлуатацію. Тобто міська влада має обмежену юрисдикцію над цією територією. Зокрема ДАІ не має права притягати навіть до нинішньої мізерної відповідальності власників автотранспорту, припаркованого на ній.

Крім того ситуацію погіршує те, що ця велодоріжка єдина, розміщена в незручному місці і фактично веде з нікуди в нікуди. Проте, з вступом в експлуатацію Автомобільно-Залізничного мосту через Дніпро ситуація має змінитися. Велодоріжка на Григоренка стане частиною веломаршруту, який сполучатиме Харківський масив з правобережною частиною Києва.

АВК вбачає своє завдання в тому, щоб до того часу ця земельна ділянка не була віддана під інше використання і продовжує спостереження за станом речей навколо неї.

Фотоматеріали, які АВК доклала до своєї скарги використані в ряді міських документів.

Влітку 2007 року увагу АВК привернула ситуація, що склалася навколо Паркового мосту через Дніпро. Цей міст внаслідок підмиву однієї з опор знаходиться в аварійному стані і потребує реконструкції. Внаслідок цього його вантажопідємність обмежена вісьмома тонами і по ньому заборонений рух автомобілів. Окрім того, по цьому мосту пересувається велика кількість пішоходів і велосипедистів, для яких порушники вищеописаної заборони створюють небезпеку. Власне, конструктивно цей міст не пристосований для проїзду автотранспорту і навіть до аварії проїзд по ньому дозволявся тільки за спеціальною перепусткою як виняток через відсутність (до відкриття Московського мосту) інших сухопутних шляхів на Труханів острів.

Щоб унеможливити проїзд по цьому мосту на під’їздах до нього встановлені перешкоди в вигляді шлагбаумів і надовб. Проте ці перешкоди регулярно руйнують. Так сталося і влітку 2007 року. Таким чином з’явилася можливість обминати дві з найпроблемніших в плані проїзду ділянок міста – Московський міст і Поділ. Цією можливістю користувалися численні водії, створюючи небезпеку для інших учасників руху і піддаючи міст ризику руйнування.

АВК звернулася зі скаргою на такий стан речей до міських органів і невдовзі під’їзди до мосту були заблоковані знову, на цей раз капітально. Зараз біля мосту проводяться будівельні роботи і ці перешкоди демонтовані для проїзду технологічного транспорту. Проте натомість встановлений шлагбаум, що охороняється. АВК продовжує стежити за цим об’єктом.

З моменту прийняття розпорядження голови КМДА №886 АВК розпочало моніторинг його виконання. Перший пункт цього розпорядження за сприяння АВК виконаний в обумовлені терміни.

4.3. Моніторинг вело-ДТП і їх розслідування

З початку 2008 року АВК веде моніторинг ДТП, які трапилися на вулицях Києва за участі велосипедистів. Його результати постійно оприлюднюються на сайті АВК. Відомості, зібрані нами, дещо відрізняються від таких, зібраних ДАІ. Причин декілька. В першу чергу ми, як громадська організація, маємо відомості лише про ті ДТП, які попали в поле зору преси або про ті, про яки нас сповістили.

По-друге ДАІ класифікує ДТП не за складом учасників, а за видами, серед яких є «наїзд на велосипедиста». Але велосипедист може бути учасником і інших ДТП, наприклад зіткнутися з відчиненими дверима іншого ТЗ. Ця ситуація класифікується як «наїзд на ТЗ, що стоїть».

При кожному вело-ДТП АВК намагається фіксувати такі обставини:

  • де, коли і за яким сценарієм відбулося ДТП.
  • Які пошкодження зазнав велосипедист та інші учасники руху.
  • Дії ДАІ.
  • Інші обставини.

У 2008 році розпочато діяльність щодо громадського контролю за перебігом розслідування кримінальних справ, порушених внаслідок ДТП, в яких загинули велосипедисти. Протягом першого півріччя таких випадків сталося три – 13 квітня, 8 та 9 червня. Щодо кожного з цих випадків АВК направило інформаційні запити до ГУ МВС у місті Києві та до Міністра внутрішніх справ. Внаслідок вуличної акції 21.06.2008 АВК вдалося добитися особистого прийому у начальника ГУ МВС України в м. Києві В. Яреми та обговорення розслідування зазначених справ.

АВК привернула увагу керівництва ГУ МВС до фактів фальсифікації доказів, які ймовірно мали місце в цій справі і добилися того, щоб вона була передана в СУ ГУ МВС і до неї були долучені відеозаписи, зроблені на місці події «Магнолією ТВ». Зараз слідство триває.

АВК налагодило зв’язок з начальником відділу по розслідуванню ДТП СУ ГУ МВС України в м. Києві С.В. Матвєйкіним. Ми вважаємо, що це дасть змогу активніше проводити роботу в цьому напрямку.

По іншим фактам загибелі велосипедистів в цьому році, нажаль, винних осіб встановити поки що не вдалося. За неофіційними даними знайдений автомобіль, який смертельно травмував велосипедиста А.Перепадю і встановлена особа водія, який скоїв наїзд. Проте сам водій не знайдений.

4.4. Діяльність АВК в сфері роботи зі ЗМІ, громадськістю, розповсюдження інформації і пропаганди

Протягом звітного періоду АВК докладало значних зусиль до популяризації велосипедного транспорту, роз’яснення необхідності його розвитку, пропаганди безпечного водіння і інформації киян про стан проблеми.

Для оперативного повідомлення громадськості про діяльність АВК і оприлюднення її доробків був відкритий інтернет-сайт http://www.avk.org.ua.

Також АВК повідомляло громадськість про власну діяльність за допомогою розсилки прес-релізів.

За матеріалами, представленими АВК було опубліковано щонайменше 50 статей в друкованих і інтернет-ЗМІ, 10 телевізійних сюжетів, 2 радіопередачі.

Одна з цих радіопередач відбувалася в прямому ефірі, протягом якого радіослухачі телефонували в студію і задавали питання представникам АВК.

4.5. Публічні акції за участю АВК

Асоціація велосипедистів Києва брала участь в організації та проведенні різноманітних колективних акцій велосипедного та екологічного спрямування. Зокрема, у звітний період це були дві акції «Велодень» (у 2007 та 2008 рр), в яких АВК виступала як співорганізатор, акція «Прибери всесвіт» (прибирання території на Трухановому острові), екологічна акція «День Землі-2008» (велопробіг по Хрещатику), а також дві громадські акції з метою захисту прав велосипедистів та спонукання КМДА до швидшого початку створення вело доріжок, які відбулися в червні 2008 року – «Велонаїзд» та «Велонаїзд-2». Інформація про всі ці акції міститься в архіві публікацій на інтернет-сайті АВК.

4.6. Освітня діяльність АВК

Влітку 2007 року нафтова компанія ТНК звернулася до усіх бажаючих з закликом створити звід неформальних правил дорожнього руху, ввічливості та безпеки, узагальнивши, таким чином, досвід водіїв. ТНК видала цей посібник у вигляді брошури під назвою «Закони дороги», яку розповсюдила через мережу своїх заправних станцій.

АВК долучилася до цієї ініціативи і за матеріалами, частково представленими нами в «Закони дороги» увійшов розділ «двоколісні учасники дорожнього руху».

В жовтні 2007 року ця книга поступила до АЗС. В архіві АВК зберігається кілька її примірників. В списку авторів посібника Асоціація велосипедистів вказана першою і, до речі, є єдиною громадською організацією, яка взяла участь в цій освітній кампанії.

4.7. Співпраця АВК з іншими організаціями подібної направленості

Протягом звітного періоду керівництво та члени АВК встановили контакти з подібними групами велосипедистів з сусідніх країн – Білорусі та Росії.

Так, навесні 2008 року в Києві відбулася зустріч з представниками “Велосипедної ініціативи” (м.Мінськ), під час якої білорусам було передано копії документальних розробок АВК, схеми та фотографії, а також відбувся плідний обмін досвідом. Влітку 2008 року велосипедисти Мінська почали брати активну участь у формуванні транспортної політики міста, зокрема стали учасниками кількох нарад та круглих столів щодо організації руху. В своїй діяльності вони активно використовують наробки Києва.

В Росії встановлені контакти з групами “Велодубна” та “Велопенза”, які просувають велосипедний транспорт на рівні своїх міст.

Також був встановлений контакт з американською неурядовою організацією Transportation Alternatives (Нью Йорк), яка зокрема має великий архів документальних фільмів про велосипедний рух в різних містах світу. Американці пообіцяли надіслати нам добірку DVD зі своїми найкращими фільмами, які ми зможемо вільно використовувати з просвітницькими та ознайомчими цілями.

інші цікаві матеріали

У проекті бюджету Києва на 2018 рік зникли 50 млн грн, заплановані на розвиток велоінфраструктури. Це пряме порушення київською міською владою зобов’язання, взятого на себе

Кабінет міністрів України ухвалив постанову про зменшення максимальної дозволеної швидкості руху в населених пунктах з 60 км/год до 50 км/год. Постанова №883 «Про внесення змін до

Департамент транспортної інфраструктури КМДА зробив бюджетний запит на 2018 рік на велоінфраструктуру в сумі 50 млн грн. Відповідно до Стратегії розвитку Києва 2025 ДТІ визначив